گروه بورس- مهم‌ترین چالش در زمینه خصوصی‌سازی در تمامی کشورها، به ویژه کشور ما بحث تعیین قیمت پایه سهام قابل واگذاری از طریق بورس اوراق‌بهادار یا مزایده و مذاکره است. غلامرضا سلامی که به مناسبت برپایی «سمینار جایگاه حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی‌سازی» که ۲۴ و ۲۵مهر ماه امسال در سالن اجلاس سران برپا می‌شود، سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه در ایران با مساله ارزیابی دارایی‌ها به ویژه دارایی‌های مالی از جمله سهام، بسیار ساده‌انگارانه برخورد شده است، به همین دلیل ارزیابی‌های انجام شده تاکنون بیشتر، فاقد پشتوانه علمی و صلاحیت‌های لازم بوده است.وی با اشاره به اینکه ارزیابی سهام، یکی از پیچیده‌ترین خدماتی است که ممکن است، اعضای حرفه با آن درگیر باشند، تصریح کرد: دلیل این امر آن است که عوامل متعدد و مفروضات و محدودیت‌های بسیاری در امر ارزیابی سهام دخالت دارد که بدون اتکا به دانش حرفه‌ای و تسلط بر مقررات و استانداردهای مورد عمل در این رشته و همچنین سوابق قابل قبول در این زمینه، امکان دستیابی به قیمت‌های پایه قابل دفاع برای قیمت‌گذاری سهام قابل واگذاری وجود ندارد.

سلامی گفت: ارزیابی سهام به نوعی قضاوت حرفه‌ای محتاج است که بدون پشتوانه علمی و تجربی لازم، هرگز قابل ظهور نخواهد بود.

وی اضافه کرد: آنچه که ارزیابی را از محاسبه قیمت بر مبنای بعضی داده‌ها متمایز همان قضاوت حرفه‌ای بوده که متکی به دانش و تجربه فراوان در این زمینه است.

دبیر علمی «سمینار جایگاه حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی‌سازی» ادامه داد: باید توجه کرد که در بیشتر موارد، کار ارزیابی سهام یک کار تیمی به شمار می‌رود که ممکن است، نیازمند تخصص‌های مختلف در زمینه‌های فنی، اقتصادی، حقوقی و مالی باشد، ولی به هر حال مسوولیت نهایی در این زمینه برعهده کارشناسان ارزیاب سهام یا موسسه ارزیابی‌کننده است.

وی تغییرات اساسی در آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام را که اخیرا به تصویب هیات‌وزیران رسیده است، مهم ارزیابی کرده و اظهار داشت: اجرایی شدن این آیین‌نامه مستلزم آشنایی اعضای حرفه با این تغییرات اساسی است.

سلامی گفت: به همین دلیل از مهم‌ترین مباحث این سمینار، تبیین مفروضات و محدودیت‌های حاکم بر ارزیابی سهام موضوع آیین‌نامه جدید و همچنین بحث‌های مفاهیم ارزیابی و صلاحیت شایستگی ارائه‌کنندگان خدمات ارزیابی سهام و گزارش ارزیابی مبتنی‌بر الزامات آیین‌نامه مصوب خواهد شد.

وی ادامه داد: اصولا جایگاه حرفه حسابداری چه در زمینه پردازش اطلاعات و تهیه گزارش‌های مدیریت و چه در جایگاه کنترل داخلی و چه در مقام حسابرسی مستقل، قابل تفکیک از نظام راهبردی شرکت‌ها و از جمله شرکت‌های قابل واگذاری نیست، ولی در این سمینار قصد بر معرفی یکی از خدمات ارزنده حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی‌سازی در تمام کشورها، یعنی ارزیابی بنگاه‌های قابل واگذاری است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از ایرادهای وارد شده به آیین‌نامه اصلاح شده قیمت‌گذاری سهام، تکیه بر سود‌های گذشته شرکت‌ها به جای سودهای آتی آنها است، برای پاسخگویی به این مساله در این سمینار سعی شده است، ضمن تشریح تکنیک ارزیابی سهام با استفاده از روش تنزیل سودها یا جریان‌های نقدی آتی، محدودیت‌های روش اخیر نیز مورد بررسی قرار گیرد.