سود 459درصدی در بورس تهران

فارس- علی رضایی‌زاده: ۷۰ شرکت طی آبان‌ماه از ۵صدم تا ۴۵۹درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

بررسی‌های به عمل آمده از وضعیت شرکت‌هایی که در آبان‌ماه مورد خرید و فروش سهامداران حقوقی و حقیقی قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که بر اساس دو عامل تفاوت قیمت سهام و پرداخت سود سالانه در برابر سوددهی ۷۰ شرکت، سهامداران کوچک و بزرگ ۱۰۶ شرکت با ضرر و زیان‌ماه گذشته را سپری کردند و ۲۱ شرکت دیگر نیز بدون هیچ تغییری در وضعیت سود و زیان در عدد صفر جا خوش کردند. وضعیت سود و زیان شرکت‌ها در شرایطی به دست آمده که از محل افزایش سرمایه (که عامل سوم در تعیین بازدهی شرکت‌ها به شمار می‌رود) فقط داروسازی جابرابن‌حیان از محل سود انباشته افزایش سرمایه‌ای به صورت سهام جایزه در آبان‌ماه داشته و بازدهی مثبت و منفی ۱۹۶ شرکت دیگر از دو محل تفاوت قیمت و DPS محاسبه شده است.

بازدهی‌های شگفت انگیز

این گزارش حاکی است که در میان ۷۰شرکت مثبت آبان‌ماه سه شرکت موفق به کسب بازدهی قابل توجه و حیرت‌آوری شده‌اند که در صورت مقایسه این بازدهی‌ها با نرخ سود اوراق مشارکت و سپرده‌گذاری بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

شرکت قند شیروان قوچان در طول ۲۰ روز کاری از محل تفاوت قیمت (رشد ۱۲۵‌تومانی سهام به ۷۰۳‌تومانی) موفق به کسب بازدهی ۴۵۹‌درصدی شده و در صدر پربازده‌ترین شرکت‌های بورس در آبان قرار گرفت.

این شرکت با رتبه نقد شوندگی ۴۱ باعث شده فقط ۷۴۰ سهامدار حقوقی و حقیقی صاحب بالاترین سود شوند و به سرمایه شان رقم حیرت‌آور ۵/۴ برابری افزوده شود.

نکته قابل توجه این شرکت سهام اندک شناور آن به میزان ۸‌درصد است که با توجه به مالکیت ۹۰‌درصدی بنیاد مستعضفان و ۲‌درصدی کارگزاری بورس بنیاد حجم بسیار محدودی از ۱۳‌میلیون برگ سهم این شرکت کوچک در بازار دست به دست شده است.

بعد از این شرکت توسعه معادن روی با سرمایه بیش از ۵۴‌میلیارد تومانی موفق شد، به بیش از ۱۳۵‌هزار سهامدار حقوقی و حقیقی خود ۹/۴۹‌درصد سود برساند.

این بازدهی از محل تفاوت قیمت و پرداخت سود ۸۵ تومانی در مجمع تیرماه به دست آمد، به طوری که قیمت ۶۳۰ تومانی هر سهم «کروی» با بازگشایی مثبت عبور از مرز ۹۳۰تومان مواجه شد و در انتهای آبان در عدد ۸۶۰ تومان ایستاد.

رتبه سوم پربازده‌ترین شرکت آبان‌ماه بورس نیز نصیب یک شرکت قندی دیگر به نام قند مرودشت شد که با رتبه نقدشوندگی ۱۶۱ در مجموع ۶/۴۹‌درصد بازدهی به دست آورد و ۳هزار و ۲۷۹ سهامدار خود را خوشحال کرد. خصوصا آموزشگاه شبانه روزی مهدی نمازی را که مالک ۵۱‌درصدی آن است.

دارویی‌ها بهترین بودند اما...

بعد از این سه شرکت باید به رشد و کسب بازدهی دسته جمعی چند شرکت دارویی اشاره کرد. با توجه به افزایش ۲۰درصدی نرخ فروش محصولات و همچنین آغاز فصل پاییز و زمستان (که اکثر شرکت‌های این صنعت همواره در این مقطع زمانی با تعدیل مثبت سود همراه می‌شوند) برخی از شرکت‌های این گروه در مجموع از بازدهی قابل توجهی برخوردار بودند. قدیمی‌های بازار سهام سال‌های ۷۹ و ۸۰ و محدوده‌ای از سال ۸۱ را به یاد دارند که صنعت دارویی یکه تاز بورس بودند و بسیاری از فعالان در تکاپوی خرید سهام این گروه و اضافه کردن سهام شرکت‌های برتر دارویی به سبد سهام خود بودند.

