علیرضا باغانی پس از آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار یک خانه‌تکانی اساسی در ترکیب مدیریت‌های کلیدی خود انجام داد، بازار نفس راحتی کشید و به دور از اقدامات مداخله‌جویانه و سلبی سابق اصطلاحا «روی غلتک افتاد» و معاملات خوبی را در چند ماه گذشته در بازار سهام شاهد بودیم. هرچند در برخی از نمادها متاسفانه سفته‌بازان توانستند موج‌سواری کنند و با استفاده از نقدینگی سنگین موجود در بازار در سهام کوچک و با سرمایه پایین سودهای کلانی را شناسایی کنند که البته جای بررسی توسط نهاد ناظر بازار سرمایه دارد.
اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بازار سرمایه بیش از هر چیز نیازمند ابزارها و نهادهای مالی جدید برای جذب نقدینگی و به تعبیری واضح‌تر، نیازمند قوانین و مقررات جدید و رویکردهایی نو است.
در عین حال مدتی است که خوشبختانه شورای عالی بورس حرکت فعالانه‌تری از خود بروز می‌دهد.
اخیرا نماینده کانون‌های خودانتظام وارد شورای بورس شده و از طرفی دیگر دکتر عبده‌تبریزی به عنوان چهره کهنه‌کار و حرفه‌ای بازار سرمایه پس از حضور چندین و چند ساله در این بازار در شورای بورس تحرکات جدیدی را رقم زده است. البته ناگفته نماند که ظرف ماه‌ها و سال‌های گذشته هم شورای بورس مصوبات خوبی داشت که در پیشبرد اهداف توسعه‌ای بازار سرمایه اثرگذار بود، اما این انتظار وجود داشت که شورای بورس بتواند پرتحرک‌تر در موارد مختلف وارد شود و به عنوان نمونه اگر شورای بورس ظرف سال‌های گذشته به اندازه کافی و وافی پرتحرک بود، سازمان بورس در سال‌های گذشته نمی‌توانست در برخی موارد فراقانونی عمل کند.
باری؛ شورای بورس در فضای کنونی و در شرایطی که خوشبختانه مدیریت سازمان بورس تثبیت شده می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های کلان بازار سرمایه اثرگذارتر از قبل باشد.
ترکیب کنونی شورای بورس ترکیب بسیار خوبی است. در میان اعضای حقیقی شورا علاوه بر حضور موثر دکتر عبده‌تبریزی به عنوان نماینده وزارت صنعت، افرادی همچون دکتر پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس حضور دارد که می‌تواند دغدغه‌های بازار سرمایه را به مجلس منتقل کند. به نظر می‌رسد این فرصت خوبی است که بازار سرمایه نماینده‌ای در مجلس دارد که خود در بالاترین نهاد تصمیم‌ساز برای بازار سرمایه هم حضور دارد. فردی که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای استقلال شورای بورس کرد و به نتایج خوبی هم رسید. در همین حال چهره‌هایی مثل مصطفی حقیقی و دکتر زال‌پور که از خبرگان بازار هستند هم می‌توانند پل ارتباطی خوبی میان بدنه کارشناسی بازار و شورای بورس باشند. اما این شورا از نظر حضور بزرگان اقتصاد و تصمیم‌گیران کشور نیز دارای سطح بالایی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس اتاق تعاون و دادستان کل کشور هم از جمله اعضای شورای بورس هستند که مهم‌ترین تصمیمات را برای بازار سرمایه کشور می‌گیرند.
به اعتقاد نگارنده، شورای بورس در سطح کنونی و با تغییرات انجام شده می‌تواند بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم را برای بازار سرمایه اتخاذ کرده و منشا اثر باشد.
یکی از موارد مهمی که می‌تواند از سوی شورای بورس دنبال شود، موضوع تحقق حاکمیت شرکتی است. یکی از موارد مهم حاکمیت شرکتی این است که هیات مدیره‌ها باید مستقل باشند، به عنوان مثال معاونین سازمان بورس و اوراق بهادار که وابسته به سازمان هستند هیات مدیره سازمان را تشکیل می‌دهند، در حالی که هیات مدیره مستقل می‌توانست در شرایط بهتری عمل کند.
این موضوع را البته در بسیاری از شرکت‌های بورسی هم می‌توانیم مشاهده کنیم.
در همین حال، شورای عالی بورس می‌تواند با تشکیل دبیرخانه‌ای در دسترس برای سهامداران خود گزارش‌هایی پیوسته از فعالان خرد بازار سرمایه دریافت کند، در واقع شورای بورس باید به سمتی حرکت کند که بتواند با بدنه بازار سرمایه ارتباط برقرار کرده و دغدغه‌های بازار سرمایه را پوشش دهد.
دقیقا یکی از کاستی‌هایی که در سال‌های اخیر به وضوح قابل مشاهده بود این بود که شورای بورس با بدنه بازار ارتباط زیادی نداشت، این البته منافی ارتباط نزدیک برخی از اعضای حقیقی شورای بورس با اهالی بازار سرمایه نیست.
در مجموع به نظر می‌رسد که با ساختار کنونی، شورای بورس می‌تواند فعالانه‌تر عمل کرده و مدافعی محکم برای حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران و اساسا نهادی برای تصمیم‌گیری‌های کلیدی بازار سرمایه
باشد.
مخلص کلام اینکه شورای بورس کنونی بهتر می‌تواند تشخیص دهد که در بازار چه خبر است؟ بازار چه می‌خواهد؟ و اساسا دغدغه روز بازار چیست؟