سهم‌‌های خاموش در بورس تهران

خبرگزاری فارس- آمار معاملات بازار سهام تا پایان دی ماه حکایت از آن دارد که حدود ۱۱‌میلیارد برگ سهم به ارزش ۴‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان توسط ۶۲۰‌هزار و ۳۴۹ سهامدار خریداری شده است. بررسی‌های عملکرد ۱۰ ماه معاملات بازار سهام کشور حاکی است که هر سه متغیر تعداد خریداران، سهام و ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده‌اند که این کاهش ناشی از کاسته شدن شرکت‌های حاضر در تابلو های معاملات بوده است.

براساس این گزارش، در طول ۱۰ ماه سال گذشته معادل ۸۲۱‌هزار و ۴۴۹ سهامدار حقوقی و حقیقی در مجموع بیش از ۵/۱۱‌میلیارد سهام خریداری کردند که ارزش این تعداد سهام حدود ۵‌هزار‌میلیارد تومان برآورده شده بود، این آمار مربوط به دادوستد سهام ۳۶۰شرکت است.

با این اوصاف کاهش سه متغییر معاملات سال ۸۵ ناشی از کاهش شرکت‌های حاضر در تابلوهای اصلی و فرعی است که امسال در مجموع سهام ۳۱۴ شرکت در طول ۲۰۲ روز کاری مورد خرید واقع شد که ارزش معاملات حدود ۱۱‌میلیارد سهم ۴‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان برآورد شده است و این تعداد سهام توسط ۶۲۰‌هزار و ۳۴۹ فعال حقوقی و حقیقی در یک‌میلیون و ۴۱۲‌هزار و ۵۰۲ دفعه در تهران و شهرستان‌ها مورد معامله واقع شده است.

بیشترین خریداران سهام

آمار معاملات هر یک از شرکت‌ها حکایت از آن دارد که سهام بانک پارسیان با ۴۰‌هزار و ۹۱ خریدار دارای بیشترین تعداد خریدار در طول ۱۰ ماه بوده و از ۲۰۲ روزکاری ۱۷۶ روز در تابلوی اصلی معاملات حضور داشته است.

در مدت ۲۰۲ روز کاری بورس، بالغ بر ۱/۱‌میلیارد سهم بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور در ۱۰۸‌هزار و ۲۳۳ دفعه مورد خریداری واقع شده است. پارسیان در مدت مشابه سال گذشته نیز با بیش از ۴۲‌هزار خریدار دارای بیشترین طرفدار بود.

سهام شرکت خودرویی سایپا با ۱۶۷ روز حضور در تابلوی اصلی دومین سهم بازار بود که دارای ۳۲‌هزار و ۸۰۲ خریدار بود. این تعداد از سهامداران سفارش خرید بیش از ۵۵۷‌میلیون برگ سهم «خساپا» را به کارگزاران خود دادند. ایران خودرو نیز در طول ۱۷۵ روز حضور دارای ۳۲‌هزار و ۴۹۱ خریدار و معامله بیش از ۲۹۵‌میلیون برگ سهم بود. بعد از این سه شرکت بزرگ از لحاظ سرمایه، ۲۹‌هزار و ۴۹۱ سهامدار خرد و کلان از شرکت توسعه معادن روی با سرمایه ۸/۵۴‌میلیارد تومانی استقبال کردند.

این شرکت معدنی در طول ۷۳ روز از ۲۰۲ روز کاری بورس موفق به جذب ۲۹‌هزار و ۷۴۸ خریدار شد و معامله ۱۸۸‌میلیون و ۵۴۹‌میلیون و ۱۶۱ برگ سهمی را در ۵۹‌هزار و ۹۷۲ دفعه را نظاره‌گر شد.

با توجه به حضور ۷۳ روزه این شرکت در تابلوی اصلی بورس (این شرکت حدود ۴ ماه با توقف نماد معاملاتی روبه‌رو بود) می‌توان گفت که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، استقبال گسترده‌ای از سهام این شرکت شده است. سهامداران همچنین به شرکت توسعه معادن و فلزات توجه مطلوبی کردند و ۲۸‌هزار و ۸۵۹ نفر در طول ۱۸۸ روز حضور این سهم اقدام به خریداری ۳۸۴‌میلیون و ۹۸۲ برگ سهم «و معادن» کردند.

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز ششمین شرکت بورس در طول ۱۰ ماه بود که مورد توجه ۱۹‌هزار و ۳۵۵ نفر واقع شد و شاهد معامله ۳۲۳‌میلیون و ۳۳۲‌هزار تایی شد. این شرکت بزرگ با سرمایه ۴۸۰‌میلیون تومانی ۱۳۲ روز در تابلوی اصلی بورس حاضر بود. بعد از این چند شرکت، سهام شرکت‌های چادرملو و تراکتورسازی به ترتیب ۱۹‌هزار و ۳۵۵ و ۱۸‌هزار و ۱۵۱خریدار داشتند.

بیش از ۳۵۳‌میلیون سهم چادرملو در ۱۷۹ روز خریداری شد و تراکتورسازی نیز در ۱۷۲ روز شاهد معامله ۱۴۱‌میلیون برگ سهمی بود. پتروشیمی اصفهان و ملی سرب و روی نیز با بیش از ۱۳ و ۱۲‌هزار طرفدار جزو ۱۰ سهمی بودند که با بیشترین اقبال خریداران در طول ۱۰ ماه مواجه شدند. پتروشیمی اصفهان در ۱۸۶ روز، معامله ۵/۸۲‌میلیون برگ سهمی داشت و ملی سرب و روی در ۱۲۳ روز شاهد جابه‌جایی ۶/۹۳‌میلیون برگ سهم بود.

سهام خاموش

فعالان خرد و کلان بازار سهام در شرایطی از ۱۰ سهم فوق استقبال گسترده‌ای به عمل آوردند که باید به طرف دیگر ترازو نیز نگاهی شود.

سهام شرکت‌های نئوپان، ۲۲ بهمن، اتمسفر، مقره سازی، پشم شیشه ایران، تیزرو، پارس پامچال، لاستیک البرز، تولیدی تهران و رنگین در حالی عنوان ۱۰ سهم خاموش بازار سهام را در طول ۱۰ ماه سال‌جاری به خود اختصاص دادند که سهام هر یک از ۱۰ شرکت یاد شده حداکثر ۳ خریدار داشت.

این ۱۰ سهم در طول ۲۰۲ روز کاری بورس فقط یک و نهایت دو روز (رنگین و لاستیک البرز) در تابلوی معاملات حاضر بودند و به جز معامله ۵۹۸‌هزار سهم رنگین و ۹۴۲‌هزار سهم لاستیک البرز باقی ۸ سهام شاهد معامله حداکثر ۲۰‌هزار سهمی بودند.

آمار تکمیلی

این آمار در حالی باعث شگفتی است که از لحاظ بیشترین حضور ۱۰ ماه شرکت‌ها در تابلوهای معاملات، سرمایه‌گذاری ساختمان با ۱۹۷ روز، پتروشمی آبادان با ۱۹۶ و پارس خودرو با ۱۸۹ روز در گروه حاضرترین شرکت‌های بورس بودند.

از بین ۳۱۴ شرکت بورس ۱۳۳ شرکت بیش از ۱۰۱ روز در تابلوی معاملات حضور داشتند و سهام ۱۴۳ شرکت نیز در کمتر از ۷۰ روز قابل معامله بود.