فارس- مدیر‌کل امور اجتماعی و سهام وزارت کار گفت: رقم ۲۰‌درصد که برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، ناشی از یک سوء‌تفاهم است و رقم ۱۵‌درصد سقف سهام ترجیحی کارگران تغییری نکرده است. مسعود کاظم‌زاده در‌باره سقف سهام ترجیحی واگذاری به کارگران، گفت: سقف سهام ترجیحی واگذاری به کارگران همان ۱۵‌درصد تعیین شده در ماده ۹ تنفیذی قانون برنامه چهارم توسعه است و سقف آن تغییری نکرده است‌.

وی افزود: با ابلاغ سیاست‌های بند ج اصل ۴۴ مقرر شد که ۵‌درصد سهام شرکت‌هایی که ‌در صدر اصل ۴۴ برای واگذاری اعلام شده‌اند به مدیران و کارگران همان بنگاه واگذار شود.

کاظم‌زاده گفت: اگر اطلاع‌رسانی در زمینه ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی انجام شود، علاوه‌ بر ۱۵‌درصد سقف سهام ترجیحی، مدیران و کارگران بنگاه‌های مشخص شده در‌صدر اصل ۴۴ قانون اساسی می‌توانند در ۵‌درصد پیش‌بینی شده نیز مشارکت داشته باشند و با احتساب ماده ۹ تنفیذی قانون برنامه چهارم سقف سهام ترجیحی کارگران می‌تواند به ۲۰‌درصد برسد.

وی افزود: وزارت‌کار در برنامه‌های خود در حال بررسی و امکان واگذاری سهام ترجیحی به کارگران در قالب سهام‌عدالت است، این پیشنهاد در حال تنظیم برای ارائه به مقام وزارت است تا برای تصویب به دولت ارائه شود.

مدیر‌کل امور اجتماعی و سهام وزارت کار با اشاره به واگذاری سهام ترجیحی در شرایط خاص به کارکنان واحد‌های تولیدی گفت: دفتر سهام واحد‌های تولیدی از سال ۷۱ در وزارت کار شروع به کار کرد، بر‌اساس اولین مصوبه هیات‌دولت در این باره مقرر شد تا ۳۳‌درصد سهام واحد‌های تولیدی که به بخش خصوصی واگذار شود، در این مرحله سقف سهام برای هر کارگر یک‌میلیون ریال بود، در سال ۷۳ این رقم برای هر کارگر ۲‌میلیون ریال تعیین شد.

در نهایت سقف سهام ترجیحی به ۱۵‌درصد کل سهام واحد تولیدی در آغاز برنامه سوم رسید که سقف واگذاری سهام به هر کارگر ۱۰‌میلیون ریال تعیین شد.