دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران در آستانه برگزاری مجامع عادی سالانه و هلدینگ‌های بزرگ بورس قرار دارد؛ مجامعی که در جریان برگزاری آنها سود نقدی نیز به سهامداران این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد؛ به نظر می‌رسد پس‌از اتمام این مجامع، شاخص بورس حدود 400واحد تعدیل شود.

شمارش معکوس برای ۴۰۰واحد ریزش
گروه بورس- علیرضا کدیور: بورس اوراق بهادار تهران در آستانه برگزاری مجامع عادی سالانه و هلدینگ‌های بزرگ بورس قرار دارد.
مجامعی که در جریان برگزاری آنها سود نقدی نیز به سهامداران این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.
اما شرایط حاکم بر بورس در ماه‌های گذشته به گونه‌ای بوده است که به جز چند مورد انگشت‌شمار، اکثر شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع سالانه و تقسیم سود، در بازگشایی مجدد نماد بیش از میزان سود تقسیم شده، افت قیمت را تجربه کرده‌اند.
به بیان دیگر در اکثر موارد عدم شرکت سهامداران در مجمع می‌توانست به نفع آنها تمام شود و حضور در مجامع و کسب سود نقدی منجر به زیان اکثر سهامداران در مقایسه با آخرین قیمت سهام شرکت‌ها پیش از برگزاری مجامع سالانه شده است.
اهمیت این موضوع زمانی برجسته می‌شود که طی روزهای آینده شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه، سایپا، ایران‌خودرو و... شاهد برگزاری مجامع سالانه و تقسیم سود نقدی خواهند بود که با توجه به ارزش بازار این شرکت‌ها، افت قیمت سهام این شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع، می‌تواند، تاثیر زیادی بر شاخص کل (قیمت) برجای گذارد.
هــر چند در‌حــال‌حاضر امکان برآورد میزان تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع سالانه ممکن نیست، اما براساس آخرین پیش‌بینی سود ۱۰ شرکت بزرگ تاثیرگذار بر شاخص کل و درصد پیشنهادی هیات‌مدیره برای تقسیم سود، میزان تاثیر افت قیمت سهام این شرکت‌ها به میزان سود تقسیمی در جدول قابل ملاحظه است.
لازم به توضیح است که این جدول به صورت تخمینی و براساس اطلاعیه‌های سازمان بورس تنظیم شده است.
میزان تقسیم سود در مجامع سالانه براساس رای اکثریت سهامداران حاضر در مجمع تعیین می‌شود، همچنین فرض شده است که قیمت سهام این شرکت‌ها در بازگشایی مجدد از مجمع سالانه به میزان سود تقسیم شده، کاهش پیدا کند.
(فرضی که با توجه به گذشت بیش از 3ماه از سال جدید واقع‌بینانه به نظر می‌رسد.)
همانطور که در جدول ملاحظه می‌شود، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با دارا بودن ارزش بازاری بیش از ۳۴۴۰میلیارد تومان، در صورت تقسیم سودی به میزان ۲۹۷ریال برای هر سهم در صورت افت قیمت به همین میزان پس از مجمع سالانه، می‌تواند بیش از ۱۱۴ واحد افت را به شاخص کل تحمیل کنند.
نکته جالب توجه در این جدول حضور چهار شرکت متعلق به گروه خودرو و ساخت قطعات است.در حقیقت شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در صورت وقوع شرایط فوق می‌توانند در مجموع شاخص کل را بیش از 201 واحد کاهش دهند که سهم ایران‌خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن در این مورد بیش از سایپا است. همچنین تاثیر افت قیمت سهام پتروشیمی خارک با توجه به افت قیمت جهانی متانول و کاهش پیش‌بینی سود این شرکت در سال‌جاری حداقل 60 واحد کاهش شاخص کل است.
در مجموع به نظر می‌رسد، تنها بازگشایی نماد ۱۰ شرکت مورد اشاره در هفته دوم مردادماه می‌تواند شاخص کل را با افتی به میزان ۴۳۰ واحد روبه‌رو کند. لازم به ذکر است که شاخص کل بورس تهران طی سه روز ابتدایی هفته جاری توانسته است به طور میانگین روزانه ۲۱ واحد رشد کند و با توجه به تعداد روزهای باقیمانده تا هفته نخست مردادماه (۱۷ روز) اگر شاخص کل بتواند همین روند رو به رشد خود را ادامه دهد، می‌توان اظهار داشت که شاخص کل ۳۵۷ واحد افزایش یابد و بخشی از افت‌های مزبور را خنثی کند. اما با توجه به اینکه رشد شاخص کل طی روزهای گذشته تا حدود زیادی مرهون رشد قیمت برخی از سهام حاضر در جدول از جمله فولاد مبارکه بوده است، توقف نماد این شرکت برای برگزاری مجمع سالانه می‌تواند آهنگ رشد شاخص را کاهش دهد. به بیان دیگر می‌توان انتظار داشت، شاخص کل در پنجمین ماه سال‌جاری به زیر سطح ۹هزار واحد سقوط کند. باید توجه داشت که افت قیمت سهام شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود امری طبیعی است، اما نکته قابل توجه در این میان سطح فعلی شاخص قیمت سهام در بورس است. وضعیتی که در صورت افت حداقل به میزان تخمینی در جدول می‌تواند شاخص کل بورس تهران را به سطح خود در مردادماه ۸۲ بازگرداند. به بیان دیگر با وجود پذیرش چندین شرکت در بورس تهران طی چهار سال گذشته و تبلیغات گسترده‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در بورس، سطح عمومی قیمت سهام به وضعیت خود در سال ۸۲ باز خواهد گشت. شرایطی که بخشی از آن به رشد حبابی قیمت‌ها در سال‌های ۸۲ و ۸۳ و بخشی نیز به سیاست‌های اقتصادی دولت و محدودیت‌ های حاکم در بورس باز می‌گردد.