تازه‌ترین تحولات مس در بازارهای جهانی

کاهش تولید مس کودلکو در نیمه نخست سال جاری کودلکو، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، روز سه‌شنبه اعلام کرد: تولید مس این شرکت شیلیایی در نیمه نخست سال جاری، ۷/۵درصد کاهش داشته است.

Jose Pablo Arellano، مدیر عامل کودلکو، گفت که تولید مس در این شرکت به ۸۰۴‌هزار تن تنزل کرد، در حالی که میزان تولید شش ماه نخست سال گذشته از ژانویه تا ژوئن برابر با ۸۵۳‌هزار تن بود، که شامل تولید معدن El Abra، که ۴۹‌درصد از سهام آن متعلق به کودلکوست، نیز میشد. بنا به گفته کودلکو، در طول این دوره شش ماه، میزان پولی که این شرکت شامل سود خالص، مالیات، و سهم تخصیص یافته برای ارتش به خزانه دولت واریز کرده، برابر با رقم بی سابقه ۶۷۰/۴میلیارد دلار است. این رقم در شش ماه نخست سال گذشته برابر با ۶۲۵/۴میلیارد دلار بود.

آرلّانو همچنین گفت که قیمت مس در ماهای آینده، به دلیل تقاضای پیوسته بالا، همچنان در اوج خواهد ماند.

هر پوند مس در نیویورک، روز سه‌شنبه، به ازای ۴۰/۳دلار آمریکا مورد خرید و فروش قرار گرفت، که پنج برابر بهای آن در سال ۲۰۰۳ بود. کودلکو گفت که این شرکت در شش ماه نخست امسال حدود ۶۰۰/۱۳تن مولیبدن تولید کرده است، که تقریبا نزدیک به میزان تولید ۷۰۰/۱۳تنی شش ماه نخست سال گذشته است.

امضای قرارداد متسو و کودلکو

شرکت Metso Minerals قراردادی با شرکت معدنکاری دولتی شیلی، کودلکو، به امضا رسانده است که به موجب آن سرویس در محل و تامین قطعات کارخانه بخش اندینا شرکت کودلکو را عهده دار شده است.

این کارخانه در شمال شرقی سانتیاگو شیلی واقع شده است. ارزش این قرارداد پنج ساله برابر ۱۳ میلیون یورو است. تیم خدمات Metso متشکل از ۱۰۰ کارمند است که سرویس کارخانه تولیدی Andina را به عهده دارد. سنگ معدن لازم برای فرآوری در این کارخانه از دو معدن محلی تامین میشود.

بخش اندینا شرکت کودلکو سالانه ۲۴۸۱۳۷ تن کنسانتره مس تولید میکند. این قرارداد به Codelco کمک میکند با افزایش عمر فرسایش تجهیزات کارخانه و بهبود پروسه تولید، میزان تولید خود را در این بخش افزایش دهد.

پیشرفت در خدمات دهی به مشتریان، عنصری کلیدی در استراتژی متسو است. این قرارداد اولین قرارداد سرویس‌دهی بلندمدت Metso با Codelco است و به همین جهت از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار است.

Codelco با بیش از ۱۶۰۰۰ کارمند، سالانه ۶۳/۱میلیون تن مس تولید میکند.

فروش این شرکت در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۱۳میلیارد دلار بوده است.

دولت اوگاندا صادرات مس توسط افراد را قدغن می‌کند

دولت اوگاندا در پی به سرقت رفتن گسترده سیم‌های مسی متعلق به شرکت مخابرات این کشور، صادرات مس توسط افراد را قدغن میکند.

دکتر هم مولیدا، وزیر اطلاعات، ارتباطات و فناوری، دیروز گفت: تنها شرکت‌های با سوابق پاک، مجوز صادرات دریافت خواهند کرد و شرکت‌های بدسابقه مجاز به این امر نخواهند بود.

بنا به گفته یکی از مسوولان شرکت مخابرات این کشور در روز دوشنبه، «سیم‌های مسی دزدیده، ذوب و صادر میشوند. به دلیل دزدی سیم‌های تلفن، حدود ۴۰۰۰ مشتری که از خطوط ثابت استفاده میکنند ارتباطشان قطع شده است. مخابرات اوگاندا برای حفاظت از محل استقرار سیم‌های مسی، پلیس را به خدمت گرفته است، اما دزدی‌ها همچنان به صورتی لجام گسیخته ادامه دارند.»

Mulira به کمیته پارلمانی اطلاعات و فناوری ارتباطات، به ریاست ادوارد بالیداوا، گفت که پلیس و دیگر سازمان‌های امنیتی مساله دزدی‌ها را در سراسر کشور پیگیری خواهند کرد.

بالیداوا به مولیدا گفت: این کمیته شکایتی از شرکت مخابرات در مورد سرقت سیم‌های مسی دریافت کرده است. وی اضافه کرد که این مساله بر عملیات‌های این شرکت تاثیری منفی گذاشته است.

منشی شرکت MTN،، به اعضاء پارلمان گفت که شبکه فیبر نوری اوگاندا به دلیل تعمیرات جادهای دچار اختلال شده است.

او افزود: «فیبر نوری به افزایش سرعت انتقال اطلاعات و بالابردن حجم اطلاعات قابل انتقال به شیوهای ارزانتر و آسانتر، کمک میکند. شرکت‌هایی که تعمیرات جادهای را در کامپالا انجام میدهند این فیبرها را از زیر خاک بیرون آوردهاند.»

