رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب آیین‌نامه اسناد خزانه اسلامی خبر داد و گفت: به زودی این اسناد در بازار سرمایه منتشر می‌شود.
به گزارش «سنا»، دکتر علی صالح‌آبادی دیروز در نوزدهمین صبحانه کاری بازار سرمایه از دستور اکید وزیر امور اقتصادی و دارایی برای انتشار اسناد خزانه اسلامی در آینده نزدیک در بازار سرمایه خبرداد.
سخنگوی «سازمان» راه‌اندازی صندوق‌های پروژه در حوزه‌های ساختمان، نفت و پتروشیمی و اوراق رهنی در حوزه مسکن را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس تا پایان سال ۹۲ اعلام کرد.
وی در خصوص جایگاه شورای‌عالی بورس و سازمان بورس در بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار هدف اصلی شورا و «سازمان»، توسعه بازار سرمایه، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش شفافیت، ایجاد بازار کارآ، توسعه نظام تامین مالی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به‌منظور گسترش و توسعه بازار سرمایه است.
صالح‌آبادی افزود: تعیین سیاست‌ها و خط مشی کلان بازار سرمایه، تصویب ابزارهای مالی جدید، نظارت بر حسن اجرای قانون، اعطای مجوزهای مهم برای بورس‌ها، شرکت سپرده‌گذاری و تامین سرمایه‌ها و نقش مجمع سازمان بورس از دیگر وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این سازمان بازوی اصلی اجرایی شورای‌عالی بورس است، گفت: بر اساس ماده هفت قانون بازار اوراق بهادار عمده‌ترین وظیفه این سازمان، تدوین دستورالعمل‌های اجرایی، صدور انواع مجوزها، پیگیری تخلفات و جرایم، توسعه شفافیت در بازار اولیه و ثانویه، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، تصویب سقف نرخ‌های کارمزد و نظارت بر فعالیت‌های بازار است.
وی با اشاره به حضور دکتر عبده‌تبریزی و حقیقی مهمانداری، به عنوان اعضای جدید شورای‌عالی بورس گفت: بدون شک حضور این افراد می‌تواند نقش بسزایی در ادامه فعالیت‌های رو به رشد بازار سرمایه داشته باشد، به طوری که این بازار بتواند نقش پررنگ‌تری را در اقتصاد ملی ایفا کند.
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به بازدهی مطلوب بازار سرمایه در سال ۹۲ و حضور سرمایه‌گذاران در این بازار گفت: باید تدابیر لازم برای ادامه حضور سرمایه‌گذاران اتخاذ شود تا آنان بازدهی مناسبی را از بازار سرمایه کسب کنند.
بهروز خدارحمی، با اشاره به انتشار برخی شایعات طی روزهای اخیر در بازار سرمایه گفت: اینگونه شایعات نباید موجب خروج سرمایه‌گذاران از بازار شود و سرمایه‌گذاران باید با تحلیل‌های منطقی اقدام به خرید و فروش کنند.
وی تاکید کرد: حضور رئیس «سازمان» و برخی اعضای شورای عالی بورس در نوزدهمین نشست صبحانه کاری «کانون»، بی‌اساس بودن شایعات اخیر را نشان داد و امیدواریم بازار هرچه سریع‌تر از حالت هیجانی خارج شود.
تحلیل، کلید حمایت از بازار است
در این نشست دکتر عبده‌تبریزی نیز با اشاره به دو لایه‌بودن نظارت در بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و شورای‌عالی بورس دو لایه نظارتی بازار سرمایه هستند که با همکاری یکدیگر یک حرف مشترک و یک روند را برای توسعه بازار انجام می‌دهند.
وی با بیان پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در بازار سرمایه صورت گرفته است، افزود: بازار سرمایه همچنان جای پیشرفت دارد و باید این موضوع مد نظر قرار گیرد که با تلاش، مسیر پس‌اندازها از پس‌اندازهای جاری و کالایی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرده و لازم است برای حفظ این روند، همچنان از بازار حمایت شود.
