اولین تجربه فروش سندیکایی سهام در بورس تهران

گروه بورس- برای اولین مرتبه پنج کارگزار معرف به صورت سندیکایی، ۲۵درصد از سهام موسسه مالی و اعتباری «سینا» را در بازار عرضه می‌کنند.

دکتر «علی رحمانی» مدیرعامل شرکت بورس به «دنیای اقتصاد» گفت: براساس آیین‌نامه کارگزار معرف، ۲۵درصد از سهام موسسه مالی و اعتباری «سینا» توسط پنج کارگزار در بازار روز سه شنبه سوم مهرماه عرضه می‌شود و این اولین تجربه همکاری پنج کارگزار برای عرضه و معرفی یک سهم به بازار است. وی افزود: البته یک کارگزار اصلی به عنوان کارگزار هدایت کننده (Lead manager) است و چهار کارگزار با کارگزار پیشرو همکاری و همراهی می‌کنند. مدیرعامل شرکت بورس اضافه کرد: البته برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که سفارش خرید سهام «سینا» از طریق شعب مختلف «سینا» نیز دریافت شود تا با این روش، پول جدید

(Fresh money) وارد بازار شود.

رحمانی ادامه داد: شعب مختلف بنیاد در شهرستان‌ها بین پنج کارگزار معرف تقسیم شده و هر یک از شعب، سفارش خرید را دریافت و برای کارگزاران ارسال (فاکس) می‌کنند. خبرنگار دنیای اقتصاد از مدیرعامل شرکت بورس پرسید که ابتدا حق تقدم «سینا» در بورس عرضه می‌شود یا سهم موسسه؟ وی پاسخ داد: ابتدا ۲۵درصد از سهام «سینا» در بازار عرضه می‌شود و سپس آنها یک ماه فرصت دارند که در صورت تمایل حق تقدم خود را بفروشند.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که در روز نخست چند درصد از سهام «سینا» در بورس عرضه می‌شود، جواب داد: در روز نخست ۱۰درصد و سپس ۱۵درصد آن در بازار عرضه می‌شود. البته همه چیز به فشار تقاضای بازار بستگی دارد و براساس سطح تقاضای بازار می‌توان سطح عرضه را تغییر داد.

خبرنگار ما از مدیرعامل شرکت بورس پرسید: آیا تصور می‌کنید که سهام «سینا» اسیر نوسان‌گیران و رفتار سفته‌بازی بازار می‌شود؟ وی پاسخ داد: برای این که این سهم دچار رفتار سفته‌بازی نشود، تصمیم به عرضه ۲۵درصدی سهام «سینا» گرفته شده است تا کمبود عرضه موجب سفته بازی نشود.

مشروح دیدگاه برخی از فعالان بازار سهام نسبت به «سینا» را در زیر بخوانید.

ارزیابی فعالان بازار درباره «وسینا» در آستانه ورود به بورس

گروه بورس- ۲۵درصد سهام «سینا» به زودی در بازار عرضه می‌شود، در آستانه عرضه این سهم در بازار، کارگزاران و فعالان بازار دیدگاه متفاوتی دارند.

پتانسیل مستتر

محمدرضا رهبر یکی از کارگزاران بورس اوراق‌بهادار، درباره ویژگی‌های این نماد خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث مطرح شده برای «وسینا» وجود پتانسیل مناسب است که چنانچه این نماد با قیمت مطلوبی گشایش یابد با استقبال فعالان بازار روبه‌رو خواهد شد.

وی پیش‌بینی می‌کند که پس از تبدیل موسسه اعتباری و مالی سینا به بانک، فعالان بازار علاقه بیشتری به معامله این سهم از خود نشان خواهند داد.

مقایسه نکنید

رهبر در پاسخ به این پرسش که «وسینا» در مقایسه با «وپارس» از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ تصریح کرد: شاید این مقایسه اساس درستی نداشته باشد. چرا که ارزش واقعی سهم بالای رقم ۱۸۰تومان است و در صورتی که مجوز بانک مرکزی برای تبدیل این موسسه به بانک صادر شود، تمام امتیازات این موسسه تحت‌تاثیر قوانین رسمی بانکی قرار می‌گیرد.

