صالح‌آبادی: «آرامیس» بازار را کارا می‌کند

ایرنا- رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران، گفت: به‌کارگیری نرم‌افزارهای جدید معاملاتی در بورس سبب افزایش ابعاد کیفی در این بازار می‌شود.

«علی صالح آبادی» با بیان این مطلب افزود: به‌کارگیری نرم‌افزارهای معاملاتی جدید نظیر بازار معاملات آتی، عمده، توافقی و غیره بر کارآمدی بیشتر بازار سهام می‌افزاید. وی در تشریح یکی از نرم‌افزارهای جدید معاملاتی بورس (آرامیس) که در ابعاد نظارتی بورس در آینده فعال خواهد شد، گفت: نرم‌افزار یاد شده در دو مرحله آموزشی و آزمایشی در آینده آغاز به‌کار خواهد کرد. وی، مدت زمان اجرای هر مرحله یادشده را دو تا سه ماه ذکر کرد. وی با اشاره به اینکه سیستم آرامیس تحت ویندوز عمل خواهد کرد، اظهار داشت: بالا بردن افزایش سرعت و کیفیت معاملات از دیگر مشخصات سیستم جدید معاملاتی بورس است. صالح‌آبادی، امکانات موجود در این نرم‌افزار را برشمرد و گفت: ابزارهای جدید معاملاتی نظیر مشتقات خرید و فروش‌های کوتاه‌مدت و غیره در نرم‌افزار آرامیس جا گرفته است. وی از متصل بودن این نرم‌افزار به نرم‌افزار دقیق نظارتی خبر داد و افزود: با روی کار آمدن نرم‌افزار جدید معاملاتی بسیاری از تخلفات و دست‌کاری‌های قیمت در بازار سهام حذف خواهد شد. گروه بورس- بیتا احمدی: وجود شکاف اطلاعاتی موجود در بورس اوراق بهادار تهران و ناهمزمانی توزیع اطلاعاتی میان سهامداران و به‌خصوص سهامداران جزء این سوال را در اذهان تقویت می‌کند که تا چه زمان سهامداران حقیقی باید از اطلاعات دست چندم یا مصرف‌شده استفاده کنند، در حالی که برخی با استفاده از رانت اطلاعاتی و دستیابی به اطلاعات نهانی می‌توانند خریدها یا فروش‌های به موقع در بورس داشته باشند. وضعیت توزیع عادلانه اطلاعات و دسترسی همه سهامداران در زمان مشخص، محور نظرخواهی از کارشناسان است.

توزیع همزمان اطلاعات و پلیس مالی

بورس‌های پیشرفته برای اینکه اطلاعات به طور همزمان میان همه سهامداران توزیع شود، پلیس مالی استخدام کرده‌اند.

امیررضاکاهدی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: پلیس مالی در بورس‌های پیشرفته، شایعات بازار را جمع‌آوری کرد و صحت و سقم آن را از شرکت‌ها استعلام و بعد در بازار منتشر می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: این پلیس‌های مالی حتی فراتراز این، جایی را که خبر یا شایعه درز پیدا کرده را نیز شناسایی و در صورتی که آن شایعه تکذیب بشود، مورد پیگرد قانون قرار می‌گیرد.

کاهدی گفت: بدنه کارشناسی در بورس تهران باید تقویت شود، این کارشناسان باید بیایند شایعات را مورد مطالعه قرار داده و جلساتی را با مدیران عامل یا اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها بگذارند و درستی یا نادرستی اطلاعات را دریافت و منتشر کنند.

کارشناسانی که اشراف ندارند

وی افزود: متاسفانه بدنه کارشناسی ما بسیار ضعیف عمل می‌کند، در برخی موارد دیده شده این کارشناسان حتی اطلاعات را از ما می‌خواهند دریافت کنند که این به نظر من اصلا درست نیست، چرا که نشان می‌دهد این کارشناسان به وضعیت بازار سرمایه اشراف کامل ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: کارشناسی که به وضعیت اطلاعاتی بورس اشراف ندارد، باعث گمراهی سهامداران می‌شود.

