باما 20سال ذخیره قطعی دارد
گفت‌وگو: علیرضا باغانی
در حالی که سهام بسیاری از شرکت‌های معدنی در بورس تهران در هفته‌های اخیر دچار تحولاتی از جمله افت قیمت شد، اما «باما» چندان آسیبی ندید. بسیاری از تحلیلگران بازار بعد از ریزش دیواره انگوران پیش‌بینی می‌کردند که ارزش سهام باما با تنزل جدی مواجه شود. اما معادن تحت‌ اختیار باما باعث شد که این شرکت کمترین صدمه را ببیند.باما در تامین خاک مورد نیاز خود، خودکفا است و تنها یکی از شرکت‌های زیرمجموعه باما از معدن انگوران خاک می‌گیرد.باما که مدیران و کارشناسان جوانی را در خود جای داده است، هراز چند گاهی ابتکارات جدیدی را به نام خود ثبت می‌کند.همین شرکت چندی پیش به دلیل نوسانات شدید قیمت در LME، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را به سه شیوه اعلام کرد.این نخستین بار در تاریخ بورس تهران بود که پیش‌بینی درآمد هر سهم یک شرکت به سه شیوه بر اساس مفروضات اعلام می‌شد.
مدیرعامل جوان باما این شیوه پیش‌بینی را بهترین راه برای گمراه نشدن سهامداران می‌داند.هومن تفضلی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد از آخرین تحولات رخ‌داده در این شرکت سخن می‌گوید. وی در کنار تشریح جزئیات تامین خوراک، تولید انواع کنسانتره‌ها و تاثیر ریزش دیواره معدن انگوران بر سوددهی این شرکت، از اتخاذ تدابیر جدید برای اطلاع‌رسانی در بازار سرمایه خبر می‌دهد.وی وعده می‌دهد که هر ماه گزارشی برای سهامداران شرکت خواهد داشت.مطالعه این گفت‌و‌گوی خواندنی به طرفداران سهام این شرکت معدنی توصیه می‌شود.
گفت‌و‌گوی ۹۰دقیقه‌ای دنیای اقتصاد با هومن تفضلی، مدیرعامل شرکت باما را در ادامه بخوانید:

از خودتان بگویید.
متولد سال ۱۳۴۴ در تهران هستم و از دانشگاه فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شدم در رشته اکتشاف معدن و الان در حدود ۱۷-۱۶سال است که مشغول به فعالیت‌های معدنی هستم. من مهندس معدن هستم و اکثر معادن نقاط مختلف ایران را دیده‌‌‌ام.
سابقه کاری شما به چه سالی برمی‌گردد؟
چون کار من بیشتر اکتشافی است، بنابراین سابقه کاری من برمی‌گردد به کارهای اکتشافی در استان‌هایی مثل آذربایجان غربی، یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان و کرمان. اینها استان‌هایی است که من بیشتر در آنها کار کردم.
عمدتا در معادن سرب و روی فعالیت داشتم و اکتشافات من هم بیشتر درباره طلا و سرب روی، کرومیت و مس بوده است، یعنی بیشتر روی این عناصر کار کرده‌ام.
با توسعه معادن روی هم، همکاری داشتید؟
من همکاری خاصی با شرکت توسعه معادن روی نداشتم. اما قبل از این هم که به باما بیایم با شرکت زرکن که شرکتی کانادایی بود و تقریبا 5سال در ایران کار‌های اکتشافی انجام می‌داد، همکاری داشتم و در واقع پروژه سیستان و بلوچستان آنها در اختیار من بود. بعد از آن هم حدود سه سال و نیم است که وارد مجموعه باما شدم و در ابتدای کار به عنوان مدیر مهندسی تولید منصوب شدم.
از چه سالی همکاری شما با شرکت باما شروع شد؟
از سال 82.
سه سال است که همکاری می‌کنید؟
بله، سه سال است که رفته‌رفته به 4 سال نزدیک می‌شود. از سال 82 در بدو ورود به عنوان مدیر مهندسی تولید مشغول به کار شدم. به نوعی می‌توان گفت که مدیر مجتمع بودم و یکسال بعد از آن مدیرعامل شرکت شدم.
فکر می‌کنم از زمان ورود شما که بورس ما دارای حباب شد، (سال ۸۲ زمانی که آقای عبده تبریزی، دبیرکل بود) در واقع از آن زمان باما گل کرد، در حالی که شرکت باما تقریبا یک شرکت حاشیه‌ای بورس بود. یعنی باما شرکتی که در واقع بسیار مطرح باشد و یا از شرکت‌های معتبر بورس و دارای نوسانات خیلی پایین و ارزش بالایی باشد، نبود، ولی در حال حاضر شرکت باما تقریبا شرکت موفقی به شمار می‌رود، رمز این موفقیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باما مجموعه‌ای بسیار قدیمی است که به نام مجتمع ایران کوه شناخته می‌شود. این مجموعه از سال 1313 فعالیت‌های اکتشافی داشته و قدمت زیادی به عنوان یک مجموعه معدنی دارد.
سال ۱۳۳۰ این شرکت تاسیس و در سال ۱۳۳۱ پروانه بهره‌برداری را دریافت کرد و در سال ۱۳۴۸ روش استخراج را که در آن زمان به روش زیرزمینی متداول بود، به روش روباز منتقل کرد و در آن سال تقریبا شروع به فعال نمودن دو معدن کرد. مجموعه باما از سال ۸۱ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در ۲۶/۱۲/۱۳۸۲ به عضویت بورس درآمد. آن زمانی که به عضویت بورس درآمد، من در مجموعه باما بودم.
در زمان ورود من فعالیت‌های شرکت انجام می‌شد تا وارد بازار بورس شد. آقای نجمی هاشمی آن زمان هم رییس هیات‌مدیره شرکت باما بودند و فعالیت‌های این‌گونه را ایشان بر عهده داشتند.
چقدر پرسنل دارید؟
285نفر پرسنل خود شرکت هستند و حدود 200نفر هم پیمانکار داریم. در کل می‌‌توان گفت مجموعه‌ای 500نفری هستیم.
به موفقیت‌های باما اشاره نکردید؟
تا زمانی که وارد شرکت باما شدم، قیمت‌های جهانی سرب و روی پایین بود و قیمت‌های جهانی نوسانات شدیدی پیدا نکرده بود.
اما روند قیمت‌های سرب و روی در سال‌های اخیر یک روند صعودی داشت، درواقع ما مقداری خوش‌شانس بودیم. چون با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شدیم.
