دنیای اقتصاد - فروکش کردن موقتی بحران سوریه و انتشار برخی اخبار داخلی کافی بود تا بورس اوراق بهادار تهران پس از سه روز افت متوالی، بار دیگر روز یکشنبه شاهد رشد ۴۹۶ واحدی شاخص کل باشد، اگرچه کاهش قیمت‌ها در بورس برای برخی از فعالان بورس، فرصتی برای خرید و انتظار برای رشد قیمت‌ها در آینده محسوب می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار سرمایه، تاثیر از بحران سوریه را تاکنون تجربه کرده و از این پس وقایع احتمالی ناشی از آن نمی‌تواند تاثیر مجددی بر این بازار بگذارد. بازگشت بازار در سایه خبرهای خوب

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار پس از سه روز کاری افت، روز یکشنبه توانست شاهد چرخش بازار و رشد ۴۹۶واحدی شاخص کل باشد.

در بازار روز یکشنبه معامله‌گران در سایه فروکش کردن موقتی بحران سوریه و همچنین انتشار برخی خبرهای مناسب، شاهد بازگشت بازار بودند تا کاهش قیمت‌ها فرصتی برای خریداران فراهم کند. در شرایط کنونی معامله‌گران با دقت روند معاملات را دنبال می‌کنند؛ امری که می‌تواند به محک زدن شرایط بازار منجر شود که آیا قیمت‌ها می‌توانند سطوح قبلی خود را تجربه کنند یا خیر؟ در همین حال بازار با خبرهای مهمی نیز مواجه است که این خبرها نیز می‌تواند روی بازار موثر باشد.

در تحولات سیاسی بحران سوریه همچنان مورد توجه معامله‌گران است. در این تحولات کاخ سفید رسما پیش‌نویس لایحه‌ای را به کنگره تقدیم کرد که در آن اقدام نظامی علیه سوریه مجاز شمرده شده و اجازه حمله نظامی به این کشور داده شده است.

به گزارش شینهوا، باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا شنبه اعلام کرد: پیش از انجام هرگونه واکنشی در برابر حملات شیمیایی سوریه، به درخواست بسیاری از قانونگذاران به دنبال اجازه و تصمیم کنگره هستیم.

این پیش‌نویس که در جلسه قانون‌گذاران مصادف با ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) پس از تعطیلات تابستانی به رای گذاشته می‌شود، اعلام کرده هدف اقدام نظامی علیه سوریه باید بر منع، توقف و جلوگیری از استفاده بیشتر از سلاح‌های شیمیایی یا کشتار جمعی در آینده از سوی سوریه متمرکز باشد.

اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر چه حمله نظامی به سوریه تصمیم گرفته شده، اما این عملیات یک اقدام نامحدود نبوده و شامل حضور پیاده نظام نمی‌شود. در عوض این یک مداخله محدود خواهد بود.

در همین حال با توجه به افت سه روزه شاخص در روزهای گذشته کارشناسان بازار معتقدند بازار سرمایه تاثیرات جنگ سوریه را در خود دیده است. بنابر این رخداد حتی درگیری میان مدت نیز نمی‌تواند بر بازار تاثیر مجددی برجای بگذارد. در تحولات اقتصادی روز یکشنبه اعلام شد دولت با ارائه لایحه‌ای دو‌فوریتی خواهان اصلاح فوری لایحه بودجه ۹۲ شده است. در این رابطه سخنگوی دولت از تقدیم اصلاحیه بودجه در روز سه‌شنبه به مجلس شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد دولت برای ادامه طرح مسکن مهر منابع مالی جدیدی را اختصاص می‌دهد. در همین حال اصلاح شتاب زده و دو فوریتی لایحه بودجه احتمالا مخالفان جدی در مجلس شورای اسلامی خواهد داشت و انتظار می‌رود تصویب فوریت و پس از آن مفاد این لایحه با بحث‌های جدی مواجه شود.در همین رابطه دکتر عبده‌تبریزی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره چالش‌های اقتصادی کشور در شش ماه باقی از سال ۹۲ گفت: در بودجه سال جاری درآمدهای نفتی بر مبنای کمتر از یک و نیم میلیون بشکه در روز و قیمت ۹۵ دلار پیش‌بینی شده که خیلی خوشبینانه است؛ به احتمال زیاد سهم درآمدهای نفتی آن گونه که در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده است محقق نخواهد شد.

وی در ادامه درباره آینده قیمتی دلار و رابطه آن با کسری بودجه نیز توضیح داد: در این میان قیمت دلار می‌تواند تا حدودی انحرافات درآمدهای نفتی را جبران کند، اگر دولت ارز را با قیمت‌هایی بیش از نرخ ارز مبادله ای بفروشد، می‌تواند بخشی از کسری‌های مربوط به کاهش میزان صادرات یا کاهش قیمت نفت را تامین کند، بنابراین دولت منطقا نه تنها علاقه‌ای به کاهش قیمت دلار ندارد، بلکه باید حامی افزایش قیمت آن باشد.