وضعیت نابسامان انتشار اطلاعیه‌ها

«کاهدی» به یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه توزیع همزمان اطلاعات برای همه وجود دارد اشاره کرد و گفت: متاسفانه اطلاعیه‌های رسمی که متولی انتشار آن خود سازمان بورس است، خیلی دیر منتشر می‌شود و این دیرکرد باعث می‌شود یکسری زودتر به آنها دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

کاهش دوره انتشار اطلاعیه شرکت

وی افزود: دوره انتشار اطلاعات در بورس باید کوتاه شود که کار مشکلی هم نیست.

وی اظهار داشت: اینکه دوره دادن اطلاعات به همگان در بورس کوتاه شود کار پیچیده‌ای نیست، اما در آن اهمال کاری زیاد صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: سوال ما این است که چرا اطلاعیه‌های رسمی که باید سریع منتشر شود، اینقدر در خود سازمان دست به دست می‌چرخد که کارمند یا کارگر جزء سازمان نیز از محتویات اطلاعیه‌ها با خبر است، اما چند روز بعد روی سایت و منابع خبری قرار می‌گیرد. کاهدی ادامه می‌دهد: بورس می‌تواند پرسه دادن اطلاعات به سهامداران را کوتاه‌تر کند تا مردم سریع‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: واقعیت امر این است که از بروز شایعات و خبرها نه در بورس تهران که در بورس‌های جهان نیز نمی‌توان جلوگیری کرد. اما می‌توان با تدابیر لازم، اطلاعاتی که به صورت خام به دست مردم می‌رسد، را از طریق کارشناسان زبده و کارآزموده شفاف‌تر و همزمان کرد.

آنها که ارتباط قوی دارند

وی گفت: برخی ارتباطات قوی‌تری دارند و اطلاعات زودتر به دستشان می‌رسد، به طور مثال مدیر مالی فلان شرکت زودتر باخبر می‌شود که سهام خریداری شده چه مزیت‌هایی داشته است یا برعکس سهام فروخته شده، به چه دلایلی در آینده دچار نقصان خواهد شد و زودتر از بقیه اقدام خواهد کرد.

این است که محو اطلاعات نهانی در هیچ یک از بورس‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه همان‌طور که گفته شد پلیس‌های مالی برای بورس‌ها بگذارند تا از شدت و حدت شایعات بازار کم کنند.

ایجاد کمیته شفاف‌سازی

برای توزیع همزمان اطلاعات میان سهامداران سازمان بورس اوراق بهادار تهران باید یک «کمیته شفاف‌سازی» ایجاد کند.

سیامک میراحمدی کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: اگر ما در بورس کشورمان یک مرجعی داشته باشیم و آن مرجع یا نهاد شایعه‌ها، رویدادها و اخبار در یک بازه زمانی مشخص در آن مرجع شفاف‌سازی شده و صحت و سقم آن را مشخص کند، به طور حتم سهامداران اطمینان بیشتری به اطلاعات منتشر شده از سوی بورس خواهند داشت.

وی افزود: کمیته شفاف‌سازی باید حائلی باشد میان شایعه‌های بازار و اخبار منتشر شده از شرکت‌ها با سهامداران که در این شورا تایید شده و بعد به کلیه سهامداران تزریق شود.

میراحمدی اظهار داشت: به‌دلیل اینکه تمامی اخبار و شایعاتی که در بازار سرمایه منتشر می‌شود، ارزش خبری ندارد و بخشی از آنها از سوی شرکت‌ها تکذیب می‌شود، این شورا می‌تواند از هیجانات سهامداران بکاهد.

وی افزود: کمیته شفاف‌سازی می‌تواند به‌عنوان یک مرجع مطمئن میان سهامداران حقیقی و حقوقی همچنین شرکت‌ها عمل کرده و اطلاعات را به‌صورت درست و دسته‌بندی شده به بازار و سهامداران ارائه کند.

پیگیری، الزامی مهم برای شفاف‌سازی

میراحمدی با اشاره به اینکه بورس کشورمان به خبرهای بولتنی نیاز ندارد، گفت: خبرهای بولتنی سازمان یافته است و برای شرکت‌ها اخبار و اطلاعاتی که مدنظر آنها است منتشر می‌کند، در حالی‌که بازار سرمایه به خبرهای ناب و خالص نیاز دارد که قابل اعتماد بوده که بتوان به آنها اتکا کرد. وی افزود: سازمان بورس با ایجاد «کمیته شفاف‌سازی» می‌تواند شرکت‌ها را ملزم به دادن اطلاعات حقیقی کند و اگر عکس آن ثابت شد و شرکت‌ها از دادن اطلاعات حقیقی و درست اجتناب کردند آنها را مورد تنبیه قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تخلف در بورس ما اندک نیست، اظهار داشت:

با نصب نرم‌افزارهای جدید بورس و اینکه حضور فیزیکی سهامداران در یک جای مشخص کمتر می‌شود، می‌توان از دهان به دهان و انتقال سریع شایعات جلوگیری کرد.

