علی صالح آبادی

روند خصوصی‌سازی در طول یک سال گذشته بسیار مطلوب است.رهبر معظم انقلاب اسلامی روز نهم تیر ماه سال ۸۵ سیاست‌های کلی بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی را در خصوص توسعه بخش‌های غیردولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به سران سه قوه ابلاغ کرد. بخشی از سهام شرکت‌ها در سال ۸۵ به صورت خرد و بلوک در بورس اوراق بهادار به مردم عرضه شد که خوشبختانه با استقبال مثبت مردم مواجه شد. همچنین ۵۰درصد از سهام شرکت هپکو سال گذشته به صورت بلوکی و حدود ۵ و ۷درصد سهام شرکت‌های فولاد مبارکه سپاهان و صنایع مس ایران به صورت خرد در بازار عرضه شد.

و بخشی از سهام شرکت‌ها نیز به عنوان سهام عدالت به شرکت کارگزاری سهام عدالت واگذار شد و در مجموع فعالیت بورس طی سال گذشت، بیشترین حجم خصوصی‌سازی را در طول سال‌های مختلف نشان می‌دهد.

عرضه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه سپاهان و مس، در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است و عرضه سهام این شرکت‌ها، بیش از ۵میلیارد دلار ارزش بورس را افزایش داد.

ظرافت‌های فراوانی در روند تدریجی واگذاری‌ها وجود دارد که باید با بررسی تمام جوانب، واگذاری‌ها انجام شود. اگر اشتباهی در امر واگذاری‌ها صورت گیرد، مشکلات بسیاری برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

بر اساس فرمان مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، باید تمام واگذاری‌ها با کارشناسی همه جانبه انجام شود تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. با توجه به اینکه دولت در سال ۸۵ لایحه اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، نمایندگان مجلس هم‌اکنون در حال بررسی این لایحه هستند و در آینده نزدیک این لایحه به تصویب خواهد رسید.

به طور حتم مسیر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با تصویب این لایحه، روشن‌تر و قانونمندتر خواهد شد.

البته دولت منتظر تصویب لایحه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نشد، به طوری که بخشی از سهام شرکت‌های ملی صنایع مس، فولاد مبارکه سپاهان و آلومینیوم ایران در این مدت از طریق بورس به مردم واگذار شد.با عنایت به اینکه فعالیت‌های مناسب شرکت‌های مس و فولاد مبارکه، سود سرشاری را عاید سهامداران این شرکت‌ها کرده است و این دو شرکت روند مثبتی را در بازار سرمایه در پیش گرفته‌اند. از سوی دیگر برای تسریع در امر واگذاری‌ها نیاز به اصلاح ساختار بازار‌ها است و دولت به زودی لایحه ضد انحصار را تقدیم مجلس خواهد کرد تا انحصار بازارها برای واگذاری‌ها از بین برود. شرکت‌هایی در مرحله اول واگذاری سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند که آمادگی ورود به بورس را دارند. این شرکت‌ها سودآوری لازم و بازارهای رقابتی مناسبی داشته و انحصار قانونی و طبیعی در مورد آنها وجود ندارد.

منبع: سنا