ایسنا- در حال حاضر شرایط برای ورود کالای جدید در بورس کالای جدید تا قبل از ادغام مناسب نیست، بهتر است که پس از ادغام روی کالاها بازنگری مجدد صورت گرفته و سپس تصمیم‌گیری شود. دکتر محمدحسین چیذری، معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی، به تشکیل گروه کاری در راستای ادغام بورس‌های کالایی اشاره کرد و گفت: فراخوان عمومی‌ صورت گرفته و کسانی که مایل به سهام بورس‌های کالایی هستند، اقدام کرده و مراحل کاری خود را شروع خواهند کرد. چیذری درباره میزان سهامداران شرکت بورس کالا و این که ۱۰‌درصد از سهام شرکت متعلق به کارگزاران دو بورس کالایی خواهد بود، گفت: ۴۰‌درصد از سهام متعلق به شرکت‌ها، بانک‌های خصوصی، دولتی و موسسات مالی و اعتباری و ۳۰‌درصد برای عموم مردم است و ۲۰‌درصد نیز به تولیدکنندگان عمده اختصاص خواهد یافت.

وی درباره اساسنامه شرکت بورس کالا گفت: قبل از ادغام برای تغییر وضعیت سازمان و بورس‌های کالایی اساسنامه‌ای از سوی بورس کالای کشاورزی و بورس فلزات تدوین شد، اما حال که ادغام صورت می‌گیرد، احتمالا باید هیات مدیره‌ شرکت بورس کالا با بررسی این ۲ اساسنامه، یک اساسنامه جامع و کامل را برای بورس‌های کالایی تهیه و تدوین کنند.

چیذری به مشخص نبودن زمان راه‌اندازی شرکت بورس کالا اشاره کرد و افزود: اما به طور قطع کل فرآیندی که بورس اوراق بهادار طی کرده، باید از سوی بورس‌های کالایی نیز طی شود، اما ۱۰۰‌درصد باید قبل از سال جدید این اتفاق رخ دهد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی در پاسخ به این پرسش که پس از ادغام، کالای جدیدی وارد این بورس خواهد شد، اظهار کرد: تمام اینها مستلزم تصمیم هیات مدیره جدید شرکت بورس خواهد بود، این امکان وجود دارد که آنها بخواهند بازنگری روی کالاهای موجود داشته باشند و پس از بررسی شاید تصمیم بگیرند که برخی از کالا‌ها حذف یا بعضی از کالا‌ها اضافه شود، اما تصمیم نهایی با گروه هیات مدیره شرکت بورس کالا خواهد بود.

او به رفع مشکل ورود شکر به بورس و این که از زمانی که مابه‌التفاوت قیمت شکر از بین رفت و وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی موافقت خود را اعلام کردند، دیگر برای ورود شکر مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث بر روی نحوه و مکانیزم ورود شکر است و این که تولیدکنندگان داخل چگونه می‌توانند این کار را انجام دهد، طراحی صورت گرفته که ورود شکر در کنار معاملات نقد به صورت معاملات نسیه هم باشد، بنابراین نحوه معاملات نسیه هم مشخص شده است. تنها بحث سلف است که در آیین‌نامه معاملات بورس قید شده که می‌تواند این معاملات هم انجام شود.