به امید نرم‌افزار جدید

وی همچنین افزود: توسعه الکترونیکی بورس و عدم حضور فیزیکی نیز باعث خواهد شد، سهامداران در تهران و کلیه شهرستان‌ها از طریق اینترنت یا سرویس‌های پیام کوتاه موبایل درخواست خرید و یا فروش خود را به کارگزاران خود داده و به دلیل این که در روز و ساعت مشخص ثبت می‌شود، درخواست‌های بعدی باعث نخواهد شد، درخواست روز قبل یا ساعات قبل به دلیل اهمال‌کاری کارگزاری‌ها برایش مشکل ایجاد شود. وی با اشاره به این که نرم‌افزارهای جدید جلوی بسیاری از تخلفات را خواهد گرفت، گفت: کسانی که دست‌اندرکار و متولی انجام کارهای خرید و فروش بورسی هستند با سیستم جدید تخلفاتشان کمتر خواهد شد و سعی خواهند کرد به درخواست‌ها در موقع مقرر شده، پاسخ دهند.

همه حداقل باید سایت داشته باشد

تمامی شرکت‌های بورسی باید سایت اطلاع‌رسانی اینترنتی داشته باشند. «علی نیک طالع» کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب افزود: چندی پیش سازمان بورس اوراق بهادار تهران از شرکت‌ها خواست برای تسهیل در امر اطلاع‌رسانی سایت اینترنتی ایجاد کرده و گزارش‌ها و اطلاعاتی که به سازمان می‌فرستند را همزمان در سایت شرکت منتشر کنند. وی خاطر نشان کرد: از آن زمان تا به حال اکثر شرکت‌های بورسی مبادرت به ایجاد سایت اینترنتی کرده‌اند، هر چند که تعدادی نیز هنوز سایت اینترنتی برای اطلاع‌رسانی از وضعیت شرکتشان ندارند.

سایت‌هایی که به روز نمی‌شوند

نیک طالع اظهار عضو هیات مدیره موسسه «بورس نگر» داشت: به‌رغم اینکه اکثر شرکت‌ها سایت اینترنتی دارند، اما گزارش‌های مالی که به‌روزرسانی شده باشد و یا اطلاعات تکمیلی از آخرین وضعیت مالی شرکت در این سایت‌ها یافت نمی‌شود و مرجعی نیز از سوی سازمان وجود ندارد تا از این شرکت‌ها بازخواست کند.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته گزارش‌ها همزمان که به بورس منتقل می‌شود در سایت شرکت قابل دسترسی است. اما شرکت‌‌های بورسی ما این مسائل را رعایت نمی‌کنند.

مدیران ما، مدیران آنها

وی با اشاره به اینکه قوانین ما برای دادن اطلاعات دست و پاگیر نیست، تاکید کرد: در بورس‌های اروپایی مدیران شرکت‌ها حق خرید و فروش (دادوستدهای) مکرر در بورس را ندارند، اما در بورس تهران این طور نیست. یعنی مدیران و دوستان و آشنایان آنها از اطلاعات نهانی برخوردار بوده و مبادرت به خرید و فروش سهام می‌کنند و ساز و کار درستی برای مواجه با آنان وجود ندارد. خبر رد و بدل می‌شود، اما به طور محرمانه...

وی افزود: به دلیل اینکه مدیران شرکت‌های مختلف درهم ادغام شده‌اند، خبرهای محرمانه میان آنها زیاد ردوبدل می‌شود که باید راهکاری برای بیرون رفت از این وضعیت اندیشیده شود تا همه سهامداران، چه سهامداران حقیقی و چه حقوقی بتوانند به طور همزمان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. نیک طالع پیشنهاد کرد: باید از شرکت‌های مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری و تجزیه و تحلیل‌کنندگان بازار حمایت شود، چرا که آنها می‌توانند در شفاف‌سازی بازار موثر باشند.