سهام عدالت به این زودی‌ها به پول نقد تبدیل نمی‌شود

ایسنا- بحث سهام عدالت مساله پیچیده‌ای نیست، چون دولت به این نتیجه رسید که خصوصی‌سازی در گذشته به عدالت اجرا نشده است و برای اجرای این عدالت، طرح سهام عدالت را مطرح کرد. عباس هشی، حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار و عضو جامعه حسابداران رسمی، درباره واگذاری سهام عدالت و این‌که قرار است این سهام بدهی دولت به مردم را بابت کسری‌ها و رعایت نشدن اصل تساوی جبران کند، گفت: سهام عدالت پرداخت مطالبات مردم است یعنی به جای این که مثل گذشته سهم شرکت‌ها را به مردم بدهند، این سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شناسایی اقشار کم درآمد به نسبت مساوی در اختیار آنها قرار گرفته و خواهد گرفت.

او با بیان این که انتظارهای دهک‌های پایینی که سهام عدالت را دریافت می‌کنند متفاوت است، گفت: یک گروه معتقدند با دریافت سهام و فروش آن می‌توانند پول نقد دریافت کنند و عده دیگر نیز در پی سود سالانه آن در مدت زمان کوتاهی هستند، بنابراین همین امر التهابی را در جامعه ایجاد می‌کند که افراد را در انتظار به دست آوردن پول می‌گذارد، اما واقعیت این است که این سهام به این زودی‌ها به پول نقد تبدیل نخواهد شد.

به گفته وی سهام عدالت ورقه سهمی است که بدون پرداخت پول در اختیار مردم قرار ‌گرفته است، بنابراین این سهام تا زمانی که حق خرید و فروش بر روی آن نیست، هیچ تاثیری در بازار سهام نخواهد داشت.

هشی در ادامه واگذاری سهام عدالت را اضافه شدن عددی به ثروت مردم دانست و افزود: موقعی مردم ارزش این سهام را می‌فهمند که سهم سود را گرفته و بتوانند آن را به فروش رسانند.

او در ادامه اظهار کرد: وظیفه دولت در واگذاری‌ها نظارت و حمایت است، دولت باید نظارت کرده که راحت سهم از دست مردم خارج نشود.

۸۲ هزار نفر در خراسان شمالی سهام عدالت دریافت می‌کنند

علیپور، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی، در جمع خبرنگاران گفت: در مرحله اولیه توزیع سهام عدالت، سهم خراسان شمالی ۸۲۷۱۰ نفر است که ۱۰درصد کل جمعیت استان را شامل می‌شود، مبلغ ریالی این سهام ۳۹۵میلیارد و ۴۳۹میلیون و ۴۸۵هزار ریال است.

علیپور افزود: مقدار ۱۰۰هزار و ۲۴۴ نفر از مشمولان طرح توزیع سهام عدالت در مرحله اولیه که شامل افراد تحت حمایت کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج هستند به ستاد توزیع سهام معرفی شدند و از این تعداد ۶۰۸۳ نفر به علت این که تحت حمایت ۲ سازمان بودند از سر جمع خارج شده و اسامی ۹۴۱۶۳ نفر به دبیرخانه ستاد که در سازمان امور اقتصادی و دارایی مستقر است، معرفی شد.

او همچنین اعلام کرد: اسامی ۱۱۴۵۳ نفر نیز به علت نقص مدارک و مشخصات اسمی کسر شد که چنانچه مدارک آنها توسط حامیانشان تکمیل شود جزو مشمولان خواهند بود.

وی اظهار کرد: از این میان بجنورد با ۲۶۰۷۹ نفر و فاروج با ۷۶۳۴ نفر به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد مشمولان را دارا هستند.

علیپور خاطرنشان کرد: میزان سهام به ازای هر نفر در مرحله اول ۵۰۰هزار تومان است. مشروط بر این که تعداد اعضای خانوار حداکثر ۵ نفر باشد. همچنین در آینده این میزان به ۲میلیون تومان به ازای هر نفر خواهد رسید.

او با بیان این که مرحله اول ظرف ۲ هفته آینده به پایان رسیده و مرحله دوم شامل روستاییان خواهد بود، اعلام کرد: مرحله دوم از عید غدیر خم اجرایی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در این مرحله به ۱۵میلیون نفر از روستاییان سهام اختصاص یابد.