نهاد حرفه‌ای، نباید محمل منافع گروهی باشد

مهدی کرباسیان، رییس هیات امنای صندوق بازنشستگی کارکنان نفت از جمله کاندیدهای حضور درانتخابات شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران است، به همین منظور خبرنگار ما گفت‌وگویی با نامبرده انجام داده است.

چه طور شد کاندید شورای‌ جامعه حسابداران رسمی شدید؟

خدمتتان عرض کنم که لیسانس حقیر در رشته حسابداری است و از قدیم رابطه اینجانب با جامعه حسابداری کشور برقرار بوده، به ویژه در دورانی که در بنیاد مستضعفان مسوولیت داشتم این ارتباط با حسابرسان برقرار بود. در دوران تصدی دروزارت امور اقتصادی و دارایی هم با تلاشی که به عمل آمده اولین مجمع جامعه حسابداران برگزار شد و پس از آن هم کرارا با اعضای شورای‌عالی و هیات‌مدیره جامعه ارتباطات برقرار بود.

چه شد که به فکر کاندیداتوری شورای‌عالی جامعه افتادید؟

برخی دوستان در آغاز گفت‌وگویی را با من به عمل آوردند و چون تعدادی از کسانی که ارادت هم به آنها دارم، موضوع را به طور جدی مطرح کردند، پس از مطالعه قضیه و از آنجا که اعتقاد دارم برای استقرار نظام پاسخگویی و مسوولیت نیاز به حسابرس مستقل داریم، در چارچوب حمایت جدی از این موضوع پذیرفتم که کاندید شورای‌عالی شوم.

چه برنامه‌ای برای توسعه حرفه حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی دارید؟

باید مناسباتی را فراهم آورد که موضوع حسابرسی بنگاه‌ها و نهادهای اقتصادی الزامی شود و حسابرسان مستقل (حسابداران‌رسمی) دارای شان و منزلت خاصی شوند تا به «حسابرسی» به عنوان یک رسالت ملی برخورد کنند.

واقعا در‌حال‌حاضر ما نیاز فراوان به استفاده از خدمات تخصصی حرفه‌ای حسابرسی چه در حسابرسی مالی، عملیاتی و حسابرسی مالیاتی داریم و متاسفانه هنوز قادر نشده‌ایم این خدمات را فراگیر کنیم.

جامعه حسابداران رسمی به عنوان یک نهاد غیردولتی و مسوول باید دارای راهبرد توسعه‌ای همگام با برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد و به همین منظور باید در صدد باشیم که علاوه بر آموزش‌های لازم، فرهنگ مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی را در کشور اشاعه دهیم تا بتوانیم امر حسابرسی را توسعه دهیم.تعامل جامعه با دولت و نهادهای دولتی و خصوصی استفاده‌کننده از خدمات حسابرسی از اهم وظایفی است که فکر می‌کنم باید بدان پرداخته شود.

یک نهاد حرفه‌ای نباید محملی جهت منافع شخصی یا گروهی باشد. به همین علت مهم‌‌ترین راهبرد شورای‌عالی جامعه، ایجاد یک وحدت و همدلی بین کلیه اعضای جامعه برای پیشبرد اهداف آن است.

ارزیابی شما از عملکرد ۶ ساله جامعه حسابداران رسمی از بدو تاسیس چگونه است؟

فکر می‌کنم با توجه به شرایط و محدودیت‌های خاص جامعه ما، جامعه حسابداران در مجموع موفق بوده است و اگر هم اشکالاتی وجود داشته باشد با بازنگری وظایف و اهداف جامعه و همچنین بررسی راهکارهای عملی می‌توان این اشکالات را برطرف کرد. مثلا من تصور می‌کنم که عملکرد جامعه حسابداران در بخش حسابرسی مالیاتی توانسته باشد رضایت نسبی مسوولان را برآورد کرده باشد. به طوری که یک کارگروه مشترک بین جامعه حسابداران رسمی سازمان حسابرسی و سازمان امور مالیاتی به وجود آمده که موضوعات مهم مالیاتی را بررسی و حل وفصل کند، نظیر همین کارگروه در سازمان بورس وجود دارد که تعامل سازمان بورس و اعضای جامعه را بیشتر می‌کند و هر مقدار که نظیر این کارها بیشتر شود موفقیت جامعه بیشتر می‌شود.

ویژگی اعضای شورای عالی جامعه حسابداران چگونه باید باشد؟

می‌دانید که حرفه حسابرسی به اعتماد و اعتبار استوار است، بنابراین در درجه اول اعتبار حسابداران به درستکاری، استقلال، شجاعت، دانش و مهارت‌های ارتباطی آنان بستگی دارد. به همین علت فکر می‌کنم اعضای شورای عالی جامعه فارغ از دانش حرفه‌ای حتما و الزاما باید افرادی امین، مستقل، شجاع باشند که بتوانند با استفاده‌کنندگان از خدمات حسابرسی که همانا دولت و نهادهای عمومی هستند تعامل و ارتباط معنی‌دار و هدفمند ایجاد کنند.