جزئیات تاسیس بازار فرابورس

مرکز مالی ایران طی سه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

فارس - مدیرعامل شرکت بورس از تاسیس مرکز مالی ایران با همکاری کارگزاران ایرانی و اماراتی، تغییر شرایط بازار فرابورس و افزایش ۲۵درصدی سود سهام شرکت بورس خبر داد. علی رحمانی، روز گذشته در جمع خبرنگاران ابراز داشت: به مانند مراکز مالی بین‌المللی دبی و قطر، مرکز مالی ایران با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری شهر در جوار برج میلاد و در ۶۰‌هکتار مساحت و با امکانات مطلوب و مدرن ایجاد خواهد شد.

وی این طرح را پروژه‌ای ملی برشمرد و گفت: مقدمات مربوط به راه‌اندازی و تاسیس این مرکز به سرعت پیش می‌رود و پیش‌نویس ایجاد شرکت مرکز مالی ایران در حال تهیه است تا عهده‌دار انجام عملیات راه‌اندازی این مرکز شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در فاز اول ۴‌هکتار از ۶۰‌هکتار در نظر گرفته شده برای تاسیس ساختمان بورس در نظر گرفته شده و سایر نهادهای پولی و مالی نیز که از این طرح استقبال کرده‌اند، اقدام به ساخت و استقرار خواهند کرد.

وی ادامه داد: با همین هدف بود که تاکنون اقدامی برای خرید ساختمان شرکت بورس نشد و بعد از جایگزین شدن شرکت بورس در ساختمان حافظ از این مکان به مرکز مالی ایران خواهیم رفت.

وی یادآور شد: شرکت بورس تا ۳۰ ‌آبان به ساختمان‌ حافظ منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس از برگزاری جلسه معارفه برای تمام نهادهای پولی و مالی کشور در اواخر سال خبر داد و ابراز داشت: بعد از راه‌اندازی فاز اول مرکز مالی ایران ، در فاز دوم این مرکز بین‌المللی خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز

تا سه سال دیگر

رحمانی با اشاره به این مطلب که مرکز مالی دبی ظرف ۱۶‌ماه ساخته شد، در رابطه با زمان بهره‌برداری از این طرح ملی اظهار داشت: در نظر است تا ظرف حداکثر سه سال این مرکز راه‌اندازی شود، تا با توجه به جدی بودن حضور بانک‌های خارجی در کشور و تصویب آن در سطح مقامات عالی کشور، مقدمات لازم ایجاد شود.

سابقه طرح

مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با سابقه طرح مرکز مالی ایران ابراز داشت: در جلسات هیات‌مدیره شرکت بورس این نکته مطرح شد که با استقرار شرکت بورس در هر مکانی، سرقفلی به وجود آمده و برای اطراف آن ارزش ایجاد می‌شود، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که به جای خرید یک ساختمان مرکز مالی را در یک منطقه ایجاد کنیم.

کارکردهای مرکز

وی در رابطه با کارکرد مرکز مالی ایران گفت: این مرکز می‌تواند عدم جذابیت مراکز مالی را حذف کرده و تمام بازیگران بازارهای پول و سرمایه‌ را در یک مکان گرد هم ‌آورد و باعث ایجاد تسهیل در ارتباطات شود. رحمانی ادامه داد: در این مرکز از تمام امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری و زیر‌ساخت‌های مخابراتی و ماهواره‌ای و امکانات روز استفاده خواهد شد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که با توجه به مجازی بودن بازارهای پولی و مالی در دیگر کشورها چه نیازی به ایجاد چنین مراکزی وجود دارد، ابراز داشت: معاملات مجازی از اماکن فیزیکی استفاده می‌شود و با ایجاد مرکز بین‌المللی مالی نقل و انتقالات و معاملات راحت‌تر انجام می‌شود. وی ادامه داد: لازم است تا با استقرار نهادهای مالی و پولی در یک مرکز ضمن انجام امور مربوط، امکان مراجعه سرمایه‌گذاران به مکانی مشخص هم به وجود آید.

رحمــانی خاطــر نشان کرد: معاملات مجازی به معنای سپردن تصمیم‌گیری‌ها به کامپیوتر‌ها نیست و افراد با استقرار در مراکزی این تصمیم‌گیری‌ها را اتخاذ می‌کنند.

مدیرعامل شرکت با بیان این مطلب که بر اساس چشم‌انداز ۲۰‌ساله در برخی موارد از دیگر کشورهای منطقه عقب افتاده‌ایم، گفت: با ایجاد مرکز مالی در کشور قطر رییس هیات‌مدیره بورس لندن با عضویت در هیات‌مدیره این مرکز شرایطی را ایجاد کرده که قطر ۳۰‌درصد از سهام بورس لندن را خریداری کند.

