تاکید مجدد رییس سازمان بورس بر شفاف‌سازی اطلاعات در بازار

ایسنا-کل بخش‌نامه و مقررات در راستای شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و قیمت سهام در گذشته و حال به صورت سی‌دی کامل تهیه شده و در اختیار کارگزاران قرار خواهد گرفت. علی صالح‌آبادی ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، به اساسنامه کانون کارگزاران و این که ۸۰درصد آن نهایی شده و ۲۰درصد آن باقی مانده است، اشاره کرد و گفت: تا هفته آینده این اساسنامه نیز نهایی خواهد شد که البته این موافقت اولیه است زیرا اساسنامه باید در مجمع تصویب شده و سپس برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارائه شود و پس از تایید از سوی سازمان به اداره ثبت رفته و در نهایت کار آنها آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کانون تا ۲ هفته آینده تشکیل خواهد شد؟ گفت: این کار مستلزم برگزاری مجمع از سوی آنان است و مانعی در این زمینه وجود ندارد.

صالح‌آبادی وظیفه اصلی و اساسی کانون را حل اختلاف ناشی از فعالیت حرفه‌ای در بازار، عنوان کرد و افزود: با توجه به این که هیات حل اختلاف در این قانون وجود دارد، اگر موضوع در هیات اختلاف حل نشد در هیات داوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در نهایت از سوی این هیات رای نهایی صادر خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد کارگزاری از سوی یک شرکت را عضویت در کانون عنوان کرد و افزود: پذیرش اعضای جدید و آموزش برای کارگزاران از دیگر کارهایی است که باید از سوی کانون انجام گیرد.

وی در ادامه به موارد تخلف چند کارگزار و این که انتشار این گونه اخبار جنبه پیشگیرانه داشته و در مراحل بعدی برای دیگران نیز موثر خواهد بود، اظهار کرد: سازمان بورس وظایفی دارد که باید به انجام آن بپردازد، بنابراین این گونه موارد برای کسانی که این را کار انجام می‌دهند جنبه پیشگیرانه در مراحل بعدی را خواهد داشت.

به گفته او کل بخش‌نامه و مقررات در راستای شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و قیمت سهام در گذشته و حال به صورت سی‌دی کامل تهیه شده و در اختیار کارگزاران قرار خواهد گرفت تا در جریان جزئیات قرار گیرند که این امر جلوگیری از تخلفات را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که ادغام بورس‌های کالایی چه زمانی صورت خواهد گرفت؟ گفت: نمی‌توان تشکیل شرکت بورس کالا را ادغام قلمداد کرد، بورس واحد کالایی خواهیم داشت، محصولات کشاورزی، فلزات اعم از آهن، فولاد، سرب، مس و روی و حتی محصولات دیگری از جمله سیمان نیز قابلیت پذیرش در این بورس را خواهند داشت.

وی به تشکیل شرکت بورس کالا و وجود یک مدیرعامل برای بورس‌های کالایی اشاره کرد و افزود: البته تالار‌های متعددی برای این بورس خواهیم داشت، همچنین معاونت‌های جداگانه‌ای برای کالا‌ها خواهد بود.

صالح‌آبادی به مخالفت‌هایی که در گذشته در راستای ادغام بورس‌های کالایی از سوی این بورس‌ها مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: با توجه به این که مصوبه شورای بورس است، بنابراین مخالفتی در این زمینه وجود نخواهد داشت و مشکلی در این کار دیده نمی‌شود.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار به مستقل بودن بورس نفت اشاره کرد و افزود: این بورس می‌تواند به صورت مستقل به فعالیت بپردازد.

صالح‌آبادی به آمدن هیات اروپایی و پرداختن به موضوعات مربوط به بورس نفت و مسائلی که در حوزه نفت وجود دارد اشاره کرد و افزود: در این جلسه که با حضور هیات اروپایی، مسوولان ایرانی و اعضای هیات مدیره بورس برگزار شد مراحل، مشکلات و ساختار راه‌اندازی بورس نفت در ایران از سوی این گروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او درباره وضعیت تابلوی غیررسمی ‌و این که از آغاز فعالیت چند معامله در آن صورت گرفته است، گفت: البته به دلیل ریسک بالای این تابلو نمی‌توان انتظار حضور زیاد مردم را داشت، طبیعتا معاملات آن کم‌تر است البته حدود ۵۰ شرکت دیگر تا ۲ هفته آینده به این تابلو منتقل خواهد شد.

حضور ۱۲۰ شرکت در تابلوی غیررسمی

با راه‌اندازی تابلوی چهارم، آخرین فرصت در اختیار سهامداران شرکت‌های مشمول قرار گرفته تا در صورت تمایل با اصلاح ترکیب سهامداری و به تبع آن تغییرات احتمالی مدیریت بعدی، وضعیت خود را با الزامات بورس منطبق کنند.

هادی بیدختی، مشاور رییس سازمان، در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایسنا، مجموع معاملات ۴۲ شرکت در تابلوی غیررسمی‌ از ۱۱ مهر‌ماه تاکنون را ۲۲‌میلیون و ۳۴۵‌هزار سهم به ارزش ۳/۳۸‌میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: جزئیات این معاملات اعلام نخواهد شد و تنها مجموع معاملات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

او در ادامه گفت: هدف از اعلام نکردن جزئیات به دلیل تحریک نشدن عده‌ای برای خرید و فروش سهام است؛ این سهام دامنه نوسان نداشته و با اعلام ریز معاملات عده‌ای تحریک خواهند شد.

بیدختی در ادامه با اشاره به این که شرکت‌هایی که امکان حضور در تالار فرعی را ندارند بیش از ۱۲۰ شرکت هستند، گفت: در وهله اول ۴۲ شرکت که امکان حضور در تالار فرعی را نداشتند به تابلوی غیررسمی‌ منتقل شدند، همچنین با باقی شرکت‌ها صحبت شده تا جایی که امکان دارد در تالار فرعی نگه داشته شوند، اما قطعا تا اواخر آبان‌ماه لیست ورود شرکت‌ها به تابلوی چهارم را نهایی و تکلیف را روشن کنیم زیرا باید این شرکت‌ها فرصتی برای فعالیت در تالار غیررسمی‌ داشته باشند.

به گفته او برای ورود به تالار فرعی حداقل اطلاعاتی برای معامله مورد نیاز است، اما در تالار غیررسمی‌آزاد ‌شده و برای اصلاح ساختار و تصمیم‌گیری در رابطه با ماندن و یا نماندن در بورس تصمیم‌گیری می‌کنند، البته این شرکت‌ها می‌توانند اصلاح ساختار را انجام دهند و تغییرات سهامداران و هیات‌مدیره را داشته باشند و با ورود به تالار فرعی وضع خود را اصلاح کنند.