دنیای اقتصاد- بازار دیروز در حالی با رشد ۱۹/۰درصدی شاخص کل همراه بود که اقبال سهامداران از گروه خودرویی و بانکی به سوی گروه پتروشیمی و پالایشگاهی چرخید. بر این اساس، در روز معاملاتی گذشته، عرضه‌های سنگینی در گروه خودرو و بانک از سوی کلیه سهامداران، به ویژه سهامداران حقوقی، صورت گرفت. فاصله قابل توجه تولیدات خودروسازان با نقطه مطلوب این صنعت از جمله عوامل این چرخش است. همچنین، وزیر نفت پشتیبانی کامل خود را برای توسعه صنعت نفت هم در داخل و هم در جذب سرمایه‌های خارجی اعلام کرده‌است. جنب پل حافظ

چرخش گروه‌ها در بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی شاهد گردش گروه‌های سهام بود که معامله‌گران از گروه خودرویی و بانکی به سوی گروه پتروشیمی و پالایشگاهی گرایش یافتند.

در حالی که بازار همچنان با نقدینگی قابل ملاحظه‌ای مواجه است دیروز معامله‌گران شاهد اوج‌گیری دوباره عرضه‌ها این بار با تمرکز بر گروه خودرویی و بانکی بودند. در حالی که در روزهای اخیر معامله‌گران حقوقی عرضه‌های سنگینی را در گروه خودرویی صورت داده‌اند، آمار تولیدات این صنعت همچنان فاصله‌ای را با نقطه مطلوب نشان می‌دهد.در همین حال دیروز مفاد لایحه بودجه پیشنهادی دولت به ویژه در بخش معدن موجب تشکیل صف‌های فروش در گروه معدنی طرف قرارداد با ایمیدرو شد. براساس لایحه بودجه شرکت‌های سنگ‌آهنی که پروانه آنها متعلق به ایمیدرو است امسال نیز باید عوارض قابل ملاحظه‌ای را بپردازند. در بازار دیروز در تحولات مهم اقتصادی بحث بازپس‌گیری برخی از شرکت‌های واگذار شده از سوی خصوصی سازی در رسانه‌ها منعکس بود. در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تقاضای ایمیدرو از وزیر امور اقتصادی و دارایی برای ابطال برخی خصوصی‌سازی مرتبط با این بخش خبر داد و گفت: اصلاح تصمیمات قبلی سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری برخی زیرمجموعه‌های این مجموعه در دستور کار قرار دارد. مهدی کرباسیان در گفت‌وگو‌ با مهر از جمله نمونه‌های این واگذاری‌های غیرکارشناسی را انتقال شرکت ذوب‌آهن با چند هزار میلیارد تومان بدهی دانست و تصریح کرد: این مجموعه متاسفانه به‌رغم تمام تلاش مدیرعامل خود، بدهی‌های بسیار زیادی به معادن زغال‌سنگ و ایمیدرو دارد و توان بازپرداخت آن اندک است در حالی که به جای حل مشکلات این مجموعه، ذوب‌آهن واگذار شده است.

کرباسیان افزود: همچنین در شرکت ملی فولاد یا تهیه و تولید مواد معدنی که بازوهای ایمیدرو به شمار می‌آیند نیز واگذاری غلط صورت گرفته است که در این رابطه اعتراضات خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رییس‌جمهوری اعلام کرده‌ایم.

در بازار دیروز در گروه خودرویی مدیریت سایپا دو مدیرعامل شرکت‌های به شدت زیان‌ده این گروه را تغییر داد. مهندس شیخ عطار و آقا محمدی به ترتیب مدیریت سایپا کاشان و پارس خودرو را برعهده گرفتند. در گروه پتروشیمی همچنان انتظار برای اعلام نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی ادامه دارد. در این گروه وزیر نفت هفته گذشته در مصاحبه با نشریه فایننشیال تایمز از جمله برنامه‌های فعلی صنعت نفت را توسعه صنایع پتروشیمی و افزایش محصولات آن عنوان کرد و گفت: زمانی که من فعالیت را در این بخش در سال ١٩٨٧ میلادی آغاز کردم، ارزش مجموع تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود، اما هم‌اکنون پس از گذشت این سال‌ها و بهره‌برداری از پروژه‌های جدید، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به ٢١ میلیارد دلار رسیده است و در نظر داریم که این میزان را به بیش از ٤٠ میلیارد دلار برسانیم. وی خاطرنشان ساخت: تحقق این هدف به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. همچنین برای توسعه بخش پتروشیمی ایران به لیسانس‌های فنی (licenses)، تجهیزات، اعتبار لازم، مدیریت، فناوری و سرمایه‌های خارجی نیاز داریم. وزیر نفت تاکید کرد: بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی ایران به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز است و هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری مستقیم سرمایه‌گذاران در پروژه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ایران وجود ندارد. در گروه پتروشیمی، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برای هر سهم مبلغ ۱۴۷ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در دوره ۶ ماهه مبلغ ۳۶ ریال معادل ۲۴ درصد از این مبلغ را پوشش داده است. در گروه بانکی دیروز بانک دی که در چند روز اخیر با شایعه افزایش سرمایه رشد قیمتی را تجربه کرده بود با شفاف‌سازی در این خصوص به صف فروش رفت. در گروه مخابرات مفاد لایحه بودجه در مورد دریافت درآمد معوق از مخابرات موجب شد تا به رغم تعدیل مثبت همراه اول این نماد با تداوم افت قیمتی همراه شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص کل با ۰/۱۹درصد رشد معادل ۱۵۹واحد به ۸۵هزار و ۳۰۹واحد رسید. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز مجموعا به بیش از ۶۲۰میلیارد تومان بالغ شد.