دیدگاه کارشناسان درباره انتشار اوراق 300میلیارد تومانی
گروه بورس- کارشناسان درباره 300میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی نظرات متفاوتی دارند.

شورای پول و اعتبار سقف اوراق مشارکت قابل انتشار شرکت‌های بورسی در سال ۸۶ را ۳۰۰میلیارد تومان اعلام کرد. حال کارشناسان در گفت‌وگو با خبرنگار ما دیدگاه متفاوتی در این باره دارند.
اقبال نداشتن اوراق در بازار بی‌رونق
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به ضرورت وجود یک بازار پررونق برای اقبال سرمایه‌گذاران به اوراق مشارکت گفت: منظور از بازار پررونق این است که سرمایه‌گذار در هر زمانی که اراده کرد، بتواند سهام و اوراق خود را خرید و فروش کند. بهروز شهدایی افزود: اوراق مشارکت واقعی باید بتواند پول سرگردان بازار را جمع‌آوری کرده و در بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری متمرکز کند.
ارجحیت دارایی‌های مالی بر دارایی‌های فیزیکی
شهدایی شرط موفقیت اوراق مشارکت منتشره از سوی شرکت‌های بورسی را در ارجحیت داشتن دارایی‌های مالی از سوی سرمایه‌گذار دانست و گفت: دارایی‌های مالی که اوراق مشارکت هم بخشی از آن است زمانی می‌تواند در بازار مورد اقبال واقع شود که ارجحیت بر دارایی‌های فیزیکی داشته باشد. یعنی تا وقتی که دارایی‌های فیزیکی مثل زمین، مسکن و ... برای سرمایه‌گذار جذاب‌تر و سودآورتر است، به طور قطع تمایل کمتری نسبت به دارایی‌ها مالی به وجود خواهد آمد. وی تصریح کرد: افزایش نرخ تورم هم باعث کم شدن تمایل به دارایی‌های تضمین شده می‌شود.
تبعیض قائل نشدن
وی در مورد شرکت‌هایی که می‌توانند اقدام به انتشار اوراق مشارکت کنند، گفت: نباید محدودیتی برای انتشار اوراق قائل شویم، بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌ها بتوانند برای برنامه های توسعه‌ای خود دست به این کار بزنند.
وی خاطرنشان کرد: البته باید دقت کرد که سرمایه‌گذاران قبل از خرید اوراق به سابقه شرکت منتشرکننده توجه می‌کنند و بعد از بررسی‌های لازم گزینه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.
اولویت‌های سرمایه‌گذاران
از سوی دیگر یک کارشناس دیگر بازار سرمایه، انتشار اوراق مشارکت را در هر شرایطی در بازار سرمایه چندان امیدوارکننده ندانست و گفت: طرح انتشار اوراق چه در زمانی که بازار با رکود مواجه بود و چه در زمانی که پررونق بود، مورد اقبال سرمایه‌گذاران نبود.
علی لطفی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بازار به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم‌بندی می‌شوند. سرمایه‌گذاران حقیقی در دو دسته فعال و غیرفعال هستند که فعالان در پی خرید و فروش سهام و غیرفعالان هم اگر طالب خرید اوراق باشند، به سراغ بانک مرکزی می‌روند.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران حقوقی بازار هم در دسته‌بندی قرار می‌گیرند یا به دنبال سهام مدیریتی هستند یا در پی سهام بلندمدت و در نهایت دسته سوم در جست‌وجوی سود کوتاه‌مدت و خرید سهام کوتاه‌مدت هستند.وی این‌گونه نتیجه‌گیری کرد: با این توضیح مشخص است که فعالان بازار در پی چه مواردی هستند و به طور طبیعی اوراق، نقش چندانی در پرتفوی آنها ندارد.
لزوم تضمین سود و بازپرداخت
لطفی در مورد لزوم تضمین میزان سود و نحوه بازپرداخت اوراق مشارکت منتشره از سوی شرکت‌های بورسی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های بخش‌خصوصی چندان مورد اعتماد مردم نیستند، بنابراین در بخش تضمین بازپرداخت و سود اوراق خود باید تمهیدات زیادی را در نظر بگیرند. وی تصریح کرد: در این شرایط نقش سازمان بورس و بانک‌های خصوصی می‌تواند در اتحاد هرچه بیشتر مردم موثر باشد.
وی در مورد نحوه و میزان سود اوراق پیشنهاد کرد: بهتر است نرخ سود این اوراق از بازدهی ۵۰ شرکت برتر بورسی کمتر باشد تا بتواند برای سرمایه‌گذار جذابیت داشته باشد. دلیل کمتر بودن این درصد هم به کم‌ریسک بودن اوراق و پرریسک بودن سهام برمی‌گردد.