بازگشت صدرنشینان به بازار
دنیای اقتصاد - نگاهی به معاملات بورس تهران در سال‌جاری و مقایسه آن با متغیرهای بازار سرمایه در مدت مشابه سال گذشته، نشان می‌دهدکه وضعیت کلی بورس نسبت به سال قبل، از بهبود نسبی برخوردار بوده است.

کارنامه نیمسال اول بورس تهران
بازدهی ۹/۱۵درصدی بازار سرمایه کشور
گروه بورس- نگاهی به معاملات بورس تهران در سال‌جاری و مقایسه آن با متغیرهای بازار سرمایه در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، وضعیت کلی بورس نسبت به سال قبل، از بهبود نسبی برخوردار بوده است.
در این میان ارزش معاملات بورس تهران با بیش از ۳۰درصد رشد به ۲۶۷۰میلیارد تومان رسید که هرچند متغیر دیگر مهم بورس یعنی تعداد خریداران با ۹درصد کاهش مواجه بوده است، اما در مجموع به نظر می‌رسد، بورس تهران در حال گذار از دوره رکود است. رکودی که بیش از ۵/۲سال، بورس تهران از آن رنج می‌برد. همچنین شاخص‌های بورس در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده‌اند و به عنوان نمونه شاخص بازده نقدی و قیمت که معرف میانگین بازدهی سرمایه‌‌گذاری در بورس است، ۹/۱۵درصد افزایش نشان می‌دهد که در مقایسه با نرخ سود اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی که از کم‌ریسک‌ترین و نقدشونده‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند، از سود معقولی برخوردار بوده است.
همچنین بررسی شاخص کل (قیمت) در سال‌جاری نشان می‌دهد که بخش عمده بازدهی بورس در نیمه نخست امسال ناشی از سود نقدی تقسیم شده در مجامع سالانه شرکت‌ها بوده است و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها نقش زیادی در بازدهی سرمایه‌گذاری بورس تهران نداشته است. روندی که در بورس‌های سایر کشورها معکوس است و بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس عمدتا از محل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها (Capital Gain) حاصل می‌شود. در بررسی دلایل بهبود نسبی وضعیت بورس تهران نسبت به سال گذشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ - ورود شرکت‌های مشمول اصل۴۴: زمانی که در اواخر سال قبل دو شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه برای اولین بار در بورس تهران عرضه شدند، هیچ کس تصور نمی‌کرد که این شرکت‌ها بتوانند روند کلی حرکت بورس در سال ۸۶ را ترسیم کنند، اما این دو شرکت به همراه سه شرکت ایرالکو، فولاد خوزستان و مپنا توانستند طی سال‌جاری، در حدود نیمی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند و شاخص‌های بورس نیز تحت تاثیر حمایت‌های سهامدار عمده این شرکت‌ها و دولت، روندی صعودی داشت.
در حال حاضر 5شرکت بورسی مشمول اصل44، در حدود یک‌چهارم (25درصد) ارزش کل بورس تهران را از آن خود کرده‌اند و واضح است که صعود ‌یا سقوط قیمت سهام این شرکت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند کلی بورس داشته باشد.
۲‌ -کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و رکود بخش مسکن: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و به تبع آن کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سبب شد، جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش یابد و در کنار رکود بخش املاک (پس از رشد حبابی در ماه‌‌های پایانی سال ۸۵) بازار سرمایه فرصت مناسبی پیدا کرد که بتواند سرمایه‌های خارج شده از این دو بخش را به سمت خود جذب کند.
3 -آرامش نسبی پرونده هسته‌ای ایران: هر چند طولانی شدن پرونده‌ هسته‌ای ایران و روند فرسایشی بررسی آن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شده است بورس تهران نسبت به روند این پرونده به نوعی واکسینه شود، اما به هر حال آرامش نسبی حاکم بر فضای سیاسی ایران در نیمه نخست سال‌جاری، یکی از عوامل مهم رونق بورس بوده است.
۴ - رشد قیمت جهانی فلزات رنگی و فولاد: همان‌طور که پیشتر اشاره شد، شرکت‌های بزرگ مشمول اصل۴۴ از جمله شرکت‌های فولادی و ملی مس تحت‌تاثیر افزایش قیمت جهانی محصولات خود انتشار رشد سودآوری را در بین سهامداران ایجاد کرده‌اند که به دلیل وزن بالای این شرکت‌ها در شاخص‌های بورس و ارزش معاملات روزانه، نقش پررنگی در رونق بورس طی سال‌جاری داشته‌اند.
در مجموع به نظر می‌رسد روند کلی بورس تهران در 6ماه باقیمانده امسال تا حدود زیادی به روند قیمت جهانی فلزات، سرانجام پرونده هسته‌ای ایران و ورود شرکت‌های جدید بستگی دارد که در صورت تداوم روند فعلی می‌توان سال پررونقی را برای بورس تهران انتظار داشت که این موضوع باید به عنوان عاملی برای اصلاحات ساختاری از سوی مسوولان بورس مدنظر قرار گیرد.

بورس تهران در رده پانزدهم جهان
بر اساس آخرین آمار فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، حجم معاملات بورس تهران با ۷۳ و ۹ دهم درصد افزایش در ماه اگوست میلادی این بورس را در مکان پانزدهم برترین بورس‌های جهان قرار داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) آمار ماه آگوست امسال (10‌مرداد تا 9 شهریور) را اعلام کرد که حجم معاملات بورس تهران تا پایان این ماه 73 و 9 دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و به 498‌میلیون و 700‌هزار دلار رسید.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس اوراق بهادار در این فهرست‌، بورس‌های شانگهای و شن ژن چین، فیلیپین، موریس و مالزی در رده‌های اول تا پنجم ایستادند.
بر اساس این گزارش، ارزش جاری بورس تهران نیز در ماه آگوست امسال با رشدی معادل 27 و 4 دهم درصد از مرز 42‌میلیارد دلار گذشت.
در این رتبه‌‌بندی، بورس‌های شانگهای و شن ژن چین، قبرس، لوبلیانا (اسلوونی) و سائوپائولو برزیل به ترتیب در مکان‌های اول تا پنجم ایستاده‌اند و بورس تهران در رده سی و چهارم جای دارد.