61 درصد تقاضا فقط روی چهار نماد
۱۰سهم پرطرفدار در ۵ ماه گذشته
دنیای اقتصاد- بورس تهران در حالی پس از مدت‌ها، شاهد بازگشت رونق است که طی روز گذشته، صف خرید ایجاد شده برای 10شرکت پرتقاضا، به تنهایی بیش از 54میلیارد تومان بود که 66درصد آن نیز مربوط به صف خریداران چهار شرکت بود.

۶۱ درصد تقاضای بازار روی چهار نماد بورس تهران
گروه بورس- کل تقاضای خرید سهام در بورس تهران در روز گذشته 54میلیارد تومان بود که از مبلغ حدود 33میلیارد تومان تقاضا (61درصد) فقط روی نماد چهار شرکت بورس متمرکز شده است.
بورس اوراق‌بهادار تهران در حالی پس از مدت‌ها، شاهد بازگشت رونق به معاملات است که طی روز گذشته، صف خرید ایجاد شده برای ۱۰شرکت پرتقاضا، به تنهایی بیش از ۵۴میلیارد تومان بود که از این میزان، ۳۳میلیارد تومان معادل ۶۶درصد مربوط به صف خرید سهام شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ملی مس و مپنا بود.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس خبر داد که طی فعالیت 102 روزه بازار سهام در 5‌ماه اول سال به دلایل مختلف 10 سهم از 285 سهم حاضر در تابلوهای معاملات دارای بیشترین طرفدار و خریدار بودند و اکثر سرمایه‌گذاران از بین سهام شرکت‌های گوناگون 10 سهم را در اولویت اول خرید قرار داده‌اند.
۱۰ سهم پرطرفدار
بررسی‌های فارس از روند معاملات شرکت‌های بورس از ابتدای سال تا پایان مردادماه نشان می‌دهد که در حالی مجموع کل خریداران در طول 102 روز فعالیت بازار 270 هزار و 263 نفر بوده که سهام شرکت‌ ملی مس با 33 هزار و 665 خریداری که به خود جذب کرد، پرطرفدارترین سهم بازار و مقبول‌ترین شرکت بورسی از دیدگاه سرمایه‌گذاران بوده است.
این تعداد خریدار بیش از ۷۶۳میلیون سهم این شرکت را طی مدت یاد شده خریدند.
سهام شرکت فولاد مبارکه (دیگر شرکت فعال در صنعت فلزات) با 32هزار و 172 خریداری که داشت گزینه دوم خریداران حقوقی و حقیقی بازار سهام بود که طی آن بالغ بر 4/2میلیارد سهم فولاد را مورد داد و ستد قرار دادند. این دو شرکت مشمول اصل 44 و حاضر در صنعت فلزات اساسی در مجموع 65هزار و 837 خریدار را به خود جلب کردند. این گزارش می‌افزاید: بعد از این دو شرکت، سهام بانک پارسیان که دارای نوسانات متعددی است، با اختلاف فاحشی نسبت به دو شرکت اول با 13هزار و 801 خریداری که داشت در جایگاه سوم پرطرفدارترین سهام است.
شرکت‌های بزرگ بورسی مزبور در شرایطی مثلث سه سهم پرطرفدار بورس را تا پایان مردادماه تشکیل دادند که وضعیت سایر شرکت‌ها حاکی است که سهام سایپا با ۱۲هزار و ۷۶۳ خریدار، توسعه معادن و فلزات با ۹هزار و ۲۹۷، چادرملو با ۷هزار و ۸۲۷، ایران خودرو با ۷هزار و ۲۸۵، توسعه معادن روی با ۵ هزار و ۷۵۴، کالسیمین با ۵هزار و ۹۴ و تراکتورسازی با ۴هزار و ۳۷۱ خریداری که داشتند در رده‌های چهارم تا دهم پرطرفدارترین سهام قرار گرفتند.
