سنا: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حلقه اتصال خوبی میان عامه مردم و بازار سرمایه به وجود آمده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دکتر «علی‌صالح‌آبادی» در میزگرد بررسی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: افزایش تعداد کارگزاری‌ها از۵۰ به ۹۰ کارگزاری با ۳۵۰ شعبه فعال در سراسر کشور و گسترش تالارهای منطقه‌ای از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس اوراق بهادار برای حضور مردم در بازار سرمایه در سال‌های گذشته است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به وجود شعب گسترده بانک‌ها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مردم به راحتی ‌می‌توانند از طریق بانک‌ها با حوزه بازار سرمایه ارتباط برقرار کنند، سهام شرکت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که به مردم عرضه می‌شود، از طریق شعب بانک‌ها انجام خواهد شد.

قیمت‌گذاری صحیح سهام

وی در مورد اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای قیمت‌گذاری صحیح سهام از طریق بورس در خصوص بند ج سیاست‌های کلی نظام در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: حجم بسیار کمی‌ (کمتر از یک درصد) از سهام شرکت‌ها در گذشته در بورس عرضه ‌می‌شد که این امر مانع از کشف قیمت واقعی سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه بود. وی ادامه داد: به همین علت، سازمان بورس و اوراق بهادار از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا حداقل ۵درصد از سهام شرکت‌های مشمول واگذاری را در روزهای اول به بازار عرضه کند. دکتر صالح آبادی خاطر نشان کرد: با این روش، معاملات در بازار سرمایه گسترش چشمگیری به خود گرفت، به طوری که تقابل عرضه و تقاضا باعث کشف صحیح قیمت‌ها شده است.

دکتر صالح‌آبادی شایعه غیرواقعی بودن شاخص بورس را تکذیب کرد و گفت: شاخص‌های بورس بر اساس فرمول مشخص و به صورت اتوماتیک محاسبه ‌می‌شود و نمی‌توان تغییری در اعداد و ارقام آن ایجاد کرد.

یک ملاک مناسب

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران توصیه کرد، ملاک تصمیم‌گیری خود را شاخص کل قرار ندهند.

دکتر صالح‌آبادی افزود: به طور قطع اگر شرکتی سود خود را تقسیم کند، شاخص تحت هر شرایطی کاهش ‌می‌یابد. به همین دلیل شاخص کل نمی‌تواند ملاک درستی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باشد.

وی با بیان اینکه شاخص قیمت و بازده نقدی ملاک مناسبی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است، اظهار داشت: این شاخص ۲۶‌هزار و ۸۵۰ واحد در سال‌۸۴ بود که با رشدی معادل ۱۵درصد به ۳۰هزار و ۷۸۶ واحد در سال‌۸۵ رسید.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شاخص قیمت و بازده نقدی تما‌می ‌شرکت‌های زیان‌ده مانند شرکت‌های نساجی و لوازم خانگی را در بر ‌می‌گیرد که به‌رغم آن رشد مطلوبی را در سال‌های اخیر داشته است.