فعالیت تمام شرکت‌های فرابورسی سامان می‌یابد

گروه بورس - اعظم شریفی: رییس امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: ارتقای ضوابط اطلاع‌رسانی و نظارت بر ناشران غیربورسی از ملزومات ایجاد بازار منسجم OTC است. به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمودرضا خواجه نصیری، با بیان این مطلب در تشریح آخرین اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان بورسی در خصوص بازارهای خارج از بورس افزود: اگر در بازارهای اولیه نظارت بیشتر شود و شرکت‌ها به حداقل‌های اطلاع‌رسانی در این بازارها برسند، در هنگام ورود به بازارهای ثانویه با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.

وی تاکید کرد: ضوابط اطلاع‌رسانی ناشران موضوع ماده ۴۵ قانون بازار اوراق‌بهادار به ایجاد زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی و افزایش و شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها کمک می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد.

وقتی شرکت‌ها در بازارهای خارج از بورس شرایط خود را با این اصول تطبیق دهند (آمادگی‌های اولیه جهت‌) پذیرش در بورس و معامله در آن را تحصیل خواهند کرد.

خواجه‌نصیری خاطر نشان کرد: ورود به بازار ثانویه و معامله شدن در بورس برای سهام یک شرکت مزیت است، چرا که نقدشوندگی دارایی از جمله فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. اگر مدیریت یک شرکت علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌های شرکت خود باشد قطعا با استفاده از مزایای بازار از جمله معافیت مالیاتی، تسهیل ورود و خروج سهامداران این مساله بهتر تحقق خواهد یافت. رییس اداره امور بورس‌‌ها و بازارها با بیان این که تصویب آیین‌نامه بازار OTC هنوز نهایی نشده است، ادامه داد: برای طراحی این آیین‌نامه، مطالعات تطبیقی زیادی از سوی کارشناسان صورت گرفته است.

بازار OTC می‌تواند یک شرکت سهامی عام یا سهامی خاص باشد که عملیات بازار را مانند بورس، به صورت کامل و قابل قبول انجام دهد، بعد از تصویب آیین‌نامه به OTCها مجوز خواهیم داد.

وی تاکید کرد: کارگزاران بازار و سایر نهادهای مالی فعال مجوز خود را باید از سازمان بورس دریافت کنند و نظارت بر اطلاع‌رسانی شرکت‌ها نیز در چارچوب ضوابط سازمان انجام می‌گیرد.

خواجه‌نصیری در خصوص شرکت‌هایی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند، نیز گفت: با توجه به مکاتبات صورت گرفته با این شرکت‌ها، باید شرکت‌های مزبور فعالیت خود را با قانون تطبیق دهند. وی درخصوص وضعیت بازارهای خارج از بورس در کشورهای دیگر گفت: بازارهای خارج از بورس عمدتا به صورت شبکه‌های تمام الکترونیکی مبادلات را انجام می‌دهند. اما در کنار بازارهای خارج از بورس کوچک، بازارهای خارج از بورس بزرگی وجود دارند که ساختار سازمانی معظمی دارند.

وی تاکید کرد: بازار خارج از بورس مدنظر سازمان، بازاری با بنیان و چارچوب قوی است که یک تیم ستادی کامل جهت پشتیبانی و اجرا دارد.

مهندس خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: بازار OTC منسجم و قانونمند، می‌تواند مشکلات نقدشوندگی دارایی سهامداران را برطرف کند.

بازار خارج از بورس می‌تواند به طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها با شرایط متفاوت، خدمات متفاوت ارائه دهد و موجب افزایش نقدشوندگی سهام این شرکت‌ها شود.

وی ادامه داد: چرا که بازارهای خارج از بورس روش‌های متنوعی را برای خرید و فروش و انجام معاملات از جمله چانه‌زنی، حراج مستمر، سیستم‌های مبتنی‌بر سفارش و مظنه بازار بهره می‌برند. سهامداران در این بازار خواهند توانست، براساس عرضه و تقاضای آزادانه و شفاف به قیمت‌های قابل پذیرشی برای بازار برسند.

مهندس خواجه‌نصیری رسیدن به بازار OTC با این شرایط را موجب افزایش موفقیت در عرضه‌های اولیه دانست و تاکید کرد: مشکلات

IPO ها در بازار OTC حل می‌شود، چراکه حدنصاب‌های لازم در خصوص میزان سهام شناور آزاد در بورس‌ها قبلا از طریق عرضه در بازارهای خارج از بورس کسب می‌شود و سپس سهام شرکت‌ها با احراز شرایط مربوط به سهام شناور آزاد در بورس‌ها عرضه می‌شوند.

همچنین به دلیل معامله این شرکت‌ها در بازار OTC و کسب یک تاریخچه قیمتی در این بازار، در زمان ورود به بورس‌ها سهام این شرکت‌ها با مشکلات کمتری در کشف قیمت مواجه خواهد شد.