وی افزود: کلید حمایت از بازار، تحلیل است و باید تحلیل از سوی افراد ذی‌صلاح انجام گیرد و نهادهای مالی لازم است که بازار را تحلیل کنند.
عبده تبریزی با اشاره به اهمیت خبر در تحلیل بازار گفت: خبر مهم است، اما نباید کار به جایی برسد که یک خبر مسیر تحلیل را تغییر دهد بلکه باید در تحلیل‌ها، اثر اخبار را لحاظ کرد.
عضو شورای‌عالی بورس تاکید کرد: اگر مبنای تغییر و تحولات بازار، اخبار باشد کار به جایی می‌رسد که افرادی اخبار منفی ایجاد می‌کنند و بازار را با شایعه به سمت اهداف خود سوق می‌دهند.
در ادامه این نشست، دبیرکل کانون کارگزاران به نقش کانون‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری در سیاست‌گذاری‌های کلان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نقش «شورا» و «سازمان»، تدوین سیاست‌گذاری بدون ورود به اجرا است، اما این سیاست‌گذاری‌ها باید با بدنه بازار در ارتباط باشد و متناسب با بازار، تدوین شود.
روح الله میرصانعی درباره چگونگی اجرایی شدن این ارتباط اظهار کرد: تشکیل نهادهای خود انتظام، بهترین راهکار برای ارتباط هماهنگ و همسو با مقام ناظر است.
وی افزود: نمایندگان کانون‌های خود انتظام با طرح دغدغه‌ها و مشکلات علاوه‌بر اینکه کمک اساسی به مقام ناظر برای سیاست‌گذاری می‌کنند، با تفویض اختیارات مقام ناظر، قدرت لازم برای اثربخشی در بازار را پیدا می‌کنند.
شورای عالی بورس مستقل شود
مدیرعامل سابق کارگزاری بانک آینده نیز به ضرورت استقلال شورای عالی بورس اشاره کرد و گفت: استقلال شورای عالی بورس به‌گونه‌ای که دبیرخانه و بودجه مستقل از سازمان بورس داشته باشد، می‌تواند عملکرد این نهاد ناظر را بهتر و موثرتر کند.
حسین خزلی‌خرازی خاطرنشان کرد: مجموعه فعالان بازار تمایل دارند ارتباط سیستماتیک با شورا داشته باشند اما در ساختار فعلی این امکان نیست و به نظر می‌رسد بهتر است کمیته‌ای مستقل و علمی از همه صاحب‌نظران و اساتید برای بازنگری قانون بازار سرمایه تشکیل شود.
نماینده کانون‌ها در شورای‌عالی بورس نیز در تایید سخنان خزلی‌خرازی به ضرورت ارتباط موثرتر و کارآمدتر کانون‌ها با شورا پرداخت و گفت: نباید سیاست‌ها در پشت درهای بسته تدوین شود بلکه باید با حضور نمایندگان کانون‌ها، فرصت طرح مشکلات و دغدغه برای بدنه بازار فراهم شود.
حقیقی مهماندار تصریح کرد: نباید سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها ابلاغ شود و بعد از ابلاغ به دنبال رفع اشکالات برآمد بلکه باید این مشکلات در بدنه بازار مطرح و بعد از حل آن، دستورالعمل‌ها ابلاغ شود تا در اجرا شاهد مشکل کمتری در بازار باشیم.


وزیر اقتصاد: صالح‌آبادی با‌ قوت می‌ماند
وزیر اقتصاد در تازه ترین موضع‌گیری‌های خود در خصوص شایعه برکناری رئیس «سازمان» با صراحت اعلام کرد که تصمیمی برای برکناری وی ندارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد برخی شایعات درخصوص تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آقای صالح‌آبادی مورد تائید وزارت اقتصاد است و تصمیمی برای برکناری وی نداریم.
دکتر علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: آقای صالح‌آبادی برکنار نشده و همچنان با قوت به فعالیت خود در سازمان بورس ادامه می‌دهد.