گروه بورس- اظهارات رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی درباره کم‌توانی بخش‌خصوصی برای مشارکت در فرآیند خصوصی‌سازی که روز گذشته از رسانه‌ها منتشر شد، با واکنش مطلوبی از سوی بخش‌خصوصی رو‌به‌رو نشد.غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه روزگذشته گفت: «به‌دلیل عدم‌ توانایی بخش‌خصوصی، بخش شبه‌دولتی در فرآیند خصوصی‌سازی حضور جدی دارد.»(نقل به مضمون)بخشی از فعالان بخش‌خصوصی طی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، در پاسخ به اظهارات رییس سازمان خصوصی ابراز داشته‌اند: واقعا اگر دولت ریسک سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای دولتی را تعدیل می‌کرد، به طور قطع بخش‌خصوصی نشان می‌داد که از چه توانایی برای مشارکت در امر خصوصی‌سازی برخوردار است.

اگر سهام دولتی به طور واقعی از ارزش‌گذاری منصفانه برخوردار بود و ارزش‌گذاری بالا (Over value) در آن صورت نمی‌گرفت، به طور قطع بخش‌خصوصی واقعی برای خرید سهام رقابت نیز می‌کرد.

اگر قبل از خصوصی‌سازی، مقررات دست و پاگیر و بازدارنده

فرا روی سرمایه‌گذاری تعدیل می‌شد، بخش‌خصوصی نشان می‌داد که از سطح بالایی از توانایی برخوردار است.

اگر قبل از خصوصی‌سازی، دولت از قیمت‌گذاری محصولات دست می ‌کشید صاحبان سرمایه نیز به خوبی نشان می‌دادند. که برای افزایش سودآوری، سرمایه خود را به بخش تولید (به جای رفتارهای سفته‌بازانه) ببرند.

اگر دولت محدودیت‌های موجود در بازار سرمایه را بر می‌داشت، بخش‌خصوصی نیز می‌دانست که چگونه در جهت خرید سهام پربازده حرکت کند.

اگر دولت به حریم مالکیت بخش‌خصوصی احترام می‌گذاشت و عوامل تولید نظر برخی از معادن را در اختیار بخش‌خصوصی قرار می‌داد، به طور قطع رییس سازمان خصوصی‌سازی نمی‌گفت که بخش‌خصوصی توانمند نیست.هم اکنون بیش از ۹۰درصد از کل منابع سپرده‌های بانکی کشور متعلق به بخش‌خصوصی است. حال رییس سازمان خصوصی‌سازی پاسخ دهد که چرا دارندگان ۹۰درصد از سپرده‌های بانکی تمایل اندکی به مشارکت در روند خصوصی‌سازی دارند؟