وی ادامه داد: اینگونه مراکز ارتباط جریان پولی و مالی را تسهیل می‌کند و امکان حضور شرکت‌ها در بورس دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰‌ساله به سرمایه‌گذاری‌های عظیم نیاز داریم که جذب این سرمایه‌ها از طریق ایجاد زیرساخت‌هایی چون مرکز مالی امکان‌پذیر خواهد بود.

یک خبر خوب برای کارگزاران

مدیرعامل شرکت بورس از مذاکره با مقامات بورس‌های دبی و ابوظبی خبر داد و گفت: با مذاکراتی که به عمل آمده، امکان حضور شرکت‌های کارگزاری دو کشور در

بورس‌های ایران و امارات به وجود آمد.

وی ادامه داد: با این اقدام نمایندگان شرکت‌های کارگزاری بورس‌های ابوظبی و دبی به راحتی خواهند توانست در بورس ایران ایستگاه معاملاتی داشته باشند و همچنین کارگزاران ایرانی هم می‌توانند در بورس دبی و ابوظبی فعالیت کنند.

رحمانی ادامه داد: در این حالت شرکت‌های کارگزاری دو کشور با یکدیگر قرارداد همکاری انعقاد می‌‌کنند و شرکت‌های بورس ایران و امارات اجازه استفاده از ایستگاه‌های معاملاتی دو بورس را صادر می‌کنند. وی افزود: برای این امکان دارا بودن نمایندگی‌ ۲ کافی خواهد بود.

مزیت‌های همکاری کارگزاران

مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با مزایای این طرح گفت: در این حالت شرایط همکاری بورس‌ها آسان‌تر خواهد بود و مسایلی چون تسویه وجوه و سهام وجود نخواهد داشت و شرکت‌های کارگزاری دو کشور نسبت به تسویه حساب با یکدیگر اقدام خواهند کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: با توجه به مسایل مربوط به مناسبات سیاسی، به دنبال عملی کردن طرح‌هایی هستیم که امکان تعامل بیشتر با دیگر کشورها وجود داشته باشد.

بین‌المللی شدن بورس ایران

مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با بین‌المللی شدن بورس ایران گفت: در حال حاضر به لحاظ قانونی امکان ایجاد بورس بین‌المللی و مستقل در کیش و عرضه بخشی از سهام شرکت‌های ایرانی و خارجی به نرخ ارز وجود ندارد.

وی ادامه داد: در صورت فراهم شدن چنین امکانی ریسک نرخ ارز برای خارجی‌ها و فشارهای تراز پرداخت کشور حذف خواهد شد، چون با یک‌بار معامله به نرخ ارز، پول وارد کشور می‌شود و بعد از آن نقل و انتقال بین سرمایه‌گذارهای داخل انجام می‌شود و نقل و انتقالات بعدی فشاری بر روی تراز کشور تحمیل نمی‌کند.

رحمانی گفت: برای بین‌المللی شدن بورس ایران به اصلاح و تغییر قانون و تصویب آن در مجلس نیاز است و در این رابطه اقداماتی انجام خواهد شد.

پیشنهادی جدید

مدیرعامل شرکت بورس با بیان این مطلب که در صورت ادغام بورس ایران با بورس مثلا OMX قوانین آن بورس رعایت خواهد شد از ارائه پیشنهادی جدید خبر داد و گفت: پیشنهاد شده همان‌طوری که مقررات بانک‌ها در شعب مناطق آزاد فرق می‌کند، مقررات متفاوتی هم برای بورس مناطق آزاد تدوین شود.

داستان OTC عوض شد

رحمانی در رابطه با درخواست راه‌اندازی بازار فرابورس (OTC) توسط شرکت بورس گفت: روز گذشته شورای عالی بورس این درخواست را بررسی کرد و مقرر شد شرکت OTC در قالب یک شرکت سهامی عام تاسیس شود.

وی ادامه داد: بر این اساس شرکت بورس ۲۵‌درصد و باقی نهادهای مالی حداکثر ۵/۲‌درصد از سهام بازارOTC را در اختیار خواهند داشت.

رحمانی افزود: با این اقدام داستان راه‌اندازی OTC عوض شد و باید تمام مراحل مربوط به سهامی عام شدن یک شرکت نیز در تشکیل بازار OTC طی شود.

وی ادامه داد: بر اساس طرح ارائه شده توسط شرکت بورس قرار بود بازار OTC در قالب یک شرکت سهامی خاص با سه عضو هیات‌مدیره و به عنوان بخشی از بورس ایجاد شود.

رحمانی با بیان این مطلب که مقررات نهادهای مالی توسط شورای عالی بورس به تصویب می‌رسد در پاسخ به این سوال که دلیل این تغییر رویه توسط شورای عالی بورس چه بود، گفت: این دلیل را باید از اعضا شورای عالی بورس پرسید اما رییس سازمان بورس از این طرح شرکت بورس استقبال کرده بود.

