گروه بورس- کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت باید قبل از عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، بدهی‌ها و تعهدات خود را به شرکت‌های در حال عرضه (عرضه اولیه) تادیه کند. به گزارش خبرنگار ما، دولت با تکرار سناریوهای مکرر، بدهی خود را به شرکت‌هایی که سهام آن در حال عرضه به بورس است، یا پرداخت نکرده و یا با ضرب نظارت و عدم پذیرش و تایید صورت‌های مالی از سوی شرکت‌ بورس، بازپرداخت می‌کند.

بدهی ۱۰میلیارد تومانی به شرکت سیمان دشستان، بدهی ۱۰۰میلیارد تومانی دولت به شرکت فولاد خوزستان و هم‌اکنون نیز بدهی ۲۵۸میلیارد تومانی دولت به مپنا نمونه‌ای از این دست است.

تحلیلگران مالی بازار در خصوص بدهی‌های دولت به شرکت‌های در حال واگذاری بر این عقیده‌اند که قبل از واگذاری و عرضه سهام شرکت‌های دولتی، دولت باید دیون خود را به این شرکت‌ها بپردازد. بافت مالی و ساختار سرمایه‌ای شرکت‌های در حال واگذاری باید از استحکام کافی برخوردار باشد و شرکت به همراه بدهی به بازار عرضه نشود. چرا که ریسک خرید سهام را افزایش می‌دهد.

موضوع انباشت بدهی‌های دولت به شرکت‌های بورسی مسبوق به سابقه است و امر بدیع و جدیدی نیست. دولت هم‌اکنون نیز به شرکت‌های موادغذایی (تولیدکننده روغن) بدهی دارد. بدهی دولت به شرکت تراکتورسازی نیز نمونه عینی بازار است. بنابراین به نظر می‌رسد در این مقطع که شرکت‌های دولتی در حال ورود به بازار هستند، سازمان و شرکت بورس براساس وظایف و ماموریت‌های نهادی، نظارت دقیق‌تر و وسواس مالی، به خرج داده و باید از عرضه سهام توام با بدهی دولت به بازار تا حد امکان جلوگیری کنند. چرا که تجربه نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد که بعد از عرضه سهام خود در بازار، در کوتاه‌‌مدت، دولت دیون خود را بپردازد.

در این میان عرضه سهام بانک‌های دولتی در بورس که ارزش مطالبات آنها از دولت به سطح ۲۵هزار میلیاردتومان می‌رسد، قابل توجه است.

سازمان و شرکت بورس چنانچه در این مقطع به وظایف خطیر نظارتی خود به دقت عمل نکنند، در مقابل سیل بدهی‌های دولت به بانک‌ها، مجبور می‌شوند کوتاه بیایند.

بنابراین، وارسی صورت‌های مالی و کنکاش در جزئیات بدهی‌های شرکت‌های دولتی یک خواسته عمومی بازار تلقی می‌شود. پیش‌فرض معامله‌گران بازار بر ا ین است که سازمان و شرکت بورس ترازنامه و سایر صورت‌های مالی اساسی شرکت‌های دارای عرضه اولیه را مورد تایید قرار داده و از این رو اقدام به خرید سهام می‌کنند.

بنابراین استقبال سهامداران به ‌گونه‌ای دیگر اعتماد به شرکت و سازمان بورس است و نباید این اعتماد سلب شود.