در شرکت باما، بیشتر به چه امری بها دادید؟
بیشترین چیزی که به آن بها دادم، تکمیل اکتشافات در مجموعه «باما» و افزایش راندمان در واحدهای صنعتی بود. البته این نکته را یادآوری کنم که ما مجموعه معدنی هستیم که حدود ۴۰کیلومتر مربع فضا در اختیار داریم و مناطق بکری داریم که هنوز اکتشافات آن را تکمیل نکرده‌ایم. ما هنوز در مجموعه «باما» ذخائر نهفته‌ای داریم و من اعتقاد به این مساله دارم که ما هنوز نتوانستیم آنها را بیابیم و در حال کارکردن روی آن هستیم. فکر می‌کنم در باما بیشتر از هر چیز وارد مسائل اکتشافات و تکمیل آنها شدیم، حتی در مناطقی که در آنها کار استخراجی انجام می‌دادیم.
چند معدن در اختیار دارید؟
ما در «باما» سه معدن اصلی به نام‌های گوشفیل که ذخیره سولفوره دارد، معدن تپه سرخ که ذخیره سولفوره دارد و معدن کلاه دروازه که عمدتا ذخیره کربناته و مقداری سولفوره نیز دارد را، در اختیار داریم.
فقط مجوز بهره‌برداری از این معادن را دارید؟
بله، معادن متعلق به شرکت نیست ما فقط مجوز بهره‌برداری از این معادن را داریم.
مالکیت آنها برای شما نیست؟
هیچ معدنی متعلق به هیچ شرکتی نیست. همه دولتی هستند و ما پروانه بهره‌برداری گرفته و نهایتا تا سقف ۲۵ سال می‌توانیم از این معادن بهره‌برداری کنیم و پس از پایان این مدت مجوز مجددا قابل تمدید است.
فقط این سه معدن را در اختیار دارید؟
خیر. ما معادن دیگری هم در کنار این سه معدن داریم. ما در این معادن به تکمیل اکتشافات مشغولیم و در نقاط بکر هم فعالیت‌هایی خوبی انجام داده‌ایم. البته معادن قدیمی‌تر مثل معدن گودزندان یا معدن گردنه را که معادن تونلی هستند نیز در اختیار داریم و از لحاظ اقتصادی می‌توانیم آنها را روباز کرده یا همان روش‌های زیرزمینی را ادامه دهیم.
هم‌اکنون معدن بلااستفاده هم دارید؟
بلااستفاده می‌توان گفت بله داریم.
چه تعداد؟
۴ معدن. معدن گردنه و مجموعه معادن گودزندان چون آنها در واقع سه معدن هستند. گودزندان بالا - میانی و پایین.
چرا از آنها بهره‌برداری نمی‌کنید؟
در ابتدا، اکتشافات آنها باید تکمیل شود، از سویی دیگر هنوز فرصت بهره‌برداری از آنها را پیدا نکرده‌ایم.
چه زمانی اکتشافات شما تکمیل می‌شود؟
امیدواریم تا ۲سال آینده اکتشافات ما تکمیل شود.
با تکمیل شدن اکتشافات چه اتفاقاتی برای «باما» می‌افتد؟
قطعا حجم ذخایرمان بیشتر خواهد شد و در حال حاضر ما پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۵/۲میلیون تن ذخیره سولفوره در معدن گوشفیل داشته باشیم.
مجموع ذخایر باما چقدر است؟
مجموعه عیار خاک گوشفیل را ۱۱درصد پیش‌بینی می‌کنیم که تناژ سرب و روی آن ۵/۲میلیون تن است. اینها که می‌گویم ذخایر قطعی است حدود ۵/۳میلیون تن هم ذخیره در معدن تپه سرخ با عیار مجموع ۵درصد داریم و یک‌میلیون تن ذخیره در معدن کلاه ‌دروازه با مجموع عیار ۱۰درصد. البته معدن کلاه‌دروازه عمدتا حاوی روی بوده و سرب آن بسیار کم است. این ذخایر که مجموعا به هفت‌میلیون تن می‌رسد، ذخایر قطعی ما هستند.
از خاک انگوران استفاده نمی‌کنید؟
در حال حاضر امسال بخشی از سهمیه‌مان را از معدن انگوران گرفته‌ایم.
این سهمیه در کل چقدر بود و چه میزانی گرفتید؟
گویا ۱۳۳هزار تن است که ۵۷هزار تن آن را امسال باید دریافت کنیم و از این ۵۷هزار تن، ۱۰هزار تن آن هنوز به دست ما نرسیده است.
یعنی حدود 45هزار تن را دریافت کردید؟
بله. از ۵۷هزار تن حدود ۷ الی ۱۰هزار تن آن باقی‌مانده که در حال حمل است.
پس ریزش دیواره انگوران بر روی وضعیت باما هم تاثیر‌گذار بوده است؟
ریزش دیواره معدن انگوران خیلی مساله حاد و بزرگی نیست. من خود معدن را دیده‌ام و مشکل غیرقابل حلی نیست و با کمی همت می‌توان مجموعه را تا سال آینده جمع کرد و به همان روال عادی سابق برگرداند. ریزش دیواره مشکلی نیست که به عنوان معضل از آن یاد کنیم و از مسائلی است که در معدن امکان وقوع آن وجود دارد.
ریزش در بعضی نقاط صورت می‌گیرد که برخی عوامل طبیعی در آن دخیل هستند و برخی عوامل انسانی.
با چه قیمتی از انگوران خاک می‌‌خرید؟
از تنی 170هزارتومان تا آخرین پرداختمان که 308هزار تومان بوده است، پرداخت کرده‌ایم. آخرین قراردادی هم که بستیم، قیمت هر تن خاک در این قرارداد 308هزار تومان بود. البته طبق قراردادی که داریم اینها همه به صورت پیش فاکتور است و نهایی نیست و هنوز هیچ فاکتوری را با ما نهایی نکرده‌اند و ما دقیقا نمی‌دانیم قیمت خاک‌های خریداری شده، چقدر تمام شده است. ضمن اینکه آخرین محموله‌ها را 370هزار تومان فروخته‌‌اند.
شما قیمت آن را به صورت نقدی پرداخت می‌کنید؟
بله، اول به صورت نقد پرداخت می‌شود و فیش را دریافت می‌کنیم، سپس فیش را تحویل داده و حواله برای ما صادر می‌شود.
در واقع تا پول پرداخت نکنید، خاکی به شما داده نمی‌شود؟
خیر.
