گروه بورس - مجید اسکندری: بازار سرمایه کشور به سرعت در حال تغییر و تحول است. تصویب قانون جدید بازار سرمایه، تنظیم اساسنامه بورس، تغییر هیات‌مدیره، تبدیل شدن بورس به شرکت سهامی عام، برخی از این تحولات را شامل می‌شود. در حال حاضر ۴۳۳شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که سهام آنها در این بازار داد و ستد می‌شود.

این شرکت‌ها به دلیل موقعیت برتری که نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند، از ساختارهای ویژه‌ای برخوردارند، بنابراین مدیران شرکت‌های بورسی نیز باید از امتیازاتی نسبت به دیگر مدیران برخوردار باشند. این مدیران به دلیل «سهامی عام» بودن شرکت‌های متبوع خود با طیف وسیعی از سهامداران و سرمایه‌گذاران روبه‌رو هستند که تحقق خواسته‌های خود را در گرو عملکرد مدیران می‌دانند.

از نظر سهامداران، مدیری موفق است که سود سهام شرکتش بیشتر باشد، اما در این زمینه گفتار چند تن از کارشناسان را جویا شدیم که از نظرتان می‌گذرد.

مدیر حقوقدان

مهم‌ترین ویژگی مدیر یک شرکت بورسی، داشتن آگاهی نسبی از مسائل مالی و حقوقی است.

دکتر نیک‌طره، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: مدیران شرکت‌های بورسی ضروری است که با مسائل مالی و مقررات قانونی و حقوقی آشنایی داشته باشند، زیرا بیش از دیگر شرکت‌ها درگیر این مسائل می‌شوند و دارا بودن مشاوران حقوقی و مالی به تنهایی کافی نیست.

مدیر یک شرکت بورسی باید درباره مسائل مربوطه به مجامع، حقوق سهامداران، قوانین بورس، روابط شرکت با سازمان بورس، تهیه گزارش عملکرد هیات‌مدیره و گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه و مقررات حاکم بر تهیه این گزارش‌ها اطلاعات لازم را داشته باشد.

پاسخگویی

وی سپس گفت: دومین ویژگی مدیران شرکت‌های بورسی، پاسخگو بودن آنها است زیرا این شرکت‌ها بیش از شرکت‌های دیگر با خواسته‌های سهامداران روبه‌رو هستند و سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها با هدف بهره‌گیری و دریافت سود به این شرکت‌ها رو می‌آورند.

نیک‌طره افزود: نحوه ارائه گزارش عملکرد باید به گونه‌ای باشد که همه موارد را در بر گیرد و در تهیه و تدوین صورت‌های مالی سعی شود که بدون ابهام، شفاف و از نظر حرفه‌ای برای سهامداران و دیگر نهادهای کنترل‌کننده قابل‌قبول باشد.

این مدیران در مقابل جمع کثیری از سهامدارانی قرار دارند که آنها را به نمایندگی خود انتخاب کرده‌اند، بنابراین باید در قبال آنها احساس مسوولیت سنگینی بکنند.

مدیرعامل اسبق چندین شرکت بورسی در ادامه گفت: توانایی اداره کردن واحدهای بزرگ و انجام فعالیت‌های اقتصادی گسترده باید از دیگر ویژگی‌های مدیران شرکت بورسی باشند، زیرا شرکت‌های بورسی به طور کلی شرکت‌های بزرگی هستند و دامنه فعالیت آنها نیز گسترده است.

این شرکت‌ها همزمان به تولید، ارائه خدمات، سرمایه‌گذاری و پرتفوی گردانی می‌پردازند و یک مدیر موفق باید بتواند همه این امور را تحت مدیریت خود قرار دهد.

در بوته قضاوت

نیک‌طره سپس به چهارمین ویژگی اساسی مدیران یادشده اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بورسی نیز به شرکت‌های دیگر، اطلاعات بیشتری منتشر می‌کنند، بنابراین همواره مورد قضاوت و مقایسه قرار می‌گیرند.

این مدیران باید توانایی رقابت داشته باشند و هنگامی که گزارش‌های خود را ارائه می‌کنند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند، در جهت رفع نواقص تلاش کنند و در عرصه رقابت، شرکت خود را در رتبه برتری قرار دهند.

وی افزود: اگر مدیری نسبت به رقابت حساس نباشد، سهامداران، محصولات و سود شرکت‌ها را با هم مقایسه می‌کنند و در مقام قضاوت برمی‌آیند و اینجا است که رتبه‌بندی مدیران معنی پیدا می‌کند.