جذابیت و کشف قیمت

وی ادامه داد: با این تغییر به طور قطع EPS «وسینا» افزایش خواهد یافت و به تبع آن قیمت سهم از روند رو به رشدی برخوردار خواهد شد.

رهبر توصیه کرد: با جای گرفتن نماد «وسینا» بر تابلوی معاملات بورس با قیمتی عادلانه و حتی کمی زیر قیمت کشف شده از سوی بورس، جذابیت دادوستد سهم افزایش می‌یابد. وی در پایان یادآور شد که «وسینا» دارای ارزش نهفته‌ای است. این موسسه دارای ۲۶۲شعبه است و در نظر دارد سپرده‌های اعتباری خود را که هم‌اکنون بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان است، به ۲۷میلیارد تومان افزایش دهد.

اصلاح ساختار بازار سرمایه

شهرام شهمیری، یکی دیگر از کارگزاران بازار سهام به سابقه طولانی این موسسه از نظر کار بانکی اشاره کرد و گفت: این موسسه دارای شعب پراکنده‌ای است و به طور عمده در شهرستان‌ها فعالیت بسزایی داشته است، اما شعب آن در استان تهران چندان قوی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: به هر رو سپرده‌های زیادی دارد، اگرچه هنوز مجوز بانک بودن را دریافت نکرده است.

وی افزود: انتظار می‌رود با ورود «سینا» به بورس و افزایش سهامداران آن، اصلاح سرمایه (افزایش سرمایه) داشته باشد و در نتیجه سهام «وسینا» به شرایط سودآوری برسد.

شهمیری تصریح کرد: چنانچه P/E سهم را در حداکثر ممکن تعیین نکنند و قیمت موردانتظار بازار را برای خود در بازار رقم زند، در کوتاه‌مدت انتظار بازار را برآورده خواهد کرد.

بازار غیرقابل پیش‌بینی

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که عرضه این موسسه با شرکت‌های اصل ۴۴ کاملا متفاوت صورت خواهد گرفت، چرا که تا به حال بازار نشان داده است که از شرکت‌های تولیدی استقبال بهتری می‌کند. اگرچه بازار ما غیرقابل پیش‌بینی است و با چند تقاضا به یک باره صف خرید و با مقداری عرضه، صف فروش شکل می‌گیرد.

کیفیت سود مهم است

شهیری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که قیمت «وسینا» را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ تومان ارزیابی می‌کنید یا خیر؟ گفت: مساله تفاوت بین ۱۰ تا ۲۰ تومان نیست، اینجا درصد مهم است که تعیین کنیم P/E در چه رقمی محاسبه شود.

وی افزود: سودآوری و استمرار سود برای این سهم را نیز باید در نظر گرفت و صرفا قیمت پایه را به تنهایی نباید در نظر گرفت.

اولین تجربه بازار

این کارشناس خاطرنشان کرد: تا به حال در بورس هیچ موسسه مالی را نپذیرفتیم و موسسه مالی و اعتباری سینا برای اولین بار پذیرش می‌شود. بنابراین نمی‌توان آن را با سایر سهام حاضر در صنعت بانکداری بورس مقایسه کرد.

مدیریت، حرف اول را می‌زند

وی گفت: بانک‌های حاضر در بورس هر یک از سرمایه‌های متفاوتی برخوردار هستند.

یکی با سرمایه کم و دیگری با سرمایه زیاد. از طرفی نسبت کفایت به سرمایه این بانک‌ها را نیز باید در نظر گرفت. گستردگی فعالیت بانک‌ها و اعتباردهی آنها نیز با هم تفاوت دارد. اگرچه به هر مقدار که سرمایه کمتر باشد توان پوشش EPS از سوی بانک‌ها بنا به محدود شدن فعالیتشان بالاتر می‌رود.

شهرام شهمیری اظهار داشت: از دیگر پارامترهای مهم در این صنعت که باید در نظر گرفته شود، مدیریت است که حرف اول را می‌زند. از طرفی نگاهی که این مدیر به سیاست‌های پولی مملکت دارد نیز حائز اهمیت است.