گروه بورس- سردار خالدی: فرابورس روز گذشته را یکپارچه با تشکیل با صف خرید سپری کرد که در نهایت شاخص این بازار، رشد 4 درصدی را به ثبت رساند و به محدوده 658 واحدی بازگشت.
در بازار دیروز مبادلات بازارهای فرا‌بورس با تحرکات مثبت قیمتی و البته بیشترین صف خرید طی روزهای اخیر همراه بود و همین عامل کافی بود تا شاخص بازار (آیفکس) با ۲۶.۸۰ واحد معادل ۲۵/۴ درصد رشد محسوسی را تجربه کند و در عدد ۳۸/۶۵۸ واحد تثبیت شود. در دادوستدهای روز گذشته پتروشیمی مارون با ۲۹/۶ واحد بیشترین تاثیر را در مثبت شدن شاخص به جا گذاشت که البته در گروه پالایشگاهی‌ها، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران از دیگر نمادهایی بودند که به رشد شاخص کمک کردند.
در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۲۳۹میلیون و ۴۰۰هزار سهم بانک قوامین در بازار پایه به ارزش ۳۵۹میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال اختصاص داشت. پس از آن، بانک دی با معامله ۳/۲۵ میلیون سهم به ارزش ۳/۳۱ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت؛ به طوری که در پایان معاملات با رشد ۸/۴ درصدی قیمت هر سهم آن به ۱۲۳۶ریال رسید. کمترین حجم معاملات هم به مبادله ۳۰۰سهمی پتروشیمی ممسنی در بازار پایه تعلق گرفت.
همچنین حق‌تقدم بیمه پاسارگاد، پالایش نفت تهران، شمال شرق شاهرود، نفت ایرانول و سبحان دارو بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در همین حال، مرجان کار بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. در همین حال امتیاز تسهیلات مسکن افزایش قیمت داشت و امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ۹۰ با بیشترین رشد قیمت به نرخ ۳۸۲هزارو ۷۶۵ ریال رسید.
از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۵۰ هزار برگه اجاره پارس، ۲۴ هزار و ۱۱۰ برگه مشارکت نارنجستان و ۲۲ هزار و ۴۳۰ برگه اجاره ماهان اختصاص داشت. البته روز گذشته بازار فرابورس با معامله ۶/۲۹۶ میلیون سهم و اوراق به ارزش ۹/۷۸۱ میلیارد ریال در ۱۰هزار و ۱۴۹ نوبت به کار خود پایان داد. همچنین براساس پیام ناظر بازار، نماد‌های معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک گردشگری، اوراق اجاره ماهان و اوراق‌های مشارکت شهرداری سقز، سنگ‌آهن گهر‌زمین و شهرداری شیراز متوقف شد.
نقش مهم فرابورس در تامین مالی
همچنین براساس گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی، رییس اداره عملیات بازار فرابورس با اشاره به تامین مالی فرابورس از ابتدای تاسیس تا کنون اشاره کرد و گفت: فرابورس ایران در مجموع ۱۳۷ هزار میلیارد و ۳۸ میلیون ریال تامین مالی کرده است که از این مبلغ، ۲۷ هزار میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال بابت سهام جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه در بازارفرابورس ایران تامین مالی شده است. محسنی در ادامه افزود: مبلغ ۵ هزار میلیارد و ۱۲۴ میلیون ریال نیز از طریق بازار سوم و بابت سهام در دست انتشار شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس تامین مالی شده است. رییس اداره عملیات بازار فرابورس سهم عرضه‌های اولیه فرابورس را در تامین مالی ۱۳ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: مبلغ ۱۳ هزار میلیارد و ۲۲۹ میلیون ریال سهم عرضه‌های اولیه فرابورس در تامین مالی بوده است. محسنی خاطر نشان کرد: اوراق مشارکت، صکوک، مرابحه و اجاره و گواهی سپرده خاص و عام نیز ۱۶ هزار میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال تامین مالی را از طریق فرابورس انجام داده‌اند.
وی در پایان اظهار کرد: نقش افزایش سرمایه شرکت‌های درج یا پذیرش شده در فرابورس در تامین مالی نیز ۷۴ هزار میلیارد و ۳۷۶ میلیون ریال بوده است.

بازار یکپارچه خرید شد