«وسینا» در بورس

گروه بورس- شرکت مالی و اعتباری سینا به عنوان چهارصدوسی‌ونهمین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بورس تهران با نماد «وسینا» درج شد. موضوع فعالیت شرکت انجام عملیات پولی، مالی و اعتباری است و در تاریخ ۸/۳/۱۳۶۴ با شماره ۲۹۰۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران (با نام اولیه مالی و اعتباری بنیاد مستضعفان) به ثبت رسیده است. براساس صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ۲۳/‌۳/‌۱۳۸۶ صاحبان سهام، نام شرکت به مالی و اعتباری سینا (سهامی عام) تغییر یافت.

همچنین سرمایه اولیه شرکت مبلغ ۱۰میلیارد ریال بوده است و آخرین سرمایه ثبت شده شرکت به مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال (مشتمل بر ۵۰۰میلیون سهم یک‌هزار ریالی) است. موسس شرکت مالی و اعتباری سینا (سهامی عام)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۹/۸/۱۳۸۵ بالغ بر ۴۳۰میلیارد ریال از محل آورده نقدی، مطالبات حال‌شده و سود انباشته انجام شد که براساس آن آخرین سرمایه شرکت، ۵۰۰میلیارد ریال (۹۹درصد متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) بوده و اقدامات لازم جهت افزایش سرمایه ۱۰۰۰میلیارد ریالی از محل آورده نقدی سهامداران همزمان با بازشدن نماد شرکت در فهرست نرخ‌های بورس در حال انجام است.

شرکت برای اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی اقدام کرده است که صدور مجوز منوط به انجام افزایش سرمایه تا مبلغ ۱۵۰۰میلیارد ریال و واگذاری ۲۵درصد سهام شرکت به عموم شده است. پس از اخذ مجوز بانک مرکزی، شرکت تحت نظارت و مشمول قوانین پولی و بانکی خواهد بود.

شرکت مالی و اعتباری سینا دارای ۳۷ شعبه در تهران و ۲۲۳شعبه در شهرستان‌ها است. تعداد پرسنل شرکت در‌حال‌حاضر ۱۸۳۳نفر است که ۱۵۷۳ نفر در واحد‌های صف و ۲۶۰نفر در واحد‌های ستاد فعالیت می‌کنند. مدیرعامل شرکت عبدالناصر همتی و رییس هیات‌مدیره محمد مخبر (به نمایندگی از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی) هستند.

مهم‌ترین استراتژی میان‌مدت شرکت مالی و اعتباری سینا، اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. برای دستیابی به این استراتژی، اهدافی مانند افزایش سرمایه، افزایش حاشیه سود، بهبود ساختار و سطح مهارت نیروی انسانی، رشد منابع و مصارف، شناسایی و اجرای خدمات نوین بانکداری در کشور، ارتقای نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کاربردی در شعب، نهادینه‌ کردن بازاریابی در شرکت و ارتقای کیفیت تبلیغات ترسیم شده است که برای هریک از این اهداف نیز برنامه‌هایی تدوین شده است.

بررسی ترازنامه شرکت نشان می‌دهد مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری و تسهیلات اعطایی به ترتیب معادل ۱۷۳۳۴ و ۱۵۱۰۳میلیارد ریال است.

همچنین مانده اوراق مشارکت تحت تملک شرکت در پایان سال گذشته معادل ۷۶۶میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در سهام شرکت‌ها بیش از ۳۰۱میلیارد ریال بوده که با توجه به کاهش ارزش ۳۱میلیارد ریالی این دارایی‌ها،‌ ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها در حدود ۲۷۰میلیارد است.

سود هرسهم (EPS) «وسینا» در سال مالی قبل ۴۶۰ریال بوده است و از این میزان ۱۵۶ریال به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شده است.

یادآوری می‌شود که پیش‌بینی سود هرسهم و گزارش عملکرد ۵ماه تا زمان تنظیم این گزارش بر روی سامانه «ایران بورس» قرار نگرفته است.

گروه بورس، فردا گزارش تکمیلی از وضعیت «وسینا» منتشر می‌کند.