در بازار روزیکشنبه معامله‌گران در گروه پالایشگاهی شاهد انتشار اطلاعیه‌های مهمی بودند؛ در این گروه دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان اطلاعیه‌هایی را منتشر کردند. پالایشگاه بندرعباس در اطلاعیه‌ای در مورد ادعای شرکت پخش و پالایش مبنی بر واریز مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های ویژه با نرخ ارز مبادلاتی در سال ۹۲ اعلام کرده که این درآمد به شرکت تعلق دارد و حقانیت آن نیز در مکاتبه با وزارت نفت ثابت شده است.

براساس محاسبات انجام شده، مابه‌التفاوت ارزش نفت خام حاصل از نرخ مزبور براساس نرخ خرید مبلغ ۱۶۴ میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۱۱۹ ریال) است که ذخیره‌ای از این بابت در سود و زیان ارائه شده سال جاری، پیش‌بینی نشده است. تاثیر مابه‌التفاوت مزبور براساس نرخ‌های فروش محصولات تا مبلغ ۱۳۰‌ریال به ازای هر سهم قابل افزایش است. اما این شفاف‌سازی شامل دیگر پالایشگاه‌ها نیز می‌شود. براساس اطلاعیه‌هایی که تا‌کنون منتشر شده است لاوان در این رابطه ۱۲۵ تومان به ازای هر سهم ذخیره در نظر گرفته است.

پالایشگاه اصفهان نیز در سه ماهه قبل ۱۰۷۷ ریال محقق کرده بود که به دلیل اعمال اعلامیه‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش و تغییرات اعلام شده، منتشر نشد. پالایشگاه شیراز، اما در این رابطه اطلاعاتی ارائه نکرده است. از سوی دیگر پالایشگاه تهران اعلام کرد ذخایر لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است. با توجه به انتشار گزارش پالایشگاه بندرعباس احتمالا گشایش سه نماد متوقف اصفهان، شیراز و لاوان وجود دارد. در همین شرایط لاوان روز یکشنبه آخرین اطلاعات خود را با رشد فوق‌العاده سود اعلام کرد؛ لاوان برای سال مالی جاری در گزارش عملکرد سه ماهه ۲۸۲۴ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است که نسبت به سود سال ۹۱ حدودا ۵۲۳ درصد رشد داشته است.

در سه ماهه واقعی نیز ۱۸ درصد پوشش داده است. علت این رشد سود به طور عمده ناشی از افزایش ظرفیت از ۵۰ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در روز و تولید و فروش برخی فرآورده‌های جدید (از جمله بنزین ایزومریت، سوخت جت و گوگرد) و همچنین افزایش در نرخ تسعیر ارز در محاسبات بهای خرید نفت خام و فروش فرآورده‌های نفتی (به استثنای موجودی‌های ابتدای دوره) و حذف سهم صندوق توسعه ملی از فروش صادراتی به میزان ۲۳ درصد است.

انتظار می‌رود لاوان روز سه شنبه بازگشایی شود. در همین حال در گروه پتروشیمی، هلدینگ نفت و گاز پارسیان اطلاعات رسمی خود را در مورد موضوع پتروشیمی شیراز و تملک این واحد منتشر کرد.

پارسان همچنین در گزارش خود سود هر سهم را با ۲ درصد افزایش از هزار و ۷۶۹ریال به هزار و ۸۰۹ ریال رسانده است که در ۶ماهه ۴۹درصد آن را محقق کرده است.

با انتشار این نامه به نظر می‌رسد پارسان بتواند به تابلو بازگردد، هر چند که هنوز تکلیف پالایشگاه شیراز این شرکت روشن نشده است. در گروه پتروشیمی، شرکت پتروشیمی زاگرس در نامه ای اعلام کرده که این شرکت مبلغ ۵/۱۳۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی معادل ۲/۲۴ میلیون یورو در سال ۹۱ و حدود ۳/۱۱۴میلیون یورو در سال جاری را پرداخت کرده است.

همچنین حدود ۵/۱۲۴ میلیارد تومان وجه التزام اقساط مذکور به ترتیب ۴/۳۲ میلیارد تومان درسال ۹۱ و حدود ۱/۹۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ پرداخت شده است.

در این گروه روز یکشنبه نماد پتروشیمی آبادان متعاقب انتشار خبرهایی در مورد وقوع آتش‌سوزی در این واحد متوقف شد؛ این حادثه البته خسارت خاصی در بر نداشته است.