بهتر است به موضوع ۷میلیون تن برگردیم.
در حال حاضر تصورمان این است که این 7میلیون حدود 5/17 تا 20 سال خوراک باما را تامین می‌کند.
این میزان، جوابگوی معادن باما با احتساب نیاز به ۴۰۰هزار تن خوراک در سال است.
معادن غیرفعال چه؟
معادن غیرفعال معادنی هستند که در آنها کار اکتشافی انجام می‌دهیم. در بعضی مناطق پتانسیل‌هایی را کشف کردیم که اینها خود پشتوانه خوبی برای مجموعه باما است. البته همه اینهایی را که گفتم در صورتی است که خاکی از انگوران دریافت نکنیم.


نمایی از عملیات استخراج از معادن باما


در کارخانه‌مان دو خط تولید مستقل داریم که هر کدام با ظرفیت هزار تن در روز کار می‌کند. ما اصولا یک خط تولیدمان به صورت کامل از خوراک کارخانه خودمان برخوردار می‌شود و خط دیگر شش ماه از سال از خاک انگوران استفاده می‌کند و شش ماه دیگر سال از خودمان خاک می گیرد. علت استفاده از خاک انگوران هم عمدتا این است که ما مجموعه‌ای به نام ذوب روی اصفهان را در کنار خود داریم که آنها شمش روی تولید می‌کنند و تقریبا ظرفیت کامل آنها از طرف ما تامین می‌شود.
اهمیت خاک انگوران آنجا مشخص می‌شود که ۲۵درصد از خوراک شما را تامین می‌کند؟
25درصد از خوراک ما را تامین می‌کند، آن هم به علت اینکه ما مجموعه ذوب روی اصفهان را در کنار خود داریم که سهامدار آن خود «باما» است. ضمن اینکه طراحی کارخانه ذوب روی براساس خاک انگوران صورت گرفته است.
امکان استفاده از خاک خودتان برای ذوب روی وجود ندارد؟
چرا. اما اگر نیاز باشد که ما خودمان خاک آن شرکت را تامین کنیم، باید تغییراتی در پروسه تولید ذوب روی ایجاد شود. باز هم تاکید می‌کنم ما هیچ مصرفی واقعا از خاک انگوران نداریم و استفاده خاصی از خاک انگوران نمی‌کنیم. در ضمن چند مجموعه ذوب دیگر هم در کنار ما قرار گرفته است که شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران تاکید کرده است که ما خاک آنها را هم تامین کنیم. ما خاک را می‌گیریم و طی یک پروسه، کربنات سرب آن را خارج کرده و چیزی که باقی می‌ماند کربنات روی است، این کربنات روی را به مجموعه ذوب روی اصفهان که زیرمجموعه خودمان است، تحویل می‌‌دهیم و یکسری شرکت‌های دیگر که در اطراف منطقه اصفهان و دلیجان و اطراف هستند هم از انگوران خاک می‌گیرند. درواقع از محل خاک انگوران بایستی درآمدی برای ما ایجاد شود و یا ارزش افزوده‌ای برای شرکت با ما ایجاد شود.
اگر باما به معدن انگوران وابسته نیست، چرا ریزش دیواره این معدن بر روی وضعیت شرکت در بورس تاثیر گذاشته است؟
فکر می‌کنم که این به‌علت عدم اطلاعات کافی است. چرا که همان‌طور که گفتم باما، خود تامین‌کننده خاک تعدادی از کارخانه‌ها است.
مادر قطعی هم به بورس اعلام کردیم بورس به ما نامه کتبی داد که ریزش معدن انگوران آیا تاثیری بر EPS شما و سوددهی سهام دارد یا خیر. که ما کتبا اعلام کردیم هیچ تاثیری ندارد و فکر کنم بر روی سایت هم قرار داده‌اند.
به هر حال همان طور که در ابتدا هم عرض کردم، مراحل اکتشافی و تولیدی کاملی را مجموعه «باما» دارد، ما در واقع یک مجموعه خودکفا هستیم و جاهای دیگر به هیچ عنوان نمی‌توانند بر کار ما تاثیر بگذارند، کمااینکه انگوران هم با مقداری تلاش بیشتر سال دیگر می‌تواند همان روال قدیم را داشته باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد و ما هم خوشحال می‌شویم که بتوانیم سهمیه‌مان را مجددا دریافت کنیم و امیدواریم مجموعه‌های دیگری که در آنجا هستند، از جمله کالسیمین و فرآوری و غیره هم این سهمیه را طبق روال قبل دریافت کنند.
یعنی در عین حال که مستقل هستیم، ولی خودمان را از هیچ مجموعه‌ای جدا نمی‌دانیم و پیشنهادهایی را هم در رابطه با معدن انگوران و شرکت‌های دیگر داریم و گفتیم هر کمکی از ما بر بیاید انجام خواهیم داد. به هر حال نیروهایی داریم که فکر می‌کنیم به کارشان وارد هستند و عملا در طی این ۴-۳ سال اخیر با همان‌طور که خودتان فرمودید ما نشان دادیم که می‌توانیم خوب کار کنیم و عرض کردم قیمت‌ها با ما همراه بوده، ولی ما هم در مجموعه سعی کردیم اکتشافات را تکمیل کنیم، روش‌های بهتری را در رابطه با بهره‌برداری به کار ببریم، راندمان را بالا برده و بهره‌وری را بیشتر کنیم. یعنی اصولا هرگونه تمهیداتی را که می‌شد به کار بردیم که بتوانیم خودمان را بالا بکشیم. البته مساعدت و همکاری پرسنل زحمت‌کش شرکت مهم‌‌ترین فاکتور موفقیت این مجموعه به حساب می‌آید.
مبحث خوراک را تمام کردیم، حال به بحث تولیدات بپردازیم، چند نوع تولید دارید؟
مجموعه «باما» ۵ نوع تولید کنسانتره دارد که فکر می‌کنم کمتر مجموعه‌ای چنین تنوع محصولی داشته باشد. ما کنسانتره سولفورروی تولید می‌کنیم، به همراه کنسانتره سولفور سرب، کنسانتره کربنات روی، کنسانتره کربنات سرب و کنسانتره اکسیدروی.
ما این 5 محصول را تولید می‌کنیم. کربنات روی که در واقع بخش عمده آن مربوط به معدن انگوران می‌باشد. اصولا در داخل مصرف و عرضه می‌شود و به هیچ عنوان روی این محصول کار صادراتی انجام نمی‌دهیم.
