فارس و خوزستان با 59 واحد کاهش بیشترین اثر منفی را بر افت 156واحدی شاخص کل داشت.

گروه بورس- شاخص کل بورس تهران که از نگاه بسیاری از تحلیلگران مستقل، به دلیل متورم بودن نمی‌تواند عدد آن وضعیت واقعی بورس تهران یا دماسنج ‌اقتصاد کشور محسوب شود، دیروز به صورت کاملا قابل پیش‌بینی و طبیعی و به دلیل بازگشایی شماری از نمادهای (اثرگذار بر شاخص) ۱۵۶واحد فرو ریخت و به عدد ۹۱۵۵واحد رسید. به این ترتیب با تجربه یک روز دیگر ۱۵۵واحد، شاخص کل بورس عدد ۹هزار را بار دیگر تجربه می‌کند.
شاخص بورس در سال 85 در سطح عدد 9هزار واحد قرار گرفته بود. در بهار سال‌جاری آخرین باری که شاخص بورس در چنین دامنه‌ای به دلیل بازگشایی 22 نماد فرو ریخت، روز یکشنبه ششم خردادماه بود. آن روز شاخص 144 واحد سقوط کرد. واقعیت این است که به دلیل مدیریت دقیق شرکت بورس به منظور روان شدن معاملات، نقدشوندگی سهام و پویایی بازار و جلوگیری از اثر انباشتی و گسترده بازگشایی یک‌باره توقف نمادهای متعدد بر شاخص، قبح نگرانی‌های ناشی از اثر افت شاخص کل بر بازار از بین رفته و بازار همانند سال 84 به سقوط شاخص واکنش چندانی نشان نمی‌دهد. به باور تحلیلگران بازگشایی سریع نمادها بعد از برگزاری مجمع یا افزایش سرمایه و تعدیل پیش‌بینی عایدی، تکلیف و چشم‌انداز معامله‌گران را در انتخاب خرید، فروش و نگهداری سهام روشن می‌سازد.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که با تعدیل حجم مبنای شرکت‌ها، زمینه واقعی شدن عدد شاخص فراهم خواهد شد.
از نظر کارشناسان بازار، برقراری دامنه نوسان دودرصدی، وجود حجم مبنا، توقف برخی از نمادها، مشخص نبودن تکلیف 89 شرکت بورسی از دلایل عمده غیرواقعی بودن عدد شاخص کل است.
در مجموع دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کمباین‌سازی ایران، کالسیمین، آهنگری تراکتورسازی ایران، نیرو‌محرکه، شیشه قزوین، سرماآفرین،‌ کربن ایران، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی اصفهان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، داروسازی جابرابن‌حیان و تراکتورسازی ایران پس از افزایش سرمایه، حمل‌ونقل پتروشیمی، سیمان داراب و دارویی سبحان پس از تعدیل پیش‌بینی سود، کارخانجات فارسیت دورود پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه دوره ۵ ماهه و نمادهای حق تقدم نساجی بروجرد، حق تقدم فرآورده‌های نسوز پارس، حق تقدم سیمان بجنورد و سیمان فارس و خوزستان پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم دوره ۶‌ماهه منتهی به ۳۱/۲/۸۶ و اعلام پیش‌بینی درآمد سال مالی بعد بازگشایی شدند.
در جریان مبادلات روز گذشته بورس اوراق بهادار سهام 126 شرکت مورد دادوستد واقع شد که در جریان این دادوستدها سهام 30 شرکت با افزایش قیمت و 66 شرکت با کاهش قیمت مواجه شد. قیمت سهام 30 شرکت نیز تغییری نیافت.
در این میان سهام شرکت‌های داروسازی سبحان، سرماآفرین، قند شیرین خراسان، سرمایه‌گذاری البرز، سرمایه‌گذاری توس‌گستر، ماشین سازی اراک، فولاد مبارکه و لیزینگ ایران بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
از سوی دیگر سهام شرکت‌های تراکتورسازی ایران، ویتانا،کمباین سازی ایران، پارس خودرو، داروسازی جابرابن‌حیان، کالسیمین، حمل‌ونقل پتروشیمی و سیمان داراب به بیشترین کاهش قیمت دچار شدند.همچنین شرکت‌های تراکتورسازی ایران و فولاد مبارکه اصفهان به ترتیب تاثیر مثبت 9 واحدی و 10 واحدی بر شاخص گذاشتند.
اما شرکت‌هایی که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کردند عبارت بودند از: سیمان فارس و خوزستان با ۵۹ واحد منفی، ملی مس با ۳۸ واحد منفی، کالسیمین با ۳۸ واحد منفی و پارس خودرو با ۲۱ واحد منفی.