گروه بورس- در شرایطی که بروز بحران مالی در بورس‌ها عربی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از این بازار‌ها گریزان کرده است، براساس گزارش منابع عربی دولت عربستان سعودی تصمیم دارد، همزمان با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های خارجی درباره خصوصی‌‌سازی بزرگ در ایران، اقدام به واگذاری 800 میلیارد دلار از شرکت‌های دولتی این کشور کند.

خبر خصوصی‌سازی ۸۰۰ میلیارد دلار عربستان را دیروز خبرگزاری «مهر» مخابره کرد.
دولت عربستان قصد دارد طی 10 سال آینده تعداد قابل‌توجهی از شرکت‌های دولتی به ارزش مجموع 800‌ میلیارد دلار را به بخش‌خصوصی واگذار کند.
«عبدالوهاب السعدون»، دبیرکل بخش انرژی مرکز سرمایه‌گذاری عمومی عربستان با اعلام خبر فوق گفت: این شرکت‌ها در بخش‌های مختف آب، برق، مخابرات، حمل‌و‌نقل، آموزش عالی و هواپیمایی هستند.وی با اشاره به وابستگی فراوان بودجه این کشور به درآمدهای نفتی افزود: بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵‌سهم بخش نفت در اقتصاد عربستان افزایش قابل‌توجهی یافته است و افزایش جمعیت، شهرنشینی و رشد صنایع فشار فراوانی بر خدمات زیرساختی این کشور به ویژه تولید آب و برق وارد کرده است و همین امر فضا را برای ورود بخش‌خصوصی ضروری ساخته است.به گزارش روزنامه «خلیج‌تایمز»، السعدون ابراز امیدواری کرد که نرخ پایین مالیات از شرکت‌ها در عربستان (۲۰‌درصد) و ارائه وام‌های با بهره پایین مشوق بخش‌خصوصی این کشور برای حضور در اقتصاد شود.
وی با تاکید بر روند پیچیده و دشوار خصوصی‌سازی گفت: تاکنون پیشرفت قابل توجهی در بهبود ساختار قوانین و مقررات برای حضور بخش‌خصوصی عربستان ایجاد شده است و دولت قصد دارد با اصلاح تعرفه‌ها و سهولت مجوزها، راه را برای حضور بخش‌خصوصی مهیا سازد.برای سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی عربی که هر روز شاهد افت شاخص‌ها هستند، اوضاع کاملا برعکس دوران سال 2005 است که شاخص‌ها روز به روز رکورد می‌شکستند و ارزش سهام دو برابر می‌شد.
در همین حال منابع خبری از تشدید بحران مالی در بورس‌های عربی خبر می‌دهند، خبرگزاری مهر دیروز گزارش کرد: سال گذشته سرمایه‌گذاران عربی از تمامی نقاط جهان تمامی سرمایه‌های خود را روانه بازارهای عربی کردند و بانکداران معتقد بودند که به علت رونق فزاینده بازارهای مالی عربی، فروش دارایی‌های مالی خارجی در این کشورها غیرممکن است، اما امسال اتفاقاتی کاملا برعکس این گفته‌ها رخ داد و سرمایه‌گذاران ناکام عربی دارایی‌های خود را از بازارهای مالی داخلی بیرون کشیدند تا بیش از این زیان نبینند.
در حالی که بازارهای سهام کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با افت وحشتناکی مواجه شده‌اند، بورس‌های دیگر مناطق جهان دوران خوشی را می‌گذرانند و بورس‌های هندوستان و آمریکا به بالاترین رکوردها دست یافته‌اند و چشم‌اندازهای بسیار مناسبی دارند، این وضعیت نشان می‌دهد که بحران در بورس‌های عربی یک مساله کاملا منطقه‌ای است و تحت‌تاثیر یک بحران جهانی در بازارهای مالی نیست.
«جان گرینوود»، اقتصاددان ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «اینوسکو» در گفت‌وگو با رویتر معتقد است: با بازگشت رونق به اقتصاد آمریکا، دارایی‌های مالی و سهام شرکت‌ها در این کشور در سال ۲۰۰۷ نیز مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری باقی خواهند ماند و رونق در بازارهای مالی ایالات‌متحده ادامه خواهد یافت.