آخرین وضعیت برخی از شرکت‌ها

وی در رابطه با وضعیت شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان گفت: در حال پیگیری عرضه سهام این دو شرکت هستیم ولی تاکنون درصد و میزان عرضه سهام مشخص نشده است.

رحمانی در رابطه با فولاد خراسان اظهار داشت: ۲۰‌درصد از سهام این شرکت نیز به زودی در بورس عرضه خواهد شد.

وی در رابطه با شرکت مخابرات گفت: با توجه به حجیم بودن این شرکت ممکن است ۳‌درصد از سهام آن عرضه شود و در صورت انجام برنامه‌های اعلامی شرکت در همان تاریخ اول دی ماه سهام این شرکت نیز در بورس عرضه خواهد شد.

وی با این مطلب که مدیرعامل شرکت مخابرات در حال حل موضوع ودایع است، ابراز داشت: بنا به گفته برخی از مقامات امکان تبدیل شدن ودایع به سهام وجود دارد، اما ما منتظر تعیین تکلیف ودایع نخواهیم بود و سهام را عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ترجیح ما به عنوان شرکت بورس است که ودایع به سهام تبدیل شود و پیشنهاد دادیم که با توجه به عدم نیاز به تجدید ارزیابی به نسبت ارزش تلفن، سهام تقسیم شود.

رحمانی افزود: هرچند بهتر است این مساله قبل از عرضه سهام حل شود اما به مسوولان شرکت مخابرات توصیه کردیم که نسبت به عرضه سهام اقدام کنند و اگر مشکلی در رابطه با ودایع به وجود آمد بعد از عرضه سهام حل کنند.

مدیرعامل شرکت بورس در رابطه با آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های نفتی گفت: تا پایان مهرماه شرکت پتروشیمی فن‌آوران منتشر خواهد شد. وی ادامه داد: با توجه به این که خوراک اصلی این شرکت گاز است گفته‌ایم که دولت باید قرارداد ۲۵‌ساله‌ای با پتروشیمی فن‌آوران انعقاد کند تا مشکلی بعد از خصوصی شدن آن در بورس به وجود نیاید.

دموکرات‌تر شدن پذیرش شرکت‌ها در بورس

رحمانی با بیان این مطلب که در پذیرش شرکت‌های جدید دقت بیشتری شده است، گفت: شرکت‌های مادر تخصصی و سهامداران خصوصی شرکت‌ها را متعهد کرده‌ایم تا در صورت عدم افشای بدهی‌ها باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از برخی مدیران شرکت‌ها تعهد منع عدم رقابت و در اختیار داشتن درصدی از سهام شرکت‌‌ها بعد از واگذاری اخذ می‌شود تا بعدها حقوق مردم ضایع نشود.

رحمانی با اشاره به این مطلب که کیفیت پذیرش شرکت‌ها در بورس افزایش یافته، ابراز داشت: فرآیند پذیرش نیز دموکرات تر شده و به جای تصمیم‌گیری در پشت درهای بسته هم‌اکنون از مدیر شرکت و کارگزار معرف با دعوت به عمل می‌آید.

تشکیل انجمن مدیران مالی

رحمانی از راه‌اندازی انجمن مدیران مالی و اخذ مجوز از وزارت کشور خبر داد و گفت: در ۳۰ آبان با مدیران مالی شرکت‌ها همایشی خواهیم داشت و در نظر داریم تا با ثبت این انجمن در سازمان بورس، شرکت‌ها را ملزم به استفاده از مدیران مالی این انجمن کنیم.

وی ادامه داد: برخی از مدیران مالی با قوانین و مقررات بورس آشنایی ندارند و ایجاد دردسر می‌کنند که با این اقدام ضمن رفع این مشکل استقلال نسبی مدیران مالی افزایش می‌یابد و امضای مدیران مالی در کنار امضای مدیر‌عامل جنبه مهم‌تر و کلیدی خواهد بود.

وی افزود: این اقدام گام کوچکی در جهت راهبری شرکت‌ها (حاکمیت شرکتی) است و جریان ارائه گزارش‌گیری منظم‌تر می‌شود.

تعدیل ۲۵‌درصدی سود سهام شرکت بورس

رحمانی در آخرین بخش از اظهارات خود به وضعیت مطلوب شرکت بورس اشاره کرد و گفت: سود هر سهم شرکت از ۲۰‌تومان فراتر خواهد رفت و بین ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش خواهد یافت.

وی در خاتمه گفت: سال گذشته فکر می‌کردیم به اهداف تعیین شده نخواهیم رسید اما مشاهده شد که تحقق اهداف روی داده است.