گروه بورس- خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که هرچه روز برگزاری مجمع عمومی شرکت بورