ساز و کارهای معامله اوراق وام مسکن در بورس

ایسنا- اگر بتوانیم راهکار عملی برای خرید و فروش وام مسکن در بورس پیدا کنیم، استقبال خواهیم کرد، منتها این امر تنها مستلزم تبدیل وام به اوراق بهادار خواهد بود. دکتر علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، درباره تشکیل بورس نفت و فرآیند شکل‌گیری آن توضیح داد: با توجه به این که تجربه ایجاد بورس نفت در ایران وجود نداشت و کارشناسان داخلی هم با فرآیند‌های بورس نفت آشنایی چندانی نداشتند، در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار از کارشناسان بین‌المللی دعوت کرد که در خصوص فرآیند بورس نفت مسائلی را بازگو کنند.

او مراحل تشکیل بورس نفت را از دید کارشناسان بین‌المللی، دارای مراحل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دانست و گفت: مباحثی در این زمینه مطرح شده و مجموعه نظرات جمع‌آوری و به صورت پیشنهاد به وزارت نفت ارائه شده است و وزارت نفت نیز باید نظرات خود را درباره راه‌حل‌ها، ارائه دهد.

«صالح‌آبادی» درباره برآورد اولیه هزینه برای تشکیل بورس نفت، گفت: بحث هزینه و رقم برای راه‌اندازی نداشتیم و تنها مراحل‌ ایجاد این بورس از سوی کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره علت تاخیر ورود شرکت ملی صنایع مس به بورس، گفت: این شرکت از محل سود انباشته افزایش سرمایه داشت، اما در صورت‌جلسه مجمعش، محل افزایش سرمایه ذکر نشده بود، همچنین سرمایه این شرکت از ۳۷۰‌میلیارد تومان به حدود ۵۸۰‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، اما به دلیل معلوم نبودن محل تامین افزایش سرمایه صورت‌جلسه در اداره ثبت، به ثبت نرسید که منتظر ثبت صورت‌جلسه هستیم تا مراحل درج آن طی شود.

وی درباره خرید و فروش وام مسکن در بورس اظهار کرد: ما اگر بتوانیم به راهکاری عملی در این زمینه دست پیدا کنیم، استقبال خواهیم کرد منتها این امر مستلزم تبدیل وام به اوراق بهادار خواهد بود. این موضوع در مراحل کارشناسی است و به جمع‌بندی خاصی نرسیده است، همچنین تا زمانی که حجم آن برآورد و راهکار اجرایی آن مشخص نشود، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

صالح‌آبادی ادامه داد: در دنیا بانک‌ها به پشتوانه منابعی که در پروژه‌های مختلف هزینه می‌کنند، اوراق بهادار منتشر می‌کنند که این اوراق در بورس قابلیت معامله دارد. با این کار منابع مالی جدید به دست آمده که دوباره می‌تواند قابلیت وام‌دهی برای بانک ایجاد کند.

وی درباره خرید و فروش اوراق مشارکت دولتی‌ها در بورس گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، از جمله این که شعب بانک‌ها در کشور گسترده است، اما گستردگی شعب بورس نسبت به گستردگی شعب بانک کمتر است، بانک سریع‌تر اوراق را به پول تبدیل می‌کند در حالی که در بورس سه روز طول می‌کشد که تا آن پول را پرداخت کنند، همچنین اوراق مشارکت دولت بلافاصله به وجه نقد تبدیل خواهد شد، در حالی که در بورس سیستم عرضه و تقاضا حاکم است.

او رفع مشکلات مطرح شده برای ورود اوراق مشارکت دولتی به بورس را مطرح کرد و افزود: باید این مشکلات را حل کرد و سپس برای اوراق مشارکت دولتی مزایایی را در بورس فراهم کنیم، اما طبیعتا هر نوع اوراق بهاداری باید در بورس معامله شود.

صالح‌آبادی به افزایش شاخص‌ها در بورس‌های منطقه (بازارهای سهام امارات) به صورت صوری اشاره کرد و گفت: افزایش صوری اتفاق خوبی نیست، شاخص‌ها باید رشد طبیعی داشته باشند، اما چون حرکت عادی و طبیعی نیست همراه با رونق نخواهد بود.

وی درباره شرکت‌های دولتی که وارد بورس خواهند شد، گفت: این کار مستلزم پروسه چند ساله است که شرکت‌ها با احراز شرایط وارد بورس خواهند شد، ورود شرکت‌هایی همچون مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، مپنا و سازمان گسترش در دست بررسی است، اما سازمان گسترش مشکلی در اساسنامه آن دارد که باید حل شود، ارزش این شرکت‌ها چند‌میلیارد دلار است که قطعا در بازار اثر مثبتی خواهد داشت.