قیمت سهم «سینا» را بازار تعیین می‌کند

گروه بورس- ۲۵درصد از سهام موسسه مالی و اعتباری «سینا» به زودی در بورس عرضه می‌شود.

اینکه برنامه و دیدگاه‌های مدیریتی «سینا» برای ورود به بورس چیست؟ محور اصلی گفت‌وگوی کوتاه اما صریح خبرنگار ما با «عبدالناصر همتی» مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری «سینا» است. «همتی» دارای درجه دکتری اقتصاد در زمینه «انرژی و توسعه» است. وی هم اکنون استادیار دانشگاه تهران است. در کارنامه مدیریتی خود بیش از یک دهه ریاست بیمه مرکزی ایران را دارد که طی این مدت مدیریت، ضریب نفوذ (نسبت ارزش حق بیمه به تولید ناخالص داخلی) از سطح کمتر از نیم به ۳/۱درصد رسیده است. «همتی» از سال ۸۵ مسوولیت موسسه مالی و اعتباری «بنیاد» (اکنون «سینا») را بر عهده دارد. مدیرعامل «سینا» در آستانه ورود «سینا» به بورس که پس از دو دهه از حیات این موسسه صورت می‌گیرد، می‌گوید: «مکانیزم‌های بازار به طور آزاد و بدون هیچ توصیه‌ای قیمت هر سهم «سینا» را تعیین می‌کند».

آقای دکتر! به عنوان شروع مصاحبه بد نیست که این سوال را مطرح کنم که آیا اکنون زمان خوبی برای ورود «سینا» به بورس است؟

سوال خوبی کردید، به هر حال ما هر وقت بخواهیم سهام «سینا» را عرضه کنیم، این پرسش در برابر ما وجود دارد.

اما چرا الان؟

بله! ضرورتی که در حال حاضر برای ما وجود دارد، توجه به تکلیف بانک مرکزی است. «سینا» موسسه‌ای است که بیش از ۲۰سال از تاسیس آن می‌گذرد. ولی بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر، برای تداوم فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری شرایط و مقررات تعریف کرده است. یکی از این شرایط، سهامی عام بودن موسسه است. ما برای اینکه مجوز نهایی را بگیریم و خود را با شرایط تطبیق دهیم، باید در این مرحله ۲۵درصد از سهام «سینا» را عرضه و سرمایه ثبتی خود را به سطح ۱۵۰میلیارد تومان برسانیم.

تصمیم موسسه بنیاد هم همین است و الان فرصتی است تا ساختارمان را اصلاح کنیم و با واگذاری سهام در بورس، به شفافیت موسسه کمک کنیم. در این صورت اطلاع‌رسانی مرتبی خواهیم داشت.

حالا چرا اصلاح ساختار را از سرمایه شروع کرده‌اید؟

ما اصلاح ساختار نیروی انسانی را از یک‌سال پیش که من آمدم، آغاز کرده‌ایم. سعی کردیم هم از نظر تحصیلات و هم طراحی آموزش و بانکداری نوین به اصلاحاتی دست بزنیم تا به یکی از بزرگ‌ترین بهینه‌سازی‌ها برسیم. در‌حال‌حاضر ۲۶۰شعبه در سراسر کشور به صورت پراکنده داریم، ولی برخی شعب ما استاندارد نیست.

مرا در پرسش بعدی کمک کردید. یکی از موضوعاتی که در امیدنامه «سینا» به آن اشاره شده است، تعداد اندک شعب موسسه در تهران در برابر کل شعب آن در کشور است. آیا برنامه‌ای برای افزایش تعداد شعب در تهران دارید؟

به نکته خوبی اشاره کردید، طی مدت ۲۰سال شعب موسسه به طور تدریجی گسترش یافته است. در آن زمان هیچ بانک‌‌ خصوصی در سراسر کشور فعال نبود، موسسه مالی- اعتباری بنیاد هم رقیبی نداشت، هرجا را که از نظر مکان‌سنجی مطلوب تشخیص داده، شعبه تاسیس کرده است. اما با توجه به رشد شهرهای مختلف و جمع‌شدن نقدینگی باید در سراسر کشور شعب را توسعه بدهیم. در تهران در حال خرید و جابه‌جایی و بهینه‌سازی تدریجی شعبه‌ها هستیم و تا ۶ماه آینده این تغییرات خود را نشان می‌دهند. شعبه‌هایی که فعال نیستند، ادغام می‌شوند ما بهینه‌سازی می‌کنیم تا با توجه به ظرفیت‌های هر ناحیه و منطقه به توسعه مطلوب برسیم.