مورد استفاده کدام صنعت است؟
صنعت تولید شمش روی. البته شرکت‌هایی هستند که در رابطه با کود و یا رنگ و لعاب هم از روی استفاده می‌کنند، ولی جاهایی که اصولا از ما خرید می‌کنند، شرکت‌های شمش روی هستند. کربنات سرب را هم صادر می‌کنیم، چون منعی ندارد و مشکلی هم نداریم.
مصرف داخلی ندارید؟
عمدتا صادر می‌شود.
چه میزان تولید می‌کنید؟
کربنات سرب در حدود 10هزار تن در سال تولید می‌شود. کربنات روی بستگی دارد به مقدار خاکی که از انگوران می‌گیریم و حدود 50 تا 70هزار تن تولید داریم. البته این بر می‌گردد به سهمیه انگوران که اگر بیشتر بگیریم، می‌توانیم بیشتر تولید کنیم و چون نوسان دارد، می‌توانیم زمان تولید یک خط را از 6 ماه به هشت ماه هم برسانیم و روی خاک زنجان کار کنیم یا برعکس. با توجه به نیاز زیر مجموعه‌هایمان هم این ملاحظات را داریم، مثلا خاک کربنات از سوی شرکت‌های ذوب‌گر متقاضیان بیشتری دارد. بنابراین مقدار کربنات را بالا می‌بریم تا خوراک آنها را تامین کنیم، اکسید روی را تقریبا می‌توان گفت که تولید و صادر می‌کنیم که به تولیدات کربنات مجموعه «باما» بر می‌گردد، که منبع اصلی بخش کربنات معدن کلاه دروازه می‌باشد و این نوع کربنات‌‌ها به درد سیستم‌های ذوب خودمان نمی‌خورد، ما این نوع کربنات را که تولید شده به کوره‌ها برده، طی یک پروسه حرارتی 800 درجه به اکسید تبدیل می‌کنیم، این اکسید در واقع خود اکسید مجموعه «باما» است که تولید و فروخته می‌شود. این هم اگر مشتری داخلی داشته باشیم به داخل و اگر نداشته باشیم صادر می‌کنیم «که عمدتا هم صادر می‌شود». چون می‌دانید به هر حال قیمت اکسید بالاتر است، عیار بالا می‌رود. وقتی شما در کوره مقداری خاک، بر فرض خاک 35درصدی را به کوره می‌دهید، وقتی از کوره خارج می‌شود، حدود 10 تا 14درصد افزایش عیار پیدا می‌کند، یعنی 35 درصد تبدیل به 48درصد می‌شود. خاک 48درصد قیمت متفاوت‌تری دارد، به نسبت خاک 35درصدی.


نمایی از معادنی که باما در اختیار دارد


به طور مثال سیستم سولفوره بیشتر به درد ذوب روی بافق می‌‌خورد. البته بقیه مجموعه‌های ذوب‌گر هم کربناته کار می‌کنند.
این کربنات را از انگوران نمی‌گیرید؟
خیر، خودمان تولید می‌کنیم و جزو تولیدات خودمان است.
چه میزان تولید می‌کنید؟
بین 5 تا 10هزار تن اکسید روی تولید می‌‌کنیم و تولید کنسانتره سولفوره روی ما نیز تقریبا 30هزار تن است. تولید سولفوره سرب هم در حدود 8 تا 10هزار تن است.
این دو مصرف داخلی دارند؟
عمدتا صادراتی هستند.
صادرات به کدام کشورها صورت می‌گیرد؟
عمدتا گویا به چین می‌رود.
یعنی شما خودتان مستقیم صادر نمی‌کنید یا واسطه دارید؟
نمی‌توان گفت واسطه. اینها شرکت‌هایی هستند که می‌خرند و می‌فروشند و چه بسا خود دارای مجتمع‌های تولید شمش روی می‌باشند.
یعنی چین به شما مستقیم نمی‌گوید، فلان مقدار سولفور روی بدهید؟
به هر حال عمدتا محصولاتمان به چین می‌رود و چین که طی چند سال گذشته از صادرکننده‌های عمده بوده، الان از خریداران عمده است که یکی از دلایل افزایش قیمت فلزات هم همین است، ضمنا چند شرکت چینی هم مستقیما در این رابطه تماس‌هایی داشته‌اند.
بیشترین تاثیر مثبت بر روی EPS در واقع از محل فروش کدام محصول است؟
سولفور روی.
هر تن آن چه قیمتی دارد؟
فکر می‌کنم حدود یک‌میلیون و دویست و یا یک‌میلیون و چهارصد هزارتومان قیمت داشته باشد.
یعنی یک کیلوگرم کنسانتره سولفور روی حدود هزار و چهارصد تومان قیمت دارد و ارزش آن از برنج معمولی بیشتر است.
در واقع بیشترین تاثیر را بر EPS شرکت دارد؟
بله.
برنامه‌ای برای افزایش تولید سولفور روی دارید؟
بله، البته این را هم عرض کنم اگر ما بیاییم تولید خط کربناته را که خاک آن را از انگوران می‌گیریم، کمتر کنیم و به سولفورهای خودمان برگردیم، سوددهی ما بیشتر خواهد شد.
می‌توانید این کار را انجام دهید؟
بله
چرا انجام نمی‌دهید؟
عرض کردم، مجموعه ذوب روی اصفهان را داریم که باید خوراک آن را هم تامین کنیم، پس باید کربنات هم داشته باشیم.
جزو تعهدات شما است؟
جزو تعهداتمان است و به هر حال شرکتی است که متعلق به خودمان است و من نمی‌‌توانم شرکت خودم را بیکار کنم، آنجا هم حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰نفر پرسنل داریم و یکی از وظایفمان ایجاد اشتغال و جذب نیروها است و اینکه به اقتصاد رونق دهیم. از نظر مولفه‌های اقتصادی هم ذوب روی و محصول آن، شمش روی سود قابل توجهی دارد. کیفیت شمش آن هم جزو کیفیت‌های شمش خوب است.
از طریق افزایش بهای روی بیشتر سود شناسایی کرده‌اید یا سرب؟
فرقی نمی‌کند، به هر حال قیمت روی افزایش داشته و قیمت سرب هم افزایش یافته است. قیمت سرب ۴سال پیش حدود ۴۷۰دلار بود در صورتی که امروز قیمت سرب بالای ۱۶۰۰دلار است. در مجموع سرب و در کنار آن روی دارای جهش زیادی بودند و نمی‌توان گفت کدام یک موثرتر بوده است.