سجاد زینعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در انبار کاتالیست شرکت پتروشیمی آبادان گفت: این آتش‌سوزی به دلیل قطع و وصل مجدد برق در این انبار رخ داد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی آبادان ادامه داد: هنوز علت قطع و وصل مجدد برق برای ما مشخص نشده است و به محض کشف این موضوع اطلاع‌رسانی دقیق خواهد شد.

وی تصریح کرد: میزان خسارت وارده به انبار حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل مپنا از تاخیر در برنامه نهایی توسعه میدان گازی فروز B‌ خبر داد.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تایید تاخیر یک ساله در تهیه MPD (طرح نهایی توسعه) میدان فروز B اظهار کرد: در پروژه توسعه میدان فروز B هم اکنون مطابق برنامه در حال اجرای بخش‌های مختلف کار هستیم، اما در بخش مطالعات میدان قطعا کار مطابق با پیش‌بینی‌ها پیش نخواهد رفت.

درگروه فلزی، بازگشایی بازارهای جهانی تغییر جدی را در قیمت فلزات ایجاد نکرده است، بهای مس در بازار جهانی به ۷هزار و ۱۹۱دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و ۷۸۸دلار، ۲هزار و ۱۶۵دلار و یک هزار و ۸۸۰دلار رسیده است.

در گروه بانکی، در پی انتشار نظرات استدلالی شورای نگهبان درخصوص طرح حذف نام پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری در سایت این شورا، برخی از رسانه‌ها با انتشار خبری، از حذف مجدد پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری خبر دادند. این در حالی است که نظرات استدلالی منتشر شده، مربوط به جلسات سال گذشته شورای نگهبان بوده و در شرایط پست‌بانک، هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است.

به گزارش «سنا»، در بند آخر نظر استدلالی شورای نگهبان که در تاریخ ۱۰/۳/۱۳۹۱ طی نامه‌ای از سوی قائم‌مقام این شورا به رییس مجلس اعلام شده است، آمده است که «طرح حذف نام پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

این در حالی است که براساس اصلاحات مورد اشاره در نامه فوق که در جلسه علنی ۱۹/۲/۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی، در ماده واحده طرح پیشنهادی انجام گرفته و مورد تایید شورای نگهبان واقع شد، مقرر شد واگذاری سهام شرکت پست بانک طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا سقف ۴۹ درصد تا پایان برنامه پنج ساله پنجم مصوب ۱۵/۱/۸۹ ادامه یابد، اما واگذاری باقی‌مانده سهام این شرکت تا سقف ۸۰ درصد پس از مهلت یاد شده، منوط به تداوم کلیه وظایف و مسوولیت‌های بانک مذکور در ارائه خدمات بانکی در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی توسط این بانک یا محول شدن آن به حداقل یکی از بانک‌های دولتی خواهد بود.

بنابراین گزارش‌هایی که در روزهای گذشته در برخی خبرگزاری‌ها و منابع خبری درخصوص تصمیم جدید متخذه مبنی بر حذف پست بانک از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری منتشر شده، صحیح نبوده و مربوط به نظرات استدلالی شورا در سال گذشته است و سرمایه‌گذاران توجه داشته باشند که هیچ شرایط جدیدی درخصوص پست بانک و یا حذف این شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری اتفاق نیفتاده و انتشار اخبار مذکور، ناشی از برداشت غیرصحیح از عنوان طرح مذکور است. در گروه بانکی عدم جمع‌آوری صف‌های فروش بانک ملت موجب بروز شایعاتی در مورد این بانک و معاملات اخیر آن شده است.

در گروه رایانه، شرکت گروه فن‌آوا، ۲۰درصد از سهام شرکت فن‌آوا کارت را معادل ۵/۱ میلیون سهم و به ارزش ۸۵ میلیارد و ۳۴۵هزار و ۶۵۰ ریال، دوشنبه ۲۵شهریور در بازار سوم فرابورس به فروش می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، این بلوک به قیمت پایه هر سهم ۵۶هزارو ۲۵ریال و به صورت یکجا و با پرداخت کل ارزش معامله و احراز سایر شرایط طی ۴روز کاری پس از انجام معامله به فروش می‌رود. همچنین مبلغ سپرده حضور در رقابت ۵/۲ میلیارد ریال است.

در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌گذاری بیمه امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی خواهد بود.

در مجموع بازار روز یکشنبه بازار مثبتی بود که در سایه نگرانی از تحولات پیش روی شاخص توانست مجددا به مرز ۵۹هزار واحد بازگردد. ارزش معاملات نیز ۱۸۹میلیارد تومان بود که ۵/۲۳ درصد آن را معاملات ۳۶میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از ۲۷۶نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۵۰نماد با کاهش قیمت و ۱۱۸نماد با رشد ارزش مواجه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت ماندند.