دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران می‌تواند در صورت تداوم روندی که از ابتدای هفته آغاز کرده است، به زیر سطح ۱۰هزار واحد سقوط کند و دوباره در محدوده چهار رقمی قرار گیرد. وضعیتی که در صورت تحقق باعث می‌شود شاخص کل پس از گذشت تنها ۱۹ روز (در تاریخ ۲۲ آذرماه) از تجربه پنج رقمی شدن، دوباره چهار رقمی شود. مقاومت «سازمانی» شاخص کل

گروه بورس- علیرضا کدیور: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز می‌تواند در صورت تداوم روندی که از ابتدای هفته آغاز کرده است، به زیر سطح ۱۰هزار واحد سقوط کند و دوباره در محدوده چهار رقمی قرار گیرد.

وضعیتی که در صورت تحقق باعث می‌شود شاخص کل پس از گذشت تنها ۱۹ روزکاری (از تاریخ ۲۲ آذرماه) پس از تجربه پنج رقمی شدن، دوباره چهار رقمی شود.

در حقیقت بورس اوراق بهادار تهران در طول سه روز کاری هفته جاری ۲۱ واحد کاهش را تجربه کرده است که یکی از عمده‌ترین دلایل آن از دید کارشناسان ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مترتب بر بازار سهام است. بورس تهران عبور شاخص کل از سطح ۱۰هزار واحد را یکسال گذشته نیز در اوایل آذر‌ماه تجربه کرده بود و به مدت بیش از دو ماه توانسته بود در این سطح به فعالیت خود ادامه دهد، اما امسال به نظر می‌رسد شاخص کل حتی نمی‌تواند یک ماه در سطح بالای ۱۰هزار واحد مقاومت کند. همچنین سال گذشته بورس تهران پس از سقوط به زیر سطح ۱۰هزار واحد، تا پایان اسفند‌ماه ۶درصد کاهش را در شاخص کل ثبت کرد که بخش عمده‌ای از این کاهش به بازگشایی نماد شرکت‌های متوقف در دو روز پایانی سال مرتبط بود.وضعیتی که امسال نیز به دلیل امکان بازگشایی نماد شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص کل می‌تواند با قدرت بیشتری بر افت شاخص تاثیر داشته باشد و می‌توان انتظار داشت که بازدهی ۵/۱۵درصدی بورس تهران در طی ۱۰ ماه و نیم گذشته، کاهش چشمگیری پیدا کند.

اما در این میان تلاش‌های مدیران «سازمان» نیز می‌تواند در سرعت وقوع حوادث ذکر شده موثر باشد، زیرا در وهله اول، صعود به سطح روانی ۱۰هزار از سوی مدیران سازمان به کرات طی روزهای گذشته مورد حمایت قرار گرفته و در صورت سقوط شاخص کل به کمتر از این سطح، مدیران «سازمان» تلاش‌های انجام شده طی سال‌جاری را بیهوده می‌بینند و از این جهت پیش‌بینی می‌شود، سازمان طی امروز یا هفته آینده با بازگشایی نمادهایی که احتمالا بتوانند تاثیر مثبتی بر شاخص کل داشته باشند ، از این سطح روانی حمایت کنند.

اما نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، این است که «سازمان» عبور شاخص از مرز ۱۰هزار واحد را فدای رکود بورس کرده است، چرا که طی روزهای اخیر ارزش معاملات بورس تهران به شدت کاهش یافته و به نظر می‌رسد «سازمان» نه تنها نتوانسته شاخص را کنترل کند، بلکه نقدشوندگی سهام را از طریق بازگشایی نمادها و ترغیب سهامداران حقوقی به حمایت از بازار در مقاطع گذشته به شدت کاهش داده است.

باید توجه داشت که سهامداران بورس در هنگام انجام معامله (برعکس مدیران «سازمان») به عدد شاخص توجهی نمی‌کنند، بلکه جو حاکم بر بازار را مدنظر قرار می‌دهند و از این رو زمانی‌ که بیش از ۷۰درصد شرکت‌های قابل معامله با صف فروش روبه‌رو هستند، افت ناچیز شاخص به دلیل محدودیت‌های حاکم بر بورس نمی‌تواند بیانگر شرایط عمومی بازار باشد.

همچنین «سازمان»‌ باید وضعیت معاملات را به گونه‌ای سامان دهد که نقدشوندگی سهام افزایش پیدا کند و سهامداران هر زمان و براساس قیمت توافقی بتوانند اقدام به خرید و فروش سهام کنند.شرایطی که با روند کنونی بورس تهران فاصله زیادی دارد.