یک سوال که این روزها مطرح است اینکه چرا موسسه نام خود را تغییر داده؟ آیا تغییر نام هزینه‌های مشهود و نامشهود برای موسسه ندارد؟

نه، فکر نمی‌کنم، این تغییر نام هزینه هنگفتی داشته باشد. زمانی نام موسسه بنیاد بود که ۱۰۰درصد سهام تعلق به بنیاد مستضعفان داشت. ولی وقتی یک موسسه وارد بورس می‌شود ویا قرار بر این است که به بانک تبدیل شود، نام «بنیاد» دیگر توجیهی ندارد، در حال حاضر نگاه جامعه به موسسه خوب است و بنیاد سهامدار اصلی ما است که البته اطمینان خاطر به سپرده‌گذاران می‌دهد.

اما جنبه مثبت آن چیست؟

جنبه مثبت این تغییر بیشتر است، روند سپرده‌گذاری مردم در این موسسه پایدار و محکم بوده و اطمینان مردم به «بنیاد» قوی است و بنیاد هم برای احترام به سهامدارن خود که می‌خواهد اول ۲۵درصد و بعد ۴۰درصد را واگذار کند، باید نامش را تغییر دهد. علت نام «سینا»‌هم این است که بنیاد تصمیم دارد مجموعه‌ای از شرکت‌ها و موسسات را به عنوان زنجیره‌ای از خدمات تحت عنوان «هلدینگ» تاسیس کند و یکی دیگر از این شرکت‌ها «بیمه سینا» است که وابسته به بنیاد مستضعفان است که این گروه شرکت‌ها سرویس‌های مختلفی ارائه می‌دهد. ضمن این که تغییر نام هر شعبه زیاد هم هزینه ندارد، حدود ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان هزینه دارد، حدودا هر شعبه ۱۰۰هزار تومان.

آقای دکتر! آخرین وضعیت رشد مانده سپرده‌‌ها و اشباع موسسه چگونه است؟

رشد سپرده‌هایمان روند خوبی داشته و ما ۳۰درصد رشد منابع داشته‌ایم. منابع ما از ۱۴۰۰میلیارد به ۱۸۰۰ و الان به ۲۱۰۰میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین یکی از نقاط قوت سهم، ارزش بالای سپرده‌ها و منابع موسسه است؟

این تنها یک جزء از مزیت «سینا» است.

در واکاوی این سهم، ارزش بالای دارایی‌ها نیز می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

موسسه هم اکنون ۲۶۰شعبه در سراسر کشور دارد که ارزش روز آن حدود ۲۰۰میلیارد تومان ارزیابی می‌شود. این برای شرکتی که تازه سرمایه ثبتی خود را به ۱۵۰میلیارد تومان می‌رساند و هم اکنون ۲۱۰۰ میلیارد تومان منابع و پس از افزایش سرمایه با تغییر نسبت کفایت سرمایه، ورود به بورس، تامین نظر بانک مرکزی، تبدیل موسسه به بانک و پذیرش ماموریت‌ها و فعالیت‌های جدید نظیر گشایش اعتبار، انجام عملیات ارزی، پیوستن به طرح شتاب و... می‌تواند در میان‌مدت بازدهی سرمایه، دارایی و سود موسسه را افزایش دهد، مزیت‌های اصلی است.

شما به طور غیرمستقیم می‌گویید، سهم «سینا» در میان‌مدت ارزنده است.

استراتژی هر سهامدار متفاوت است. اما سهم «سینا» در گروه واسطه‌گری مالی، دارای ارزش «خرید و نگهداری» است.

شما بعد از افزایش سرمایه ۱۰۰هزار میلیارد تومانی، آیا افزایش سرمایه دیگری را در برنامه دارید؟

بله، اما امسال خیر.

مبلغ افزایش سرمایه بعدی در برنامه‌ مالی چه‌قدر تعریف شده است؟

۲۵۰میلیارد تومان.

ارزیابی موسسه از قیمت هر سهم «سینا» چه‌قدر است؟

ما با روش‌های مختلف قیمت‌گذاری، ارزش‌های متعددی از قیمت هر سهم «سینا» داریم.

اما سیاست موسسه این نیست که همانند شرکت‌های دولتی اقدام به قیمت‌سازی و مداخله قیمتی به منظور افزایش قیمت سهم در عرضه اولیه کند.

ما معتقدیم که آنقدر «سینا» دارای ارزش ذاتی است که به عنوان یک انرژی درون سهم، از دید خریداران دور نمی‌ماند. برنامه ما اعتقاد به تصمیم بازار برای کشف واقعی قیمت سهم است و هیچ توصیه‌ای به بازار ندارم. سیاست ما ارائه اطلاعات شفاف به خریداران و سهامداران است.

در پایان؟

«سینا» را با بانک خصوصی در حال حاضر در بازار مقایسه نکنید.