گروه بورس - فرخنده رحیمی: بررسی ۹ شرکت پذیرفته شده در بورس که تاکنون هیچ عرضه‌ای نداشته‌اند، نشان داد که برخی مشکلات بورسی یا مشکلات درون بنگاهی موجب شده که تاکنون نماد آنها روی تابلو بورس فعال نشود. شرکت‌های سیمان نی‌ریز، مپنا، مالی و اعتباری بنیاد، سیمان ساوه، آرد تجارت، پارس الوان، داروسازی قاضی تبریز، سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان و فروآلیاژ شرکت‌های پذیرفته شده‌ای هستند که تاکنون قیمت‌گذاری نشده و هیچ‌گونه عرضه‌ای نداشته‌اند.

براساس گزارش‌های دریافتی از این شرکت‌ها، وجود برخی مشکلات میان شرکت‌های مزبور و بورس یا تفاوت نظر میان سهامدار عمده شرکت‌ها موجب شده که آنها وارد بورس نشوند.

به گزارش خبرنگار ما، تقاضای پذیرش شرکت سیمان نی‌ریز در تاریخ ۱۸ آبان ۸۳ مورد بررسی قرار گرفت. تقاضای پذیرش مشروط تصویب شد، که در تاریخ ۴ تیر ۸۴ به صورت رسمی در گروه ساخت سایز محصولات کانی غیرفلزی وارد بورس شد. این شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان ۸۵، مبلغ ۶۴۷ ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن بالغ بر ۳۲میلیارد ریال است.

محصولات این شرکت شامل سیمان سفید و سیمان خاکستری است. طبق اطلاعات به دست آمده از سیمان نی‌ریز، سهامداران عمده این شرکت تصمیم به عرضه سهام خود نگرفته‌اند. آخرین ترکیب سهامداران شرکت سیمان نی‌ریز نشان می‌دهد که سهام این شرکت متعلق به شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان و شرکت سرمایه‌گذاری صنعت سیمان غدیر است.

این شرکت‌ها در انتظار زمان مناسبی هستند تا بتوانند با عرضه سهام این شرکت، سود مورد نظر خود را به دست آورند. تقاضای پذیرش شرکت سیمان ساوه نیز در بورس در تاریخ ۱۵ شهریور ۸۲ به صورت مشروط و در تاریخ ۲۱ آبان ۸۲ به صورت رسمی در گروه ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی پذیرفته شد. طبق آخرین اطلاعات، شرکت‌های سیمان شمال، سازمان تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری امید، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. این شرکت سیمان سفید و کلینکر تولید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت از فهرست شرکت‌های بورسی خارج شده است.

گزارش شرکت مالی و اعتباری بنیاد که سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰۰میلیارد ریال دارد، نشان می‌دهد که این شرکت در تاریخ ۲۱ اسفند ۸۲ به صورت مشروط و در تاریخ ۱۸ خرداد ۸۳ به طور رسمی در گروه «واسطه‌گری‌های مالی» در بورس پذیرفته شد.

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که این شرکت پیرامون برخی مسائل با بانک مرکزی در حال مذاکره بوده که با به نتیجه رسیدن این مذاکرات شروع به عرضه سهام خود که حدود ۲۵درصد از سهام این شرکت است، خواهد کرد. این شرکت افزایش سرمایه خود را تا ۱۵۰۰میلیارد ریال در دستورکار دارد.

شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) در تاریخ ۱۱ آبان ۸۳ به صورت مشروط و در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۳ به صورت رسمی در بخش سایر «فعالیت‌های کسب و کار» در بورس پذیرفته شد.

موضوع فعالیت این شرکت، مدیریت طرح‌های نیروگاهی و صنعتی، خطوط و پست‌های انتقال نیرو و پروژه‌های مخابراتی با استفاده از کابل‌های OPGW و مشارکت در جذب و سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید انرژی و پروژه‌های BOO و BOT است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب، تولید و انتقال نیروی ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. از آنجا که مسوولان این شرکت حاضر به جوابگویی سوالات ما نشدند، دلایل عدم عرضه سهام این شرکت مشخص نشد.

شرکت آرد تجارت در تاریخ ۲۹ تیر ۸۳ به صورت مشروط و در تاریخ ۱۶ آبان ۸۳ به صورت رسمی در گروه «محصولات غذایی و انواع آشامیدنی‌ها» در بورس پذیرفته شد.

سرمایه این شرکت تا سال ۸۳ مبلغ ۷میلیارد و ۹۰۰میلیون ریال بوده است. سهامدار عمده این شرکت بانک تجارت است که بنابر اطلاعات به دست آمده در نظر دارد از بورس خارج شود.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان در سال ۸۳ به‌صورت رسمی در گروه واسطه‌گری‌های مالی در بورس پذیرفته شد. طبق آخرین اطلاعات سرمایه این شرکت بالغ بر ۲۲میلیارد ریال است.

این شرکت دلیل عرضه نشدن سهام خود را مشکلات اداری بورس می‌داند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و سرمایه‌گذاری ساختمان نوین، عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند.

براساس گزارش‌هایی که از شرکت داروسازی قاضی تبریز به دست آمده، شرکت سود خود را برای سال مالی ۸۳، مبلغ ۲۷۸۴ ریال پیش‌بینی کرده بود، که توانسته است سود خود را در این سال و سال‌های بعد محقق کند و از نظر سهامدارانش تبدیل به یک شرکت سودآور شود و به همین دلیل سهامداران تمایلی به عرضه سهام خود در بورس ندارند. سهامداران عمده این شرکت، صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری دارویی تامین و رازک هستند.

شرکت پارس الوان در سال ۸۰ در بورس پذیرفته شد. این شرکت نیز تاکنون هیچ معامله‌ای در بورس نداشته است. با وجود پیگیری‌های زیاد اطلاعی درباره عدم عرضه سهام این شرکت در بورس به دست نیامد.

شرکت فروآلیاژ نیز یکی از شرکت‌هایی بود که در سال ۸۰ در بورس پذیرفته شد. در گزارش این شرکت آمده است که این شرکت که تا آن زمان دولتی بود، در سال ۸۱ به بخش‌خصوصی واگذار شد.

شرکت سرمایه‌گذاری کارآفرینان صنعت ذوب فلزات عمده‌ترین سهامدار این شرکت است.

سهامداران این شرکت پس از واگذاری شرکت به بخش‌خصوصی تمایل به عرضه سهام خود نداشتند، که طبق اطلاعات به دست آمده اکنون از بورس خارج شده است.

در مجموع دلیل عمده معامله نشدن این شرکت‌ها در بورس، عدم تمایل عرضه سهام این شرکت از طرف سهامداران بوده است.