مدیران حسابرس

جواد بستانیان، حسابرس معتمد بورس نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه بخش مالی شرکت‌های بورسی نسبت به شرکت‌های غیربورسی پررنگ‌تر است، مدیران این شرکت‌ها اگر حسابرس نباشند، باید به طور قطع از تسلط کافی به مسائل مالی و حسابداری برخوردار باشند. همچنین از مشاوره یک حسابرس متخصص نیز بهره‌مند شوند.

وی افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که الزامی ندارد که تخصص مدیر در زمینه کاری خود در شرکت باشد، زیرا در این صورت، تخصص مدیر منجر به جهت‌گیری در تصمیم‌ها خواهد شد.

یک مدیر باید به هدف اصلی خود که افزایش سود شرکت است توجه کند و زیاد به مسائل اجرایی نپردازد، بنابراین دارا بودن دانش عمومی مدیریت، اصول بازاریابی، اقتصاد و صنعت برای یک مدیر لازم است.

تصمیم‌های قانونی

عضو جامعه حسابداران رسمی سپس گفت: از دیگر مختصات یک مدیر شرکت بورسی آشنایی با مقررات حاکم بر شرکت‌ها، قانون کار، قانون تجارت، قانون مالیات‌‌ها و قانون بازار سرمایه است.

گاهی اوقات برخی مدیران تصمیم‌هایی می‌گیرند که بدون اطلاع از قوانین مزبور است که نتیجه چنین تصمیم‌هایی نیز از پیش مشخص است.

بستانیان ادامه داد: مدیر یک شرکت بورسی باید درستکار و پاسخگو باشد و اعتقاد داشته باشد که رفتارهایش بر ثروت افراد زیادی اعم از سرمایه‌گذاران و سهامداران تاثیر می‌گذارد.

یک مدیر نباید زیاد به قیمت سهام فکر کند و سعی کند تصمیم‌گیری‌هایش از نوسان قیمت سهام متاثر نشود. اگر مدیر به فکر افزایش سود باشد، قیمت سهامش نیز اصلاح می‌شود، اما اگر هدف، افزایش قیمت سهام باشد، تصویری که از شرکت ارائه می‌شود، تصویری غیرواقعی است.

وفاداری

غلامحسن دوانی، عضو انجمن حسابداران رسمی نیز در این‌باره گفت: سابقه مدیریت موفق، تحصیلات قابل قبول، توانایی تصمیم‌گیری، هوش‌ سرشار، فرصت‌شناسی و توانایی حل مشکلات از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیر یک شرکت بورسی است.

همچنین دارا بودن روابط عمومی مناسب، توانایی کار گروهی، وفاداری به سهامداران و اهمیت دادن به بازآموزی دانش حرفه‌ای از دیگر ویژگی‌های مهم این مدیر است.

دغدغه اطلاع‌رسانی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در‌این‌باره گفت: اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع باید دغدغه اصلی یک مدیر شرکت بورسی باشد،‌ زیرا او مدیر مجموعه‌ای است که سهام آن توسط مردم عادی نیز خرید و فروش می‌شود، گرچه در این فرآیند ممکن است سهامدار عمده زیاد با اطلاع‌رسانی موافق نباشد، اما باید اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه یک شرکت بورسی افشای به موقع اطلاعات باشد.

وی افزود: ویژگی‌ دیگر مدیران مزبور، آشنایی کامل با مفاهیم بازار سرمایه است.

مدیر یک شرکت بورسی باید با سهامداران، ارتباط خوب و نزدیکی برقرار کند که لازمه این ارتباط، تسلط مدیر به مفاهیم بازار و داشتن اطلاعات کافی است.

آنچه مسلم است، این است که ذات بازار‌های سرمایه، اطلاعات است و در واقع سرعت گردش اطلاعات باعث کارآبودن یا ناکارآیی بازارها است.

حساسیت به اخبار

این کارشناس در ادامه گفت: یک مدیر باید نسبت به اخبار و شایعات موجود حساسیت نشان بدهد و از مشاوران مطبوعاتی در این زمینه بهره گیرد و تصمیم‌های خود را اعلام کند. او در مقام حراست از سرمایه مردم عادی قرار دارد، بنابراین باید شهامت داشته باشد. ضرورت اطلاع‌رسانی باید برای مدیران به فرهنگ تبدیل شود.