چون این دو به نوعی مکمل هم هستند و در معادن عمدتا با هم هستند، ولی بعضی معادن را داریم، مثل معدن راونج که فقط دارای سرب است و روی ندارد.
محصولاتی که صادر نمی‌کنید و مشتری داخلی دارند، توسط چه شرکت‌هایی خریداری می‌شود؟
ذوب‌گرها هستند که کربنات روی از ما خریداری می‌کنند.
ذوب‌گرهای مطرح؟
ذوب‌گر مطرح، مثلا شرکت فرآوری موادمعدنی ایران است، ولی این شرکت خاکش را توسط شرکت کالسیمین تامین می‌کند. خود کالسیمین دارای مجموعه‌ای برای خود است که خاک خود را از طریق آن تامین می‌کند.
پس ذوب‌گر بزرگی مشتری شما نیست؟
عمده‌ترین ذوب‌گری که مشتری ما است، ذوب و روی اصفهان است که متعلق به خود مجموعه باما است، ولی ذوب‌گرهای دیگری در اطراف هستند که از ما خاک برای ظرفیت‌های متفاوت دریافت می‌کنند.
در مورد طرح توسعه توضیح دهید.
شرکت ذوب روی اصفهان در حال حاضر با ظرفیتی حدود هفت یا هشت هزار تن مشغول به تولید سالانه شمش روی است و با توجه به افزایش ظرفیتی که دارد، این ظرفیت به حدود 15هزار تن در سال خواهد رسید، یعنی تقریبا دو برابر که احتمالا تا پایان امسال (دو ماه آخر سال) این ظرفیت محقق خواهد شد.
پس الان حدود ۸۰-۹۰درصد پیشرفت فیزیکی باید داشته باشد؟
بله، تقریبا دارد. با توجه به این افزایش ظرفیتی که ذوب و روی ما دارد، به طور قطع ما نیز باید افزایش حجم تولید داشته باشیم. ما باید کربنات آن را تامین کنیم که بتواند شمش تولید کند. در همین راستا تمهیداتی به‌کار بردیم که سعی شده با توجه به وضعیت موجود تا حدی از خاک‌های خودمان هم در رابطه با استخراج کربنات استفاده کنیم.
شایعه بود که مجموعه «باما» برای طرح توسعه خود معدن کربنات جدیدی را خریداری می‌کند؟
در کل ما به دنبال یافتن پتانسیل‌های جدید هستیم، شکی نیست، هم در استان اصفهان و چه در استان‌های دیگر، عملیات اکتشافی تکمیلی انجام می‌دهیم، عملیات پی‌جویی انجام می‌دهیم و به دنبال یافتن ذخایر جدید در مجموعه و خارج از مجموعه خودمان هستیم. همان‌طور که در مجمع جزو اهدافی که داشتیم اکتشافات جدید را مطرح کردیم. بنابراین به دنبال این مساله هستیم، ولی معدن خاصی برای خرید مدنظر نداریم.


معدن کلاه‌دروازه ما هم چند سالی فعال بود و چند سال هم فعالیتی نداشت. ولی امسال ما آن را فعال کردیم. یکی از دلایل این بود که می‌خواستیم دسترسی بیشتری به ذخایر کربنات آن داشته باشیم، ضمن اینکه طرح‌های زیادی هم در خود معدن گوشفیل وجود دارد. معدن گوشفیل ما هم 5/2میلیون تن ذخیره دارد و یکی از زیباترین معادن روباز ایران است. تقریبا 200 متر عمق را به صورت روباز حفر کردیم که کمتر معدنی‌ در این عمق به‌صورت روباز واکاوی شده است. پیش‌بینی ما این است که 20 متر دیگر به صورت روباز تا عمق پایین پیش برویم. از آن به بعد شرکت ترکیه‌ای به‌نام شرکت «ته‌‌ته» قراردادی را با شرکت «باما» منعقد کرده است، که به روش زیرزمینی بقیه ذخایر معدن گوشفیل را استخراج کند. آن هم به این علت که اقتصادی‌تر است. با قیمت‌های امروز ما اگر 100متر دیگر هم گوشفیل را به روش روباز پایین برویم، از لحاظ اقتصادی هیچ مشکلی نداریم، اما چون نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تا چند سال دیگر قیمت‌های روی و سرب همین مقدار بالا بماند از الان اقدام به انجام اقتصادی‌ترین روش کردیم آن هم با پایین‌ترین درصد نرخ بهره‌برداری. به همین دلیل ما از اواخر امسال شروع به اجرای طرح زیرزمینی کرده و تا دو سال آینده طرح را تمام می‌کنیم و به مدت 10سال بهره‌برداری از آن طول خواهد کشید.
استخراج کامل معدن گوشفیل را به ترک‌ها واگذار می‌کنید؟
خیر، آنها به عنوان پیمانکار برای ما کار خواهند کرد. همان‌طور که مجموعه «باما» استخراج را به پیمانکاران واگذار کرده، ولی طرح را خودش داده و نظارت آن را نیز خودش برعهده دارد.
شرکت ترک تنها پیمانکار است.
یعنی این شرکت‌ پیمانکاری، استخراج‌کننده بوده و از محصولات هم می‌تواند استفاده کند؟
خیر، چنین چیزی نیست. آنها فقط حق‌الزحمه می‌گیرند، طراحی و نظارت با خود ماست. ترک‌ها هم که می‌آیند به همین صورت است که به روش زیرزمینی کار را شروع می‌کنند. امر نظارت و حتی دستگاه‌ها هم متعلق به ما می‌باشد. آنها در واقع مجری هستند و حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنند.
رفته‌رفته وارد بحث سهام شویم، بهتر است.
اجازه دهید این را عرض کنم که از این دو میلیون و پانصد هزارتن ذخیره قطعی به صورت احتمالی حدود ۲میلیون تن هم در معدن گوشفیل داریم که برنامه داریم ۵۰۰هزار تن به صورت روباز استخراج کرده و دو میلیون تن آن را به صورت زیرزمینی و حفر تونل برداشت کنیم.
طرح توسعه شرکت «باما» در واقع در بازار سرمایه به قدری پراهمیت جلوه داده شده که بر اساس این طرح بهای سهام و افزایش بهای آن تا سقف ده هزار تومان هم پیش‌بینی شده است.
