صف خرید برای ۵۰ شرکت بورسی

رقابت کارگزاران برای رتبه‌های برتر

دنیای اقتصاد- بنابر اعلام شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران، در هفته آینده بزرگ‌ترین عرضه سهام با برآورد یک میلیارد دلاری به وقوع می‌پیوندد. گفته می‌شود یک کنسرسیوم داخلی در برابر مشتریان خارجی و بین‌المللی برای خرید ۱/۱میلیارد سهم ملی مس تشکیل شده است. کندوکاو در دو مزایده ۱۷۰۰میلیارد تومانی ملی مس

گروه بورس- علیرضا کدیور: بنابر اعلام شرکت بورس اوراق‌بهادار تهران، طی دو هفته آینده بزرگ‌ترین عرضه سهام بورس تهران به وقوع می‌پیوندد.

فرآیندی که طی آن دو بلوک ۲۰درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به قیمت پایه ۷۴۰تومان برای هر سهم و به ارزش کل ۸۵۷میلیارد تومان برای هر بلوک از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) عرضه خواهد شد.

درحقیقت شرکت ملی مس به عنوان اولین شرکت مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در بهمن ماه سال قبل در بورس تهران عرضه شد. عرصه‌ای که پس از آن به دلایل مختلفی از جمله افزایش قیمت جهانی مس و رشد سودآوری شرکت و حمایت‌های سهامدار عمده، با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد، به گونه‌ای که سهام این شرکت طی مدت یادشده بازدهی بیش از ۱۲۰درصدی را برای سهامداران اولیه خود به ارمغان آورده است. اما شرکت ملی مس با توجه به اینکه ایران سه درصد ذخایر ثابت شده مس جهان را در اختیار دارد و با توجه به موقعیت به نسبت انحصاری شرکت مزبور در تولید شمش مس از موقعیت ممتازی در بین شرکت‌های معدنی کشور برخوردار است. همچنین ملی مس با تولید سالانه ۲۰۰هزار تن مس کاتد در رده هفدهم تولیدکنندگان مس جهان قرار دارد. از طرف دیگر با توجه به رهبری فلز مس در بازار جهانی فلزات غیرآهنی، اهمیت این شرکت بیش از پیش مشخص می‌شود. (رشد قیمت جهانی باعث صعود قیمت سایر فلزات می‌شود و برعکس) اما در کنار موارد فوق توجه به چند نکته در مورد شرکت ملی صنایع مس ایران ضروری است:

۱ -قیمت جهانی مس ارتباط بسیار نزدیکی با تغییرات قیمت جهانی نفت دارد. چرا که نفت در فرآیند تولید و حمل‌ونقل مس نقش بسزایی ایفا می‌کند و رشد و افت قیمت نفت می‌تواند مس را تحت‌تاثیر قرار دهد.

۲ -شرکت ملی صنایع مس ایران در صورت ثبات قیمت جهانی در سطح فعلی، می‌تواند بازدهی ۲۰درصدی را برای خریداران احتمالی بلوک‌‌های فوق به همراه داشته باشد.

۳ - در صورت سرمایه‌گذاری از سوی سهامداران و انجام طرح‌های توسعه شرکت ملی مس در واحد‌های سونگون، سرچشمه و میدوک، ملی مس می‌تواند تا سال ۱۳۹۰ ظرفیت تولید خود را به ۴۴۰هزار تن در سال افزایش دهد. هرچند با توجه به موارد یاد شده، ارزش شرکتی همانند ملی مس در سطح دنیا بیش از ارقام ذکر شده برای فروش بلوک‌های ۲۰درصدی است (براساس قیمت‌های پایه ارزش کل شرکت ملی مس ۵/۴میلیارد دلار برآورد شده است)، اما باید توجه داشت که انتظار خرید سهام شرکت از سوی خریداران خارجی نیز مورد توجه است و از سوی دیگر ریسک سیاست‌گذاری دولت پس از فروش سهام فوق بسیار بالا است. همچنین امکان خرید بلوک‌های فوق توسط خریداران داخلی نیز بدون ائتلاف بعید به نظر می‌رسد و احتمالا در صورت وجود خریدار، چند شرکت حقوقی یا شخص حقیقی باید به صورت ائتلافی اقدام به خرید بلوک‌های یاد شده کنند که در صورت وقوع این مورد، بحث انتخاب نماینده از سوی ائتلاف برای حضور در هیات‌مدیره ملی مس نیز مطرح خواهد شد. لازم به ذکر است که با توجه به ترکیب فعلی سهامداران ملی مس، دو بلوک ۲۰درصدی قابل عرضه، در کنار بلوک ۲۰درصدی سهام عدالت و ۳۳درصدی سهام تحت تملک دولت به معنای امکان قرار دادن یک عضو هیات‌مدیره از سوی خریداران احتمالی هریک از بلوک‌های بالا است.

در‌حال‌حاضر اختیار تعیین نماینده سهام عدالت در هیات‌مدیره ملی مس در دست دولت است و در عمل پس از فروش دو بلوک فوق، همچنان اکثریت رای را در هیات‌مدیره شرکت مس دارا است.

از سوی دیگر، با توجه به امکان خرید اقساطی دو بلوک فوق به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط پنج‌ساله، ریسک تغییرات قیمت جهانی مس طی پنج سال آینده بسیار بالا است. باید توجه داشت که هرچند خریداران احتمالی، در‌حال‌حاضر یک عضو هیات‌مدیره شرکتی با ویژگی‌های فوق را به قیمت معاملات سهام خرد در بورس خریداری می‌کنند، اما ریسک ناشی از نوسانات قیمت جهانی مس، بزرگ‌ترین تهدید برای شرکت محسوب می‌شود. موضوعی که ماهیت واقعی سرمایه‌گذاری در بورس را تشریح می‌کند.