حق‌الزحمه حسابرسان بهبود می‌یابد.

سنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی بر تعامل مطلوب جامعه حسابداران رسمی کشور با دولت، بورس، مجلس و نهادهای نظارتی تاکید کرد. «داوود دانش‌جعفری» در نخستین گردهمایی سومین شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی گفت: جامعه باید انسجام خود را در تمامی زمینه‌ها حفظ کند و از اختلافاتی که به این حرفه دامن می‌زند، بپرهیزد.

وی با بیان آنکه جامعه حسابداران باید رابطه‌ای خوب و سازنده با دستگاه‌ها به خصوص وزارت دارایی برقرار کند، از جامعه حسابداران خواست از اختلافاتی که می‌تواند به این حرفه لطمه بزند، پرهیز کنند تا جامعه بتواند سلامت خود را حفظ کند.

دانش‌جعفری تعامل بیشتر میان ظرفیت اقتصادی و تعداد اعضای فعال این جامعه را خواستار شد و گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی در جهت تامین نیازهای جامعه حسابداران رسمی به خصوص اصلاح اساسنامه صورت گرفته است که‌ مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی، مهم‌ترین موضوع و پارادایم موجود در جامعه را اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و از جامعه حسابداران رسمی خواست‌ با پارادایم های موجود در جامعه هماهنگ شوند.

دانش‌جعفری افزود: پیام اصل ۴۴ قانون اساسی این است که نقش بخش‌خصوصی در اقتصاد پررنگ‌تر از گذشته شود و در مقابل نقش دولت در عرصه تصدی‌گری بیش از پیش کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان آن که جامعه حسابداران رسمی، نهادی وابسته به بخش‌خصوصی است، گفت: نحوه حضور جامعه حسابداران رسمی باید در فعالیت‌های اقتصادی آینده کشور گسترش یابد و تعیین‌کننده باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعضای جامعه حسابداران، شما را به عنوان اعضای شورای‌عالی این جامعه انتخاب کرده‌اند، بنابراین باید بتوانید مسوولیت‌هایی را که برعهده شما گذاشته شده، پیگیری و اجرا کنید.

وی با بیان آنکه دولت نیازهای متنوعی دارد، گفت: هرچند شما می‌توانید بخشی از نیاز دولت را تامین کنید، اما لازمه آن رعایت یک‌سری اصول است تا طرف مقابل یعنی دولت از روند کارها مطمئن شود و به کارهای شما اطمینان خاطر پیدا کند.

دانش‌جعفری مهم‌ترین امر را در این بخش تقویت خود انتظام در جامعه ذکر کرد و گفت: باید شرایطی در جامعه به وجود آید که مسوولان بتوانند با موارد تخلف برخورد کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در عملکرد حسابرسان نباید اینگونه تصور شود که حسابرسان گزارش‌ها را متناسب به نیات خود در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تنظیم کنند، زیرا این کار شخصیت حرفه‌ای فعالان این بخش را نابود خواهد کرد.

دانش‌جعفری، گفت: جامعه باید بر عملکرد حسابداران رسمی نظارت کند و با تخلفات احتمالی آنها برخورد کند. در غیر این صورت برنامه‌های آینده‌شان تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی خطاب به حسابداران رسمی گفت: باید ایرادهای کارهای خود را تا حدی رفع کنید که هیچ‌کس نتواند به کار شما خرده بگیرد، علاوه بر اینکه شما بتوانید در مواقع لزوم از خود دفاع کنید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ایجاد نظام بازخورد از استفاده‌کنندگان هم از نیازهای این جامعه است و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که برای رفع آنها در برخی از کمیسیون‌های دولت اقدام لازم صورت گرفته است، اما هنوز به راه حل قطعی نرسیده‌ایم.

وی افزود: نارسایی‌هایی نیز در خصوص ماده ۲۷۲ قانون مالیات وجود داشته است که باید راه‌حل تعاملی برای آن جست‌وجو شود. دانش‌جعفری اظهار داشت: پیشنهادهایی در کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص واگذاری امور به اعضای جامعه (مبنی بر اینکه انتخاب‌ها نه فقط تعریف شده، بلکه تصادفی هم باشد) وجود دارد ضمن آنکه برنامه‌ریزی مناسب جهت تعیین کمیته انتخاب حسابرس اصلح نیز ضروری است.

دانش‌جعفری، بر ضرورت همه‌گیر شدن حسابرسی تاکید کرد و گفت: ظرفیت حسابرسی زیادی در کشور وجود دارد، اما چون اجبار به استفاده از آن وجود نداشته است، تاکنون به این بخش بی‌توجه بوده‌ایم. وی توجه به ارتقای آموزش در این بخش را ضروری دانست و گفت: برای به روز کردن دانش این بخش باید با دانشگاه‌ها مذاکرات لازم انجام و مباحث آموزشی این بخش متناسب با نیاز کشور، بازنگری شود.

وزیر دارایی با بیان آن که نسبت به بهبود حق‌الزحمه حسابرسان اقدام شده است، گفت: به عنوان عضوی از دولت اطمینان می‌دهم تا زمینه رشد بیش از پیش جامعه حسابداران فراهم شود تا این بخش بتواند در تمام بخش‌های اقتصادی فعالیت خود را توسعه دهد، هر چند که با اجرایی شدن اصل ۴۴ این اتفاق در حال انجام است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش از اصلاح اساسنامه جامعه حسابداران رسمی خبر داد و گفت: بحثی در مورد ارائه کار دستگاه‌های دولتی به جامعه نیز مطرح بود که از انتخاب‌های تعریف شده بین کارفرما و اعضا پرهیز شود.

دانش‌جعفری با تاکید بر اینکه جامعه حسابداران رسمی هر چقدر به نقش خود اصالت داده و اهمیت قائل شود، می‌تواند به جایگاه خود در جامعه دست یابد و تاثیر به‌سزایی نیز داشته باشد، افزود: لازم است تا جامعه حسابداران رسمی کشور با بخش‌های مختلف جامعه ارتباط گرفته و نقش خود را تعریف نماید.

وی با بیان اینکه هر قدر جامعه حسابداران رسمی با دولت، سازمان امور مالیاتی کشور، بورس، مجلس یا نهادهای نظارتی تعامل بیشتری داشته باشد، در تعریف نقش خود تاثیر بیشتری خواهد داشت، تصریح کرد: جامعه باید انسجام خود را حفظ نماید و از اختلافاتی که به این حرفه دامن می‌زند، بپرهیزد.

وی یکی دیگر از مسائل مطرح شده در ارتباط با جامعه را تعیین کمیته برای انتخاب حسابرس اصلح ذکر کرد و به اعضای این جامعه به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت نهم اطمینان داد که دولت علاقه‌مند به رشد و توسعه جامعه حسابداران رسمی است و در تمام ابعاد اقتصاد کشور عنصر شفافیت و سلامت را با نگاه و گزارش این جامعه مشاهده می‌کند.