234شرکت خارج از صدر اصل44 واگذار می‌شود
مدیرعامل چه می‌گوید
با توجه به نبود نقش مردم در مدیریت شرکت‌ها به طور قطع روند خوبی را در یک سال گذشته در زمینه خصوصی‌سازی دنبال نکرد‌ه‌ایم.
میرعلی اشرف عبدا... پوری حسینی، مدیرعامل پیشین سازمان خصوصی‌سازی، همزمان با سالروز ابلاغیه بند (ج) قانون اساسی و این که عملکرد اصل 44 اگر مناسب بود یقینا مقام معظم رهبری از این قضیه گلایه‌مند نبودند، خاطرنشان کرد: جلسه مقام معظم رهبری با مسوولان نشانگر این است که پیشرفت خوبی حاصل نشده و نیازمند کار بیشتری در این زمینه هستیم.

وی مجموعه اخبار و گزارشات شنیده شده را حاکی از بهتر شدن اوضاع و احوال خصوصی‌سازی در سال ۸۶ عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تصویب لایحه اصل ۴۴ قانون اساسی روند رو به بهبودی در خصوصی‌سازی کشور حاکم شود، اما قاعدتا سال ۸۵ سال موفقیت آمیزی برای خصوصی‌سازی نبوده و به نظر می‌رسد که در یک سال گذشته چندان موفق عمل نکرده است.
پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که واگذاری‌های صورت گرفته در قالب سهام عدالت در یک سال گذشته به معنای واقعی خصوصی‌سازی قلمداد می‌شود؟ خاطرنشان کرد: سهام عدالت خصوصی‌سازی نیست، زیرا صرفا مالکیت منتقل شده و مدیریت منتقل نخواهد شد. شاید از کارخانه‌ای 40درصد سهام آن ریز ریز به چند هزار نفر داده شود، اما این افراد هیچ یک در مدیریت کارخانه نقش نخواهند داشت لذا به این مفهوم خصوصی‌سازی نیست.
وی تعریف خصوصی‌سازی را انتقال مدیریت و مالکیت عنوان کرد و افزود: واگذاری سهام عدالت خودش اهدافی تعقیب می‌کند، اما الزاما معنی خصوصی‌سازی را به همراه ندارد.
گروه بورس- همزمان با سالروز صدور ابلاغیه اصل44، رییس سازمان خصوصی‌سازی عصر دیروز با خبرنگاران مصاحبه‌ای کرد.غلامرضا حیدری کردزنگنه درباره گزارش سازمان حسابرسی که سازمان خصوصی‌سازی را در مورد واگذاری آن متخلف شناخته، گفت: هیچ تخلفی در این خصوص صورت نگرفته و واگذاری آوانگان که قبل از ریاست اینجانب بوده به شکل مطلوبی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بورس، سالم‌ترین روش واگذاری است که هیچ فسادی در آن وجود ندارد.
مدیــر عامـــل ســـازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به سوالی درباره زیان‌ده بودن 300شرکت دولتی که مشمول واگذاری هستند، ولی مطابق ضوابط بورس نمی‌توانند واگذار شوند، گفت: براساس قانون بودجه از بین 500 شرکت، در حدود 99شرکت زیانده و بیش از 401 شرکت سودده هستند.
وی اضافه کرد: ۷۰درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری، به شرکت‌های مادر - تخصصی وزارتخانه‌ها بازمی‌گردد. بخشی از این درآمد هم صرف اصلاح و ساختار شرکت‌های زیان‌دیده و آماده‌سازی آنها برای واگذاری می‌شود. کردزنگنه در خصوص سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور تصریح کرد: با توجه به توسعه‌ای که در سند چشم‌انداز ۲۰ساله دیده شده است. رشد درآمد سرانه معادل ۱۲درصد افزایش یافته است. از این رو باید ۳هزارو۷۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم که یک‌هزار و ۳۰۰دلار از این رقم مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی است.مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص تصدیگری دولت در شرکت‌ها و واگذاری امور به بخش‌های خصوصی خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های جدید از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت می‌شود و راه‌های مشروع برای سرمایه‌گذاری این افراد باز است.وی معتقد است که دولت باید محدود شود و از طرفی راه را برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی باز کند. وی گفت: اطلاع‌رسانی در کلیه بخش‌ها نیز باید از شفافیت لازم برخوردار باشد تا رانت اطلاعاتی به وجود نیاید و موجبات اعتماد همه سرمایه‌گذاران فراهم شود.کردزنگنه به اهداف اصلی در امر خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار و آزادسازی ساختار کشور که در حقیقت مقدمه خصوصی‌سازی است از جمله موارد زیربنایی است، به طوری که در بحث بنزین و سهمیه‌بندی آنکه مقدمه بسیار مبارکی است، باعث می‌شود که به همین سمت و سو حرکت کنیم و سالم‌سازی اقتصاد را نتیجه بگیریم.وی تصریح کرد: ستادی در دولت تشکیل شده که برنامه‌های اصل ۴۴ را به طور مستمر پیگیری می‌کند و همین ستاد است که لایحه‌های اصل ۴۴ از آن نشات می‌گیرد.
کردزنگنه گفت: سازمانی به نام سازمان سرمایه‌گذاری در برنامه‌های هیات وزیران پیش‌بینی شده است که هدف آن متمرکز کردن سرمایه‌گذاری
(هم سرمایه‌گذرای خارجی و هم سرمایه‌گذاری داخلی) در کشور است. از این‌رو سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دیگر دچار سردرگمی نخواهند شد و تنها با مراجعه به همین سازمان می‌توانند به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.
کردزنگنه از واگذاری 53 شرکت به ارزش چهار هزار و یکصد میلیارد ریال به بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: 14 شرکت بزرگ متعلق به بخش تعاون به ارزش 23500میلیارد ریال در قالب سهام عدالت را واگذار شد.
وی افزود: امسال نخستین سالی بود که سازمان خصوصی‌سازی در سه ماه اول سال توانست ۲۷ شرکت را با ارزشی معادل ۱۹۵میلیارد تومان واگذار کند. کردزنگنه گفت: ۲۳۴ شرکت خارج از صدر اصل ۴۴ نیز در حال آماده‌سازی است که به تدریج تا پایان سال‌جاری واگذار می‌شوند.
وی افزود: پس از واگذاری شرکت‌های بزرگ صدر اصل 44 مانند فولادمبارکه، مس ایران و ایرالکو به زودی شاهد واگذاری شرکت‌های بزرگی چون فولاد خوزستان و سیمان دشتستان که از طریق بورس واگذار می‌شوند خواهیم بود. کردزنگنه گفت: با واگذاری سه شرکت فولاد، مس و ایرالکو حدود هفت میلیارد دلار به ارزش بورس افزوده شد.
وی اظهار داشت: ظرف یک سال اخیر، ارزش بورس تهران از ۳۵میلیارد دلار به ۴۲میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که در برنامه‌ها داریم که این رقم به ۶۰ الی ۷۰میلیارد دلار برسد. وی افزود: با عرضه شدن سهام شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی و حتی بورس کشورهای عضو اکو ازجمله بورس کراچی، آینده بورس تهران بسیار روشن تلقی می‌شود، چرا که بورس تهران با عملکرد، صحیح از روندی منطقی پیروی می‌کند.