گروه دارویی بورس در حالی در اطلاع‌رسانی اخبار و اطلاعات نیمه اول سال ۸۵ عنوان بهترین دسته را از آن خود کرد که تعدادی از شرکت‌های این صنعت موفق به کسب بازدهی مطلوبی شده‌اند و نسبت به سایر گروها از لحاظ تعداد شرکت‌های مثبت بهترین آبان بودند.

اما از جمله ناهنجاری‌های شرکت‌های این صنعت تعداد محدود سهام شناور است که موجب شده تنها افراد محدودی در بازدهی این شرکت‌ها شریک باشند. بر همین اساس رتبه پنجم پربازده‌ترین سهام در حالی از آن البرز دارو با ۲۷‌درصد بازدهی شد که به جز پله ششم (که نصیب چادر ملو شده) شرکت‌های ایران دارو، فرآورده‌های تزریقی، دارویی لقمان و کیمیدارو به ترتیب در رده‌های هفتم تا دهم بهترین سهام آبان جای گرفتند.

این چهار شرکت بین ۵/۲۱ تا ۲۳‌درصد بازدهی را در شرایطی به دست آوردند که به مانند دیگر شرکت‌های صنعت دارو به دلیل پایین بودن سهام شناور در برابر ثروتمند شدن تعداد انگشت شماری از افراد حقوقی، سهامداران حقیقی بسیاری موفق به دریافت چنین بازدهی از شرکت‌های دارویی نشدند.

معدنی‌ها ی پربازده

در بین این چند شرکت دارویی، چادرملو با توجه به تمایل اکثر سهامداران به خرید این سهم به فشار خرید خود در آبان نیز ادامه داد ولی موفق شد از محل تفاوت قیمت (۹۷۷تومان اول آبان به یک‌هزار و ۲۲۷تومان در آخر آبان) در مجموع ۵/۲۵‌درصد بازدهی را نصیب ۷‌هزار و ۵۷۳ سهامدار خود کند که از جمله نکات قابل توجه «کچاد» رتبه نقدشوندگی ۲ آن است.

بعد از این شرکت باما نیز با ۲۰‌درصد بازدهی در پله یازدهم ایستاد، دیگر شرکت رقیب و هم گروه چادرملو یعنی گل گهر نیز با کسب ۱/۱۵‌درصد بازدهی در پله شانزدهم پربازده‌ترین سهام آبان قرار گرفت.

وضعیت بازدهی شرکت‌های دو صنعت واسطه گری و پتروشیمی‌

در بین ۷۰ شرکت مثبت آبان‌ماه بازار سهام به جز شرکت‌های پربازده فوق برخی از تک سهم‌ها و گروه‌ها از روند صعودی قیمت و بازدهی مطلوبی برخوردار بودند.

صنعت واسطه‌گری مالی و سرمایه‌گذاری، از جمله گروه‌هایی بود که با حضور ۷ شرکت حضور چشمگیری داشت، اما اکثر شرکت‌های مثبت این گروه از میزان بازدهی پایینی برخوردار بودند.

سرمایه‌گذاری‌های پتروشیمی‌ با ۱۷‌درصد (از محل تفاوت قیمت و سود پرداختی ۱۸ تومانی) توکا فولاد با ۴/۱۳‌درصد (تفاوت قیمت و سود ۴۵ تومانی)، معادن و فلزات با ۹/۱۰‌درصد (که به نوعی در گروه معادن قرار دارد)، صندوق بازنشستگی با ۲/۹‌درصد (DPS به مبلغ ۲۷ تومانی و تفاوت قیمت )، بانک اقتصاد نوین با ۲/۸‌درصد، لیزینگ خودرو غدیر با ۹/۳‌درصد و بانک کارآفرین با ۲‌درصد بازدهی از جمله شرکت‌های گروه واسطه گری مالی بودند که با توجه به شرایط نا‌مساعد این صنعت و دیگر شرکت‌های همگروه موفق به کسب بازدهی برای سهامداران خود شدند.

بعد از این گروه صنعت پتروشیمی‌نیز با سه شرکت پتروشیمی‌خارک، اصفهان و اراک وضعیت مطلوبی داشت. به طوری که پتروشیمی‌با بازدهی ۶/۱۰‌درصدی در پله بیست و پنجم پربازده‌ها جای گرفت و دو شرکت پتروشیمی‌اصفهان و اراک با بیش از ۵/۶‌درصد سود در رتبه‌های ۳۳ و ۳۴ پربازده‌ترین سهام جای گرفتند.

تک سهم‌های مثبت

بعد از این دو گروه، اکثر شرکت‌های سودده آبان تک سهم‌هایی بودند که یا به طور مقطعی و اتفاقی و یا به دلیل مزیت نسبی نسبت به دیگر شرکت‌های هم گروه موفق به بازدهی مناسبی شدند.

