ایسنا- سهامداران عمده می‌توانند با تشکیل کنسرسیومی برای خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده، با افزایش سرمایه و همچنین اصلاح ساختار آنها را به سودآوری برسانند. حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، درباره خرید شرکت‌های زیان‌ده از سوی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری توضیح داد: تابلوی چهارم می‌تواند امکان این کار را فراهم سازد، همچنین این امکان وجود دارد که شرکت‌هایی در تابلوی فرعی باشند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با خرید سهام این شرکت‌ها با دادن اصلاح ساختار آنها را به سودآوری برسانند.

او یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های بورس‌ها را تزریق سرمایه به شرکت‌های کوچک از طریق شرکت‌های بزرگ برای رسیدن به سوددهی، فروش، تولید و تکنولوژی بهتر عنوان کرد و افزود: با تشکیل کنسرسیوم از سوی شرکت‌های بزرگ برای خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده

نه‌تنها نفع بازار سهام، بلکه نفع سرمایه‌گذاران را نیز به دنبال خواهد داشت.

خرازی درباره اساسنامه کانون کارگزاران و این که کانون کارگزاران، معامله‌گران و بازارگردانان در نخستین نشست خود اصلاحات اساسنامه پیشنهادی را بررسی می‌کنند، گفت: اساسنامه کانون کارگزاران در حدود هشت‌ماه گذشته با تغییراتی به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه شده است، اما هنوز کار خاصی در این زمینه انجام نشده است و تنها دیروز نخستین نشست در سازمان بورس برگزار شد که به نظر می‌رسد سازمان، بررسی‌های اولیه را درباره اساسنامه پیشنهادی انجام داده است و در نخستین نشست هیات موسس، نظرات سازمان را به اعضا اعلام خواهد کرد.

این کارگزار بورس، درباره وضعیت پذیره‌نویسی عمومی شرکت بورس دبی در مقایسه با شرکتی شدن بورس ما توضیح داد: تشکیل شرکت بورس ما با سرمایه ۱۵‌میلیارد تومان بود، اما در بازار سهام دبی ‌از حدود هشت‌میلیارد درهم یعنی حدود ۲‌هزار ‌میلیارد تومان سرمایه ۶/۱ درهم به عموم عرضه شد که در طول ۱۰ روز پذیره‌نویسی عمومی، ۳۰۰ برابر بیشتر از رقم ۶/۱ درهم برای تشکیل بورس جمع‌آوری شد. بنابراین ۱۵‌میلیارد تومان برای تشکیل شرکت بورس ما در برابر رقم شرکتی شدن بورس دبی بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: سرمایه ۱۰‌میلیارد تومانی برای تشکیل شرکت بورس کالایی نیز کافی نیست، زیرا ما باید همچون بورس نفت مشاوران خارجی داشته باشیم تا بتوانیم بورس کالا را با مشتقات، سیستم‌ها و آیین‌نامه‌های جدید پایه‌گذاری کنیم.