وی افزود: «ما از تمام سهامداران شرکت‌های راهسازی میخواهیم که قبل از کندن جادهها کابل‌های مخابراتی و برق، و لولههای آب را شناسایی و از آنها مراقبت کنند.»

شرکت مخابرات اوگاندا ارائه کننده خدمات خطوط ثابت، اینترنت و تلفن‌های همراه است.

سرمایه‌گذاری مشترک ذی جین و وستون

شرکت چینی گروه معدنی طلای Zijin و Western در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در شرکت مس دوباشان و شرکت تیبت با سهیم شدن هر یک به عنوان شرکت تابعه عمده، به توافق رسیدند.

شرکت Zijin با در اختیار گرفتن ۲۰‌درصد مالکیت شرکت مس دوباشان سهم خود را تا ۵۱‌درصد افزایش داد و این در حالی است که شرکت معدنی Western با دریافت ۱۷‌درصد سهام Tibet Yulong سهام خود را به ۵۸‌درصد خواهد رساند.

شرکت معدنی Western پرداخت به شرکت Zijin را با ۲۵/۴۶میلیون یوآن (۱/۶میلیون دلار آمریکا) پس از تکمیل معامله، به اتمام خواهد رساند.

گروه معدنی هیلانگ‌جانگ به میزان ۲۷‌درصد و شرکت معدنی هیلانگ به میزان ۱۰‌درصد و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری هربین به میزان ۳‌درصد مالکیت میزان باقیمانده سهام شرکت مس Duobaoshan را به عهده گرفتند.

پس از اتمام معامله، شرکت معدنی Western سرمایه‌گذاری به میزان ۹‌درصد در دوباشان و ذی جین سرمایهگذاری به میزان ۲۲‌درصد در Tibet Yulong خواهند داشت.

تیم شماره شش اداره اکتشاف و استخراج مواد معدنی زمین شناسی تبت ۱۰‌درصد سهام شرکت Tibet Yulong و شرکتهای دولتی ناحیهTibet Changdu به میزان ۸‌درصد و شرکت معدنی Tibet به میزان ۲‌درصد از سهام آن را در اختیار دارند.

این معامله به شرکتهای معدنی Western و Zijin این اجازه را میدهد که روند توسعه معادن Yulong و Duobaoshan را سرعت بخشند.

تغییر نام شرکت بازیافت نوراندا به شرکت بازیافت اکستراتا

شرکت اکستراتا کاپر کانادا (Xtrata Copper Canada)، یکی از بزرگترین شرکت‌های بازیافت فلزات گرانبها و مس در جهان، اعلام کرد: شرکت بازیافت نوراندا (Noranda Recycling Inc )، از شرکت‌های وابسته به آن، به شرکت بازیافت اکستراتا (Xtrata Recycling Inc) تغییر نام میدهد.

شرکت بازیافت اکستراتا تسهیلات نمونه برداری فلزات گرانبها در ایست پراویدنس، رد آیلند، سان خوزه، کالیفرنیا و پنانگ، مالزی را اداره میکند. این تسهیلات بخشی از شبکه جهانی بازیافت فلزات گرانبهای شرکت اکستراتا کاپر میباشند، که هدایت نمونهبرداری فلزات قیمتی حاوی مواد قابل بازیافتی که شامل طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و مس هستند را به عهده دارند.

این تغییر نام، دگردیسیِ تجارت بازیافت اکستراتا کاپر را کامل میکند، که در آوریل ۲۰۰۷ با فروش مراکز فراوری وسایل مستعمل آن در رزویل، کالیفرنیا، لاورنیه، تنسی و برامپتون، اونتاریو آغاز شد. این فروش به اکستراتا کاپر اجازه میدهد که بر تجارت اصلی خود در زمینه نمونه‌برداری، ذوب و پالایش تمرکز کند. پس از نمونه‌برداری در ایست پراویدنس یا سان خوزه، مواد در کارخانه ذوب هورن(Horne)، متعلق به این شرکت، ذوب و در پالایشگاه سی سی آر (CCR) آن پالایش میشوند. این مواد قابل بازیافت خالص، سپس برای تبدیل به فرآوردههای جدید به صنایع ارسال میشوند.

Paul Healey، مدیر بخش بازیافت در اکستراتا کاپر، میگوید: «بنای ما بر این است که فعالیت‌های خود را در زمینه بازیافت فلزات گرانبها و مس توسعه دهیم و میخواهیم که در خط مقدم آن بمانیم. این نام که امروز اعلام شد، تجهیزات بازیافت ما را، در ردیف کارخانه ذوب هورن و پالایشگاه سی سی آر قرار میدهد و به مشتریان ما این مجال را میدهد تا بوضوح دریابند که مواد آنها چگونه و در کجا نهایتا به عمل خواهد آمد. اکستراتا تجارت بازیافت را به عنوان بخشی مهم از فعالیت‌های پیوسته در حال توسعه خود مینگرد.»

اکستراتا کاپر کانادا فعالیت بازیافت مواد را از دهه ۱۹۴۰ در کارخانه ذوب هورن آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۰۰۰/۱۰۰ تن در سال بازیافت میکند.