ایسنا- میزان خسارت‌های وارده به بازارهای مالی امارات متحده عربی از آغاز امسال تاکنون از مرز ۵۳۰‌میلیارد و ۹۷۵‌میلیون درهم گذشت. همزمان با آغاز سال ۲۰۰۶ میلادی بحران در بازارهای مالی امارات شروع شد و به بورس‌های ابوظبی و دبی خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرد، این در حالی است که دولت امارات، وزارت اقتصاد و دارایی، مسوولان بازارهای مالی، وزارت بازرگانی و بانک‌های داخلی و خارجی برای جلوگیری از شدت بحران و گریز از آن اقدام به راهکارها و راهبردهایی کردند که تاکنون با گذشت بیش از ۱۰ ماه هیچ تاثیری بر بهبود و کاهش بحران در بازارهای مالی امارات نداشته است.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی بازار مالی امارات، میزان خسارت‌های وارده به بورس‌های ابوظبی و دبی از مرز ۵۳۰‌میلیارد درهم گذشت و بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده‌اند.

سهام بانک‌ها از آغاز امسال تاکنون بیش از ۳۲‌‌درصد کاهش یافته و میزان خسارت‌های وارده به بانک‌ها از مرز ۴/۲۸۱‌میلیارد درهم گذشت.

روزنامه البیان در این زمینه نوشت: در نیمه نخست امسال وزارت اقتصاد با پذیره‌نویسی و خرید و فروش بیش از ۷۰۰‌میلیارد درهم باز هم نتوانست آرامش را به بازارهای مالی امارات بازگرداند و این در حالی است که از طرف صندوق بین‌المللی پول نیز هشدارهایی دریافت کرد. اواسط مهر‌ماه صندوق بین‌المللی پول از دولت امارات خواست تا در بورس مداخله نکند.

دولت امارات در شرایطی که بازارهای مالی این کشور در بحران به سر می‌بردند، اقدام به خرید و فروش سهام برخی شرکت‌ها کرد تا امیدی به سرمایه‌گذاران بدهد و از فرار آنان جلوگیری کند که این اقدام دولت امارات با واکنش صندوق بین‌المللی پول روبه‌رو شد.

از سوی دیگر روزنامه فایننشال تایمز در شماره تازه خود نوشت: بورس دبی به عنوان بزرگ‌ترین بورس در بین کشورهای اسلامی‌شناخته شد.

سازمان بورس دبی نیز اعلام کرد: قصد دارد ضمن بازسازی ساختارهای مالی این بورس، فعالیت‌های آن را با احکام و قوانین اسلامی

‌تطبیق دهد. برخی از کارشناسان مالی بورس دبی بر این باورند که اجرای احکام اسلامی‌ در این بورس موجب خارج شدن بسیاری از شرکت‌های خارجی خواهد شد که در زمینه گوشت خوک، مشروبات الکلی، تسلیحات نظامی‌و دخانیات فعالیت می‌کنند.

مقام‌های سازمان بورس دبی امیدوارند با انجام اصلاحات بنیادین در ساختارهای این بورس، از کاهش متوالی شاخص‌های مالی آن جلوگیری کنند.

وداح آل طه، کارشناس ارشد مالی بورس دبی در این باره گفت: اسلامی‌شدن فعالیت‌های بورس دبی، بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌‌گذاری در این بورس متمایل خواهد کرد.

فروش سهام بورس دبی

به گزارش روزنامه «خلیج تایمز»، مسوولان بورس دبی ۴۳۵میلیون دلار از سهام این بورس را روز یکشنبه به صورت عمومی و خصوصی به فروش خواهند رساند، این در حالی است که بورس دبی بدترین دوران خود را از زمان شروع به کار در سال ۲۰۰۱ سپری می‌کند.

ارزش سقوط سهام بورس دبی در ماه گذشته میلادی، ۳۶میلیارد و ۵۰۰میلیون درهم (حدود ۹میلیارد و ۹۷۲میلیون دلار) بوده است.

سرمایه‌گذاران بورس دبی کلیه درآمدهای خود را از بازار سهام طی دو ماه گذشته به طور کامل از دست داده‌اند و بانک‌ها نیز نگران وام‌هایی هستند که به این سرمایه‌گذاران پرداخت کرده‌اند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، در امارات بسیاری از سرمایه‌گذاران برای خرید سهام مجبور به دریافت وام از بانک‌های این کشور شده‌اند و با کاهش متناوب ارزش سهام چاره‌ای جز فروش سهام خود ندارند.