گروه بورس- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اعلام کرد که شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس بازنگری می‌شود. به نوشته خبرنگار ما، یکی از اقدامات اساسی و ساختاری که می‌تواند در بهبود کیفیت فضا، محیط و ماهیت معاملات بورس اوراق بهادار تاثیر به‌سزایی داشته و بازار سرمایه را یک گام به جلو ببرد، ورود شرکت‌هایی است که خود را در برابر بازار، سازمان، سهامدار و مقررات حاکم بر روابط میان بازیگران و هنجارهای رفتاری مسوول بدانند.

واقعیت جدی که متاسفانه به محیط بازار سرمایه کشور لطمه وارد ساخته و همزمان با توسعه کمی بازار، اجازه نداده است که مناسبات بازار از توسعه مطلوب برخوردار باشد، وجود شرکت‌هایی است که هیچگاه خود را برابر سرمایه‌گذاران حقوقی، حقیقی مسوول ندانسته و در نهایت با کوچک‌ترین پرسش‌گری، تهدید می‌کنند که از بازار خارج می‌شوند.

این گروه از بازیگران غالبا مقررات بازی را براساس میل و انتفاع بنگاه خود تعریف می‌کنند. استنکاف این گروه از شرکت‌‌ها در برابر خواست‌های متفاوت بازار نظیر اطلاع‌رسانی، بازگشایی نمادها، تعامل بهتر با سازمان، سوددهی و رعایت مجموعه اصول حاکمیت شرکت‌ها است برخی از این شرکت‌ها در دوران افول خود سیر می‌کنند. شرکت‌های نسل اولی بورس تهران به دلیل همسو نشدن با تحولات و الزامات اقتصادی در جهان و با بازار‌هایی که در آن فعالیت دارند، نتوانستند نام برند تجاری و موقعیت شرکت خود را در بازار کالا و سرمایه تثبیت یا ارتقا دهند. در برخی از آنها ترکیب مالکیت شرکت تغییر پیدا کرد و مدیران جدید حاضر به «قواعدبازی» نبوده و نیستند. برخی از شرکت‌هایی هستند که شبه‌دولتی‌ها بر آن سایه افکنده و سیاست بخش‌عمومی و دولتی را به بنگاه‌ تازه خریداری شده، تسری بخشیدند. برخی نیز اساسا از ابتدا ساختار مطلوبی نداشتند. برخی از آنها ابتدا وارد بورس شدند، سپس شرایط یک شرکت سهامی‌عام را پذیرفتند.

علی صالح‌آبادی در مصاحبه خود با «موج» می‌گوید:«در گذشته شرایط پذیرش شرکت‌ها طبق آیین‌نامه‌های بورسی که به تصویب شورای بورس رسیده بود، صورت می‌گرفت و اجرا می‌شد» اما واقعیت این است که اکنون قانون و به دنبال آن شورای پذیرش شرکت‌ها تغییر‌یافته است، استاندارد‌های مالی و حسابداری و حسابرسی جدیدی برای شرکت‌های متقاضی تعریف شده است.

تجربه نشان می‌دهد که به میزانی که ساختار سرمایه و بافت مالی شرکت، میزان رقابت‌پذیری و مزیت تولید محصولات شرکت در بازارهای داخلی و خارجی به قابلیت مطلق نزدیک باشد، امکان حیات آن برای دهه‌های آینده در بورس، بیشتر وجود دارد. در همین باره سازمان، برنامه‌های جدی دارد.

صالح‌آبادی می‌گوید: «شرکت‌های سودده که ثبات نسبی از نظر مالی دارند، وارد بورس کشور شوند تا ماندگاری بیشتری در بورس داشته باشند».

به نظر می‌رسد جدای از تعریف و اعمال استانداردهای جدید که به تدریج در بازار اجرا می‌شود، تابلوی چهارم می‌تواند بازار را پاکسازی کند. جدای کیفیت ساز و کار این تابلو که به سود سهامداران حقیقی نیست و می‌‌تواند مورد بازنگری قرار گیرد، راه‌اندازی این تابلو قدمی برای بر ساماندهی فضای بازار است.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در این‌باره می‌گوید: «شرکت‌های تابلو چهارم برای برگشت باید همه شرایط آیین‌نامه پذیرش را احراز کنند.شرکت‌های منتقل شده به تابلوی غیررسمی برای بازگشت به تابلوهای اصلی یا فرعی باید همه شرایط موجود در آیین‌نامه پذیرش را احراز کنند».

علی صالح‌آبادی،‌ رییس سازمان بورس اوراق بهادار، درباره احتمال انتقال شرکت‌های دیگر به تابلوی غیررسمی، افزود: شرایط شرکت‌ها باید بررسی شود و هنوز انتقال شرکت جدیدی به این تابلو قطعی نشده است. او با اشاره به نشست اخیر هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: پیش از این تشکیلات سازمان شامل رییس، معاونت‌ها، مدیریت‌ها و زیرمجموعه‌ها مشخص شده بود که در این نشست شرح وظایف هر یک به تفصیل مشخص شد که به‌زودی منتشر می‌شود. به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بورس، سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: درباره تشکیل بازارهای خارج از بورس و امکان‌سنجی آن در کشور، تحقیقات جامعی انجام شده است که پس از بررسی نهایی در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.