هم‌اکنون بورس‌های عربی در چهارمین هفته متوالی افت نگران‌کننده قرار دارند و تحلیلگران مالی معتقدند که روند نزولی این بورس‌ها به علت نبود اطمینان در میان سرمایه‌گذاران، تا پایان سال 2006 نیز ادامه خواهد یافت.
این در حالی است که خلیج تایمز در گزارشی به نقل از «رائد هجاهجه» تحلیلگر موسسه سرمایه‌گذاری «عرب بانک» نوشته است: آنچه در بورس‌های عربی در حال رخ دادن است بر‌اساس اصول بنیادی اقتصادی، قابل توجیه نیست و ما معتقدیم که روند نزول شگفت‌آور بورس‌ها هنوز متوقف نشده است.
هجاهجه می‌افزاید: آنچه که به نظر می‌رسد این است که روند تصحیح و افت بازارهای مالی عربی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت ادامه خواهد یافت اما در بلندمدت با توجه به کاهش قیمت سهام‌ و افزایش فرصت‌های خرید، می‌توان نسبت به بازگشت رونق به بورس‌های عربی امیدوار بود.
وی تداوم تقاضای بالا برای فروش سهام را عامل‌ فشار شدید بر بورس‌های عربی و افت روزافزون آنها طی یک ماه اخیر می‌داند. بورس‌ دبی طی یک هفته اخیر ۵/۵درصد، بورس کویت ۶/۴درصد و بورس اردن ۷/۲درصد کاهش یافتند و ارزش جاری بازار بورس عربستان هم‌اکنون به ۴۷درصد کمتر از رقم سال گذشته کاهش یافته است.
برخی تحلیلگران نیز معتقدند کاهش‌های اخیر در شاخص‌ بورس‌های عربی به علت نگرانی‌های ناشی از کاهش بهای نفت در چند ماه اخیر و تاثیر آن بر درآمدهای دولت‌های منطقه بوده است که وابستگی فراوانی به درآمدهای نفتی دارند.
در عین حال، گلف نیوز با ارائه گزارش گروه «مشاوران مالی بخیت» عربستان از بورس این کشور اعلام کرد که بازار سهام عربستان اکنون بیش از آنکه در یک روند منطقی حرکت کند، به وادی واکنش روانی سرمایه‌گذاران به آینده آن سقوط کرده است و فعالان نگران و خشمگین این بورس هر روز با کاهش بیشتر شاخص سهام آن روبه‌رو هستند.
صندوق پول عرب هفته گذشته با انتشار عملکرد 15 بورس‌عربی در سه‌ماه سوم 2006، اعلام کرد که مجموع 15‌بورس عربی شامل بورس‌های عربستان، کویت، دوبی، ابوظبی، مصر، قطر، مراکش، اردن، بحرین، عمان، لبنان، تونس، سودان، فلسطین، و الجزایر در سه‌ماه سوم 2006 شاهد 7/3درصد کاهش شاخص میانگین سهام نسبت به سه‌ماه دوم و 2/24درصد کاهش نسبت به سه‌ماه سوم سال 2005 بوده‌اند.
مجموع شرکت‌های ثبت شده در بورس‌های عربی به ۱۶۲۱ شرکت رسیده و ارزش جاری بازار آنها مجموعا به یک‌هزار و ۳۱‌میلیارد دلار رسیده است که ۲‌درصد نسبت به سه‌ماه دوم و ۲/۱۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.
صندوق پول‌ عرب تصریح می‌کند که نقدینگی بورس‌های عربی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که بتوان آنها را بازارهای سهام نامید، به عنوان مثال ارزش متوسط مبادلات روزانه سهام در 8 بورس عربی بحرین، مراکش، الجزایر، تونس، سودان، فلسطین، عمان و لبنان در سه‌ماه سوم امسال فقط حدود 56‌میلیون دلار بوده است که یک سوم رقم مبادلات روزانه بورس کویت را شامل می‌شود.