از میان این تک سهم می‌توان به بین‌المللی محصولات پارس با ۵/۱۹‌درصد، لوله و ماشین‌ سازی با ۱/۱۹‌درصد، فولاد کاویان با ۸/۱۵‌درصد، شیشه همدان با ۳/۱۴‌درصد، مخابراتی ایران با ۱۴درصد، شیمیایی سینا با ۶/۱۳‌درصد، ماشین‌آلات عمرانی با ۳/۱۳‌درصد، ساختمان تهران با ۱۲‌درصد، سرما آفرین با ۱/۱۱‌درصد، پارس خزر با ۷/۹‌درصد، خوراک دام پارس با ۲/۹‌درصد اشاره کرد.

طرف دیگر ترازو

درصدهای مثبت سود در حالی برای ۷۰ شرکت در آبان‌ماه نقش بست که ۱۰۶ شرکت دیگر به دلیل تزلزل در روند سودآوری و یا عدم انتظار رشد در آینده با افت قیمت و در نتیجه وارد کردن ضرر و زیان به سهامداران خرد و کلان خود در تهران و شهرستان‌ها شدند. آمارها حکایت از آن دارند که در مجمع سالیانه ایران خودرودیزل هرچند به هر سهم ۹۰ تومان DPS تعلق گرفت، اما بازگشایی نماد این شرکت با‌درصدهای منفی منجر شد قیمت سهام «خاور» از ۴۱۶تومان به ۲۳۷ تومان در پایان آبان‌ماه افت کند.

همین عامل موجب شد که این شرکت با ۲۱‌درصد زیان ضمن کسب عنوان زیان‌ده‌ترین شرکت، بیش از ۲۷‌هزار سهامدار را با چالش‌هایی در ارزش افزوده سرمایه مواجه کند.

بعد از این شرکت سیمان غرب و ملی سرب و روی ایران با ۱۹ و ۱۴‌درصد زیان شرایطی را به وجود آوردند که تا به همراه ایران خودرو دیزل عنوان منفی‌ترین شرکت‌های آبان‌ماه بازار سهام را از آن خود کنند.

بیش از ۳‌هزار سهامدار «فسرب» و یک‌هزار و ۲۰۰ سهامدار سیمان غرب نه تنها شاهد افت قیمت سهام در آبان‌ماه بودند بلکه حتی در مواقعی به دلیل فشار فروش قادر به فروش سهام و خروج از این دو شرکت نیز نبودند.

تایدواتر، خدمات کشاورزی، نیرو محرکه، موتورسازان تراکتورسازی و تراکتورسازی ایران نیز با زیان ۱۶ تا ۱۰‌درصدی‌ماه سختی را برای سهامداران خود ایجاد کردند.

از دیگر شرکت‌های زیان ده آبان‌ماه می‌توان به قطعات اتومبیل، قند ثابت خراسان، معادن منگنز، کربن، زامیاد، لاستیکی سهند، شیشه و گاز، تکین‌کو، نوش مازندران، سرمایه‌گذاری ساختمان، شیشه قزوین، لامیران، کنتورسازی، قند اصفهان، معدنی املاح، نیرو ترانس، ریخته‌گری تراکتورسازی، سرمایه‌گذاری البرز، پیاذر، پارس توشه، سایپا آذین، دارویی ابوریحان، آهنگری تراکتورسازی، سیمان تهران، توسعه صنایع بهشهر، نورد آلومینیوم، دوده صنعتی پارس، سیمان سپاهان، لبنیات پاک، محور خودرو، سموم علف کش، فنرسازی خاور، سرمایه‌گذاری ملی ایران، ایران خودرو، سیمان صوفیان، سیمان شاهرود، جوشکاب یزد، سرمایه‌گذاری مسکن، شهد ایران، کمباین‌سازی ایران، سایپا، عمران فارس و سرمایه‌گذاری‌های سپه و رنا اشاره کرد که به ترتیب بین ۸/۹ تا ۸/۲‌درصد زیان داشتند.

در فهرست شرکت فوق تراکتورسازی و زیر مجموعه‌های آن به همراه دو صنعت سیمان و سرمایه‌گذاری با تعداد بیشتری از شرکت‌های ضررده مواجه بودند.

شرکت‌هایی بدون سود و زیان

بعد از این دو گروه سود و زیان‌ده، نوبت به معرفی شرکت‌هایی می‌رسد که در طول ۲۰ روز کاری آبان بدون هیچ نوسان قیمتی در عدد صفر خشک شده‌اند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به جام دارو،‌کاشی نیلو، سازه پویش، رایان سایپا، دارویی اسوه، لیزینگ صنعت و معدن، شیشه دارویی رازی، فنرسازی زر، ماشین‌سازی نیرو محرکه، سیمان مازندران، لامپ پارس شهاب، نسوز آذر، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، نسوز پارس و ناب اشاره کرد.