بررسی‌های تکمیلی از آمار خریداران شرکت‌های فوق نشان می‌دهد که سهام 10 سهم یاد شده در مجموع حدود 47درصد از کل خریداران سهام در 5‌ماه اول سال را به خود اختصاص دادند و از 270هزار و 263 خریدار خرد و کلان 132هزار و 29 سهامدار این 10 سهم را مورد خریداری قرار داده‌اند. به نوشته خبرنگار دنیای اقتصاد، در این میان به واسطه وجود حجم مبنا و به دلیل عدم‌عرضه سهام شرکت‌های دارای صف خرید، تغییر محسوسی در قیمت سهام این شرکت‌ها طی روزهای گذشته اتفاق نیفتاده است و قفل شدن معاملات سهام این شرکت‌ها باعث شده خریداران یا از خرید سهام منصرف شوند، یا تقاضای خود را به سمت سهام سایر شرکت‌هایی که از نقدشوندگی بالاتری برخوردارند، سوق دهند.
بررسی دلایل گرایش سهامداران به خرید سهام شرکت‌های دولتی عرضه شده نشان می‌دهد که رشد قیمت محصولات این شرکت‌ها در اثر افزایش قیمت‌های جهانی یا رشد قیمت فروش داخلی، مهم‌ترین نقش را در تغییر نگرش فعالان بازار ایفا کرده است. وضعیتی که سبب شده است سهامداران به واسطه انتظار رشد سودآوری، اقدام به خرید سهام این شرکت‌ها کنند. در این میان نباید از مانورهای قیمتی محصولات عرضه‌شده این شرکت‌ها در بورس فلزات نیز چشم‌پوشی کرد.
همچنین عامل دیگری که موجب استقبال از سهام این شرکت‌ها شده است را باید در حمایت‌های نامحسوس سهامداران عمده جست‌و‌جو کرد.شرایطی که با هدف ایجاد بازار مناسب برای عرضه بلوک‌های مدیریتی سهام انجام شد، اما به نظر می‌رسد در کنار پوشش هدف فوق، منجر به افزایش نسبت قیمت به درآمد (P/E) از سوی سهامداران شد.
در کنار عوامل فوق، کاهش حجم مبنای این شرکت‌ها از سوی شرکت بورس نیز توانست ذهنیت عدم امکان رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ را کمرنگ کند.همچنین آرامش سیاسی حاکم بر بورس طی هفته‌های گذشته را نباید در رونق فعلی و افزایش اعتماد سهامداران که مورد اخیر خود را در رشد میانگین P/E نشان می‌دهد بی‌تاثیر دانست.
در مجموع به نظر می‌رسد دولت می‌تواند با توجه به جو ایجاد شده در بورس و به دلیل عدم جذابیت سایر بازارهای جایگزین بازار سرمایه از جمله بازار پول اقدام به فروش سهام شرکت‌های دولتی کند و از این طریق درآمد پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری را محقق کند. اما در این میان توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.
اولا دولت با عرضه سهام شرکت‌های بزرگ و حمایت از افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها در عمل سهامداران را به خرید سهام این سهام هدایت کرد.
طی ماه‌های گذشته به وضوح مشاهده شده است و به طور مثال معاملات اتفاقی که سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه به تنهایی نیمی از ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است. ثانیا سهم دولت در بورس تهران به مرور زمان و با ورود شرکت‌های جدید روز به روز افزایش می‌یابد و بورس که در حالت بهینه باید به عنوان محلی برای تامین سرمایه شرکت‌ها تبدیل شود به محلی برای درآمدسازی دولت و عرضه‌های محدود سهام شرکت‌های بزرگ دولتی بدون تغییر مالکیت واقعی این شرکت‌ها مبدل خواهد شد. ثالثا به دلیل سهم بالای دولت در اقتصاد، ریسک ناشی از تصمیمات اقتصادی و سیاسی دولت به طرز چشمگیری در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند و در نهایت این که فعالان بازار به دلیل اطمینان از رشد قیمت سهام این شرکت‌ها بدون تحلیل اقدام به خرید سهام شرکت‌های عرضه شده از سوی دولت می‌کنند. اتفاقی که در عرضه سهام فولاد خوزستان و مپنا به روشنی مشاهده شد.