یکی از عمده‌ترین دلائل آن افزایش قیمت جهانی بوده است. با افزایش قیمت‌های جهانی توانستیم هر سال سود بیشتری داشته باشیم، کما اینکه امسال قیمت‌ها بالاتر رفته و صد در صد نسبت به قبل، سود بیشتری خواهیم داشت و اگر روند قیمت‌ها همین مراحل را طی کند باز هم سود بیشتری خواهیم داد. چون ما حجم تولیدی داریم که سعی کردیم در این ۴-۵سال اخیر افزایش دهیم که موفق بودیم، یعنی اگر شاخصی را در نظر بگیریم، روند تولید مثبت بوده است. به دلیل اصلاحاتی که انجام دادیم و سعی کردیم که مقداری جوان‌گرایی در سیستم داشته باشیم، از نیروهای متخصص بیشتری استفاده کنیم، اعتماد در پرسنل‌مان ایجاد کنیم و تاحدی که امکان داشته است در سودآوری مجموعه پرسنل را شریک کنیم. یعنی پرسنل بدانند اگر تلاش می‌کنند چیزی هم گیر خودشان می‌آید و سعی کردیم برخورد‌ها را درست کنیم. مجموعه باما الان یک تیم واحد هستند و همه دلسوزند، نمی‌گویم که ما به حد مطلوب نهایی رسیدیم. اصلا چنین چیزی وجود ندارد، نه ما خواهیم رسید و نه هیچ‌کس دیگر می‌رسد، ولی ما توانستیم مجموعه‌ای را دوستانه و در کنار هم، در عین حال با ایجاد رقابت نگه داشته و کار کنیم. اینچنین نیست که از مهارت‌های خاص و تکنولوژی‌های خاص برخوردار باشیم، ولی در عین حال کار خودمان را خوب انجام می‌دهیم. البته برنامه‌ریزی‌هایی هم داشته‌ایم که شامل برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت بوده است.
ما زمانبندی‌ها را مشخص کرده و سعی کردیم با این زمانبندی‌ها پیش برویم. در کل می‌توان گفت این برنامه‌ریزی‌ها جواب داده و تا حدودی راضی هستیم.همان‌طور که می‌دانید برنامه‌ریزی در دوره‌ای مشخص، جواب می‌دهد همان‌طور که گفته شد، با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته ، مجموعه باما به مرور زمان جواب می‌گیرد، در حالی که از ورود «باما» به بورس چیزی نمی‌گذرد.
من سوالم را تکرار می‌کنم، شایعه‌ای در بورس بوده که «باما» طرح توسعه‌ای در دست اقدام دارد که ظاهرا در مجمع به آن اشاره شده است. تحلیلگران بازار یا شایعه‌پراکن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که طرح توسعه‌ای که شما هم به آن اشاره کردید، بتواند قیمت سهم را تا ۱۰هزار تومان در بورس افزایش دهد. نظر شما درباره این تحلیل چیست؟
قبلا هم در صحبت‌هایم توضیح دادم که روند تولید ما روند مثبتی بوده است، در رابطه با استخراج و تولیدات کارخانه این روند مثبت را همچنان ادامه می‌دهیم، یعنی در پی تولید بیشتر، استخراج بیشتر، بهره‌برداری از ماده معدنی و افزایش تعداد معادن فعال و همچنین اجرای طرح زیرزمینی معدن گوشفیل‌ هستیم.
متعاقبا این موارد همگی در رابطه با افزایش تولید خواهد بود. در کنار آن همچنان اگر روند قیمت‌ها رو به افزایش باشد، اینها همه مکمل یکدیگرند، اینکه چه شایعه‌ای در بازار است من در جریان آن نیستم و هیچ علاقه‌ای هم به آن ندارم و افزایش قیمت و کاهش قیمت سهام «باما»، بر تولیدات ما هیچ‌ تاثیری ندارد.
یعنی همان برنامه از قبل طرح‌ریزی شده را ادامه می‌دهیم و ادامه خواهیم داد، برای اینکه اگر روزی هم قیمت‌ها بخواهد افت کند، ما در حدی تولید خواهیم داشت که مجموعه را تحت‌تاثیر خود قرار ندهد و به هر حال روند قیمت سهام «باما» هم قطعا به عرضه و تقاضای بورس برمی‌گردد و تا چه وقت این روند وجود دارد، من در جریان نیستم و نمی‌توانم آن را تعیین کنم. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و با توان هرچه بیشتر تولید خواهیم کرد.
استراتژی باما برای فروش محصولات خود چیست؟ آیا همان زمان که محصول را تولید کرده، به فروش می‌رسانید؟
ما در این رابطه طبق آخرین برنامه‌ای که به بورس دادیم، اعلام کردیم که اطلاعاتمان را به روز در اختیار سهام‌داران قرار می‌دهیم، یعنی هر ماه EPS واقعی‌مان را ارائه می‌کنیم که چندماه گذشته نیز این کار را انجام دادیم.
جریان اعلام EPS به ۳ شیوه جدید چه بود؟
ما در این رابطه طبق مفروضاتی که در نظر گرفته بودیم روی را 3هزار دلار و سرب را 950دلار فرض کرده بودیم و EPS م8 ماهه خود را به صورت واقعی اعلام کردیم و 4ماه باقیمانده را بر اساس مفروضات به سه شیوه اعلام کردیم. شیوه اول روی 3000دلار و سرب 950دلار در نظر گرفته شد.
در شیوه‌ای دیگر هم نرخ LME روی را ۳۴۰۰ و سرب را ۱۳۰۰دلار در نظر گرفته و EPS خود را بر آن اساس اعلام کردیم و نهایتا در شیوه سوم روی ۴۲۰۰دلار و سرب ۱۵۰۰دلار در نظر گرفته شد.
استراتژی فروش را دقیق توضیح ندادید.
استراتژی فروش به این صورت است که ما زمانی بود که به علت پایین بودن قیمت‌ها و مشکلات تولیدی، از قبل پیش‌فروش می‌کردیم. امروز ما محصولاتمان را تولید و آماده می‌کنیم و سپس به بندر عباس جهت حمل و بارگیری ارسال کرده و در آنجا مشتری از ما مستقیم جنس را خریداری می‌کند.‌ پرداخت مشتریان هم به صورت نقد است، یعنی ما همه چیز را تحت اختیار و کنترل خودمان قرار داده‌ایم و با این شرایط سعی می‌کنیم که نرخ را هم ما تعیین کنیم. هر زمانی که قیمت‌ها رو به کاهش است، خریدار برای ما تکلیف روشن می‌کند و مواضعش را به ما تحمیل می‌کند. ولی در زمان افزایش قیمت‌ها ما هستیم که روی قیمت‌ها می‌توانیم بازی کنیم، چون یکی از عواملی که بر قیمت‌های کنسانتره تاثیرگذار است هزینه‌هایی است که Base قیمت‌ها را تعیین می‌‌کند و یک سری ضرایب از این قیمت‌ها کم و زیاد می‌شود. در سیستم‌های قیمت‌گذاری بر کنسانتره، وقتی قیمت‌های ما رو به افزایش و مثبت است، ما هستیم که شرایط خودمان را تحمیل می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر چه بهتر کنسانتره را بفروشیم، ولی زمانی که قیمت‌ها رو به کاهش است این طور نیست.
شفاف‌تر بگویم آیا شما چنین استراتژی دارید که الان با توجه به اینکه قیمت روی و سرب رو به افزایش است، بین مدت زمان تولید و فروشتان فاصله باشد؟
محصولات ما طوری نیست که من امروز آن را تولید کنم و فردا بفروشم. ما تولیداتمان را باید به حجمی مشخص برسانیم تا قابل ارائه باشد.
چرا تعدیل‌هایتان در EPS، به صورت یک باره صورت نمی‌گیرد و در زمان‌های کوتاه اما پی در پی اعمال می‌شود؟
این قضیه باز هم برمی‌گردد به نرخ جهانی فلزات. در بورس فلزات لندن، نرخ‌گذاری فلز سرب و روی تعیین شود.


دورنمایی کارخانه باما


اطلاعیه‌های زیادی هم به بورس می‌دهید.
طبق چیزی که بورس از ما می‌خواهد هر ۳ماه یک بار باید گزارش EPS بدهیم، ولی ما خودمان اعلام کردیم هر ماه یک بار اعلام می‌کنیم و این خود گامی است در جهت شفاف‌سازی اطلاعات.
به نظر شما سهامدارنتان از شما راضی هستند؟
واقعیت این است که هیچ خریداری از خرید سهام «باما» زیان نکرده است، شاید سود آن کم و زیاد شده باشد ولی ضرر نکرده است. ما همیشه به این فکر بودیم که کاری را که انجام می‌دهیم در نهایت، اگر دعایمان نکردند، لعن و نفرین‌مان هم نکنند.
پیش‌بینی‌تان برای آینده چیست؟
با توجه به رشدی که طی سال‌های اخیر داشتیم، امیدوارم بتوانیم این روند را دنبال کنیم و قیمت‌های فلزات همچنان رو به رشد باشد. در این صورت طبعا سود بیشتری خواهیم داشت.
برمی‌گردیم به اطلاعیه‌ها، دلیل اعلام پی‌در‌پی اطلاعیه‌ها برایمان روشن نشد. لطفا بیشتر توضیح بدهید.
عرض کردم نوسانات قیمت فلزات که بسیار شدید است و در اختیار کسی نیست، تولید هم مقدار ثابتی است، اصولا ما سعی می‌کنیم روندی را پیش‌بینی کنیم و تا انتهای سال ۸۴، پیش‌بینی تولید سال ۸۵ را انجام می‌دهیم و تقریبا هم ۹۰-۹۵درصد این پیش‌بینی‌ها تحقق می‌یابد.
یعنی برنامه‌ریزی‌هایمان مناسب است و روی مقدار و کمیت، کار خاصی انجام نمی‌دهیم که در نهایت به این پیش‌بینی می‌رسیم. یعنی اگر پیش‌بینی کنیم امسال 100هزار تن کنسانتره تولید می‌کنیم یا به عدد 95هزار تن رسیدیم یا به عدد 105هزار تن، این روند تولید هیچ تاثیری بر روند قیمت بازار نداشته است. بلکه قیمت فلزات است که موثر بوده است.
این قیمت فلزات است که بر EPS ما تاثیرگذار است که خوشبختانه تاثیر آن مثبت است. ما هم اگر بهای روی ۳۰۰۰دلار و بهای سرب را ۹۵۰دلار پیش‌بینی کردیم برای این بوده، که اگر بهای سرب و روی افت پیدا کند، از این پایین‌تر نیاید و ما به حداقل سودی که پیش‌بینی کردیم، برسیم.
برخی از سهامداران نسبت به اعلام EPS شما به سه حالت گلایه داشتند و آن را مبهم می‌دانستند...؟
با توجه به نوسانات اخیر نرخ سرب و روی در بازار فلزات لندن (LME)، ما مشکل تعیین یک عدد ثابت جهت محاسبه EPS را داشتیم، لذا به منظور ارائه اطلاعات کامل‌تر به سهامداران با کلیه مفروضات موجود اقدام به ارائه سه حالت ممکن نمودیم.
حال این سهامدار است که باید با توجه به شرایط موجود نسبت به سرمایه‌گذاری در این شرکت تصمیم بگیرد، ما اطلاعات را شفاف می‌دهیم و می‌گوییم اگر روی بر فرض 1800دلار باشد شما 200تومان سود می‌کنید. امروزه همه قیمت روی را می‌دانند، حتی تمام کارگران و پرسنل شرکت قیمت سرب و روی را به روز می‌دانند، شما به راحتی می‌توانید تعبیر و تفسیر کنید که امروز شرکت «باما» 200تومان سود می‌دهد و اگر قیمت 3000دلار باشد، قطعا سود بیشتری خواهد داد. نیازی هم نیست که من فرد متخصصی باشم در تحلیل این مسائل. حال عده‌ای معترض هستند که قادر به انجام این کار نیستند بنابراین ما سه حالت برایشان در نظر گرفتیم و از کمترین تا بهترین و بیشترین سودها را پیش‌بینی کردیم. ولی قیمت هنوز از بالاترین پیش‌بینی ما بالاتر است، یعنی نمی‌دانیم واقعا چه بگوییم. امکان دارد همین روی که دیروز با قیمت 4350 دلار بسته شد، در عرض یک هفته به 3500دلار برگردد، هیچ تضمینی هم وجود ندارد.
اطلاعیه بعدی‌تان را کی اعلام می‌کنید، آیا تعدیلی در EPS شرکت دارید؟
- ماه آینده گزارش 9 ماهه را ارائه می‌دهیم، اما فعلا در این مقطع‌فروشی انجام ندادیم که نیاز به تعدیل داشته باشیم، ما شاید هفته‌های بعد فروش داشته باشیم که بستگی به نرخ آن دارد. اگر فروش و سود ما آنقدر با اهمیت باشد، که نیاز به تعدیل داشته باشد، همان طور که گفته شد ماه به ماه EPS واقعی به بورس ارائه خواهد شد. ولی به طور قطع در برج ده، 9 ماهه واقعی خودمان را اعلام خواهیم کرد.
بحث دیگری که در رابطه با سهم «باما» مطرح می‌شود این است که سهم «باما» در بازار در دسترس نیست. یعنی شما صف خرید دارید و سهام‌دار عمده هم عرضه نمی‌کند. برای اینکه شاهد معاملات روان «باما» در بورس باشیم و معاملات قفل نشود. نیاز به عرضه سهام دارید، آیا برنامه‌ای برای عرضه دارید؟
سهام «باما» در داخل بورس معامله می‌شود. ولی من سیاست‌گذار سهام داران عمده نیستم و تعیین تکلیفی برایشان نمی‌کنم. آنها هر زمان دلشان بخواهد می‌توانند سهام خود را عرضه کنند و این چیزی نیست که من بتوانم روی آن نظر خاصی داشته باشم. الان سهام‌داران حقیقی هم حتی حاضر نیستند که بفروشند.
بحث افزایش سرمایه ندارید؟
هنوز صحبت خاصی نشده است.
در حال حاضر سرمایه‌تان چه میزان است؟
چهل و نه میلیارد و پانصد و سی و شش میلیون ریال.
فکر می‌کنم ارزش باما در بورس ۵ یا ۶ برابر این باشد؟
بله، تقریبا با قیمت روز سهام ما ارزش شرکت در بورس بیشتر از ارقام فعلی است.
از زمانی که وارد بورس شدید افزایش سرمایه داده‌اید؟
دو بار که در مجموع دویست درصد بوده است.
برنامه‌ای فعلا برای افزایش سرمایه ندارید؟
خیر، فعلا برنامه و تصمیمی گرفته نشده است، مگر اینکه جلساتی برگزار شده و اعضای هیات مدیره تصمیماتی بگیرند.
برای طرح توسعه نیاز به افزایش سرمایه ندارید؟
طرح‌هایی داده‌ایم و هنوز روی آنها کار می‌کنیم و می‌خواهیم به هیات‌مدیره ارائه دهیم که هیات‌مدیره تصمیم بگیرد، براساس آن طرح‌ها و حجم‌ها چه کارهایی جهت تامین منابع مالی باید انجام گیرد و اساسا آیا این طرح‌ها به صرفه است که افزایش سرمایه برای آنها داده شود.


کارگران معادن باما در فصل سرما هم مشغول به‌کارند


در طی این 6-7 ماه اخیر 80 گزارش به بورس داده‌اید. از این هشتاد گزارش پنج - شش‌تای آن روی سایت آمده است، در واقع شما سیستمی ندارید که سهامداران از کلیه این اطلاعیه‌ها با خبر شوند؟
ما هشتاد بار با بورس مکاتبه کرده و اطلاعات ردوبدل کردیم و این نبوده که ما تنها گزارش دهنده به بورس باشیم. ما خودمان سایت داریم که از این به بعد اکثر مکاتباتی که با بورس داریم، بر روی سایت قرار خواهیم داد.
قبلا این کار را نمی‌کردید؟
قبلا هم بعضی از این گزارشات را روی سایت قرار می‌دادیم، ولی حالا تصمیم گرفتیم همه این گزارشات را روی سایت قرار دهیم.
آدرس سایت را اعلام می‌کنید.
سهامداران می‌توانند اتفاقات باما را روی پایگاه اینترنتی www.bamacoir.com ملاحظه نمایند.
یعنی سهامداران می‌توانند هر ماه شاهد گزارشات جدید باشند؟
هر ماه که گزارش بدهیم حتما بر روی سایت خودمان هم آن را اعلام می‌کنیم. فکر می‌کنم باما اولین شرکتی بود که گزارش ۶ ماه خود را به تایید حسابرس رساند، ولی ما واقعا سعی کردیم، اطلاعات را براساس نوسانات ارائه دهیم و این کار بسیار مشکلی است.
معادن شما 24 ساعته کار می‌کنند؟
کارخانه در سه شیفت ۲۴ ساعته کار می‌کند ولی معادن ۲ شیفته کار می‌کند.

گزیده‌ای از تاریخچه باما
شرکت باما (سهامی خاص) در تاریخ 27/9/1330 تحت شماره 434 در اداره ثبت و مالکیت صنعتی شهرستان اصفهان به ثبت رسیده و در تارخ 9/11/1334 شروع به بهره‌برداری کرده است. برابر صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده و هیات‌‌مدیره مورخ 10/06/81 شرکت باما (سهامی خاص) به شرکت باما (سهامی‌عام) تبدیل شد و در تاریخ 26/12/82 به عضویت بورس تهران پذیرفته شد. موضوع شرکت طبق اساسنامه عبارت است از: اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن ایران، فروش و صادرات محصولات معدنی و کلیه اموری که مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت ارتباط دارد.

وضعیت جغرافیایی منطقه ایرانکوه
محدوده معادن ایرانکوه در رشته کوه ایرانکوه و در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان با طول جغرافیایی ۳۱ و ۵۱ تا ۴۵ و ۵۱ و عرض جغرافیایی ۲۸ و ۳۲ تا ۳۷ و ۳۲ قرار دارد.امتداد کلی این رشته کوه غرب، شمال غرب و شرق و جنوب شرقی بوده و متوسط طول محدوده معادل ۲۵ کیلومتر و عرضی برابر ۳ کیلومتر است. حداقل ارتفاع محدوده از سطح دریا برابر ۱۶۷۰ متر و حداکثر برابر ۲۷۵۰ متر است. آب‌وهوای منطقه معتدل و میزان بارندگی به طور متوسط ۵۰ میلیمتر در سال است و در همه فصول سال می‌توان در معدن فعالیت نمود. بنابراین در صورت کسر تعطیلات عملا ۲۵۰ روز می‌توان کار مفید انجام داد. آبادی‌های نزدیک به معدن شامل آبادی‌های آبنیل، سهلوان، باعکومه، افجد، کلیشاد، سودرجان، باغ ابریشم، یزدآباد و ... می‌باشند. خط آهن حمل زغال از کرمان به کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در فاصله کمتر از یک کیلومتری رشته کوه ایرانکوه واقع شده است.
راه ارتباطی به اصفهان: کیلومتر 12 بزرگراه اصفهان - شهرکرد (ذوب‌آهن) انتهای باغ ابریشم گردنه آبنیل به سمت شرق.