دنیای اقتصاد- با تغییر و تحولات اخیر در کابینه و تغییر وزیران نفت و صنایع و معادن و با توجه به این‌که شرکت‌هایی که باید وارد بورس شوند بیشتر مرتبط با این وزارتخانه‌ها هستند، این سوال مطرح شده‌است که این تغییرات چه تاثیرات مثبت یا منفی بر روند واگذاری شرکت‌های دولتی خواهد داشت؟ ضمن اینکه انتظارات از صاحب‌منصبان جدید دوباره پررنگ می‌شود.

دیدگاه مقامات دولتی در‌خصوص تغییرات کابینه
ایسنا - با تغییر و تحولات اخیر در کابینه و تغییر وزیران نفت و صنایع و معادن و با توجه به این‌که شرکت‌هایی که باید وارد بورس شوند بیشتر مرتبط با این وزارت‌خانه‌ها هستند، این سوال مطرح است که در پی این تغییرات اخذ مجوزها برای شرکت‌ها یا روند کلی کار به کندی پیش خواهد رفت یا این‌گونه تغییرات هیچ تاثیری بر روند واگذاری‌ها نخواهد داشت؟ در همین راستا معاون واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در پی تغییر وزیران نفت و صنایع و مجوزهایی که باید برای واگذاری‌ها اخذ شود، توضیح داد: با توجه به این‌که مجوزها از هیات وزیران برای عرضه گرفته می‌شود، بنابراین تغییرات به وقوع پیوسته واگذاری‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
سیدمهدی عقدایی با اشاره به این که چون لیست‌ها از قبل ارائه شده و مجوزها از هیات وزیران برای واگذاری گرفته شده است، بنابراین ارتباطی با تغییر وزیران پیدا نمی‌کند. عقدایی در پاسخ به این پرسش که این تغییرات در واگذاری‌های بعدی تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: مطابق عرف و قاعده لیست‌های شرکت‌ها با امضای مدیران عامل آنها به سازمان خصوصی‌سازی ارسال می‌شود و ما هم مصوبه آنها را اخذ می‌کنیم.
معاون سازمان خصوصی‌سازی احتمال کندی در روند کار پس از تغییرات پیش آمده را بی‌تاثیر دانست.
قیمت‌گذاری بلوک ۴۰درصدی مس
عقدایی در ادامه از جلسه هیات عالی واگذاری خبر داد و افزود:‌ در جلسه هیات عالی واگذاری، بلوک 40درصدی مس قیمت گذاری شده و سپس آگهی خواهد شد، یعنی امروز مصوبه هیات عالی برای قیمت‌گذاری این شرکت را اخذ خواهیم کرد.
وی در ادامه به قیمت‌گذاری شرکت‌های بنیان دیزل، قند چهارمحال، نصب گستر صنعت سنگین، مهندسی بازرگانی تجهیزات، توسعه حمل ونقل ریلی گسترش، غنچه‌پرور در جلسه امروز هیات عالی واگذاری اشاره کرد و گفت: چند شرکت دیگر برای قیمت‌گذاری در هیات عالی واگذاری ‌مشخص خواهد شد.
عقدایی تشکیل کمیته‌های نفتی، مخابراتی و بانکی‌ها در راستای واگذاری و آماده‌سازی شرکت‌ها را مد نظر قرار داد و افزود: هر یک از شرکت‌ها که سریعتر آمادگی پذیرش در بورس را پیدا کنند، نسبت به تعیین قیمت و آگهی آنها اقدام خواهیم کرد.
بی‌تاثیری تغییرات کابینه در بورس
در ادامه مدیرعامل شرکت بورس، در پی تغییر در کابینه و تغییر وزیران نفت و صنایع و اثری که در بورس خواهد گذاشت، گفت: در حال حاضر این تغییر و تحولات به صورت مستقیم نخواهد بود، تنها در مورد شرکت‌هایی که جدیدا وارد بورس خواهند شد نمی‌دانیم که چه اتفاقی به وقوع خواهد پیوست.
دکترعلی رحمانی با اشاره به تاکیدات ریاست جمهوری بر واگذاری شرکت‌ها توضیح داد: با توجه به این که گفته شده که شرکت‌ها باید به سرعت وارد بورس شوند، بنابراین اگر فشار‌ها وجود داشته باشد، پیگیری‌ها زودتر انجام خواهد شد.
رحمانی از جلسه امروز با مسوولان وزارت نفت در راستای بررسی هشت شرکت‌ نفتی برای ورود به بورس خبر داد و افزود: با توجه به این که این شرکت‌ها هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند بنابراین باید هر چه سریعتر تکلیف آنها مشخص شود.
وی همچنین از جلسه دیروز با مپنا خبر داد و افزود: مپنا هنوز یکسری اطلاعات به بورس نداده بنابراین به محض ارائه این اطلاعات، هفته آینده به عرضه آن‌ در بورس خواهیم پرداخت.