دنیای اقتصاد- دومین نشست کمیته خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی زیرمجموعه شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نفت، دیروز در شرکت بورس برگزار شد. همزمان اعلام شد که از مجموع ۲۱ شرکت نفتی قابل واگذاری، ۹ شرکت ازطریق مزایده و ۸ شرکت ازطریق بورس خصوصی‌سازی خواهد شد. دومین نشست کمیته خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی قابل واگذاری برگزار شد

ایران بورس- دومین نشست کمیته خصوصی سازی شرکت‌های نفتی زیرمجموعه شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نفت دیروز در شرکت بورس برگزار شد.

در این نشست که نمایندگان سازمان خصوصی سازی و بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل و یا مدیران مالی شرکت‌های مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی ایران، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ملی گاز ایران و ملی نفت ایران در آن حضور داشتند، مقرر شد

کارگروه‌های مالی، اقتصادی و حقوقی در هر یک از شرکت‌های مشمول واگذاری تشکیل شود. همچنین مقرر شد به منظور تسریع در فرآیند خصوصی‌سازی این شرکت‌ها، در صورت نیاز از خدمات مشاوران در حوزه‌های مختلف استفاده و نشست ویژه‌ای به منظور هماهنگی بیشتر در نحوه اطلاع رسانی شرکت‌های مشمول واگذاری و با حضور نمایندگان این شرکت‌ها، بورس اوراق بهادار تهران و مدیریت نظارت بر ناشران بورسی برگزار شود.براساس دیگر تصمیم این نشست، کارگزاران، معرف هر یک از این شرکت‌ها را شرکت‌های مادرتخصصی انتخاب و جلسات کارگروه‌ها با حضور کارگزار معرف برگزار شود.در این نشست برنامه کلی خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش سه محور نحوه واگذاری سهام عدالت، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و مشکلات مربوط به تعدیل نیروی انسانی به عنوان چالش‌ها و مشکلات اجرایی خصوصی‌سازی، مطرح شد. همچنین چهار محور تطابق نداشتن اساسنامه کنونی با شرایط جدید، مشخص نشدن تکلیف سهامداران قدیم، تعیین تکلیف نشدن دعاوی احتمالی و حساسیت‌های قانونی در مورد شرکت‌های نفتی به عنوان چالش‌ها و مشکلات قانونی و حقوقی خصوصی‌سازی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پنج محور مطالبات از دولت، تعهدات یا مطالبات سهامداران، تسهیلات در تعهد و تضمین دولت، معافیت‌های مالیاتی و ارزیابی قیمت سهام نیز به عنوان چالش‌ها و مشکلات مالی خصوصی‌سازی مطرح شد. در بخش تشکیل کارگروه‌ها نیز کارگروه مالی اقداماتی چون آشنایی با گزارشگری بورس، بررسی ساختار مالی و لزوم افزایش سرمایه، تعیین و تسویه مطالبات از دولت، تهیه برنامه کسب و کار دو یا سه سال آینده، امکان‌پذیری تهیه بودجه سال دو یا سه سال آینده، بررسی و تدارک امور سهامداران و وضعیت ضمانت‌ها و تضمین‌ها و بررسی کفایت ذخایر را انجام می‌دهد. کارگروه حقوقی علاوه بر تهیه اساسنامه مورد تایید بورس، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تبدیل نوع شرکت به سهامی عام، اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس برای ثبت شرکت‌های سهامی عام و تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه‌های استخدامی، معاملات و مالی را به عهده خواهد داشت.

کارگروه اقتصادی و مهندسی نیز وظایفی مانند بررسی جایگاه شرکت در زنجیره ارزش و لزوم ادغام با دیگر شرکت‌ها و یا تفکیک به شرکت‌های مجزا، بررسی روش‌های قیمت‌گذاری محصولات و لزوم اصلاح آن، بررسی تامین کنندگان و تنظیم روابط قراردادی بلندمدت با آنها، بررسی مشتریان محصولات، خدمات و تنظیم روابط قراردادی بلندمدت در مواردی که مشتری دولت باشد، تنظیم برنامه ایجاد مزیت‌های رقابتی و بررسی ساختار نیروی انسانی و اجرای تعدیل مناسب به عهده خواهد داشت.

نشست سوم کمیته در محل شرکت بورس و با حضور شرکت‌های مادرتخصصی «ملی صنایع پتروشیمی» و «پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» سه شنبه سی‌ام مرداد ۸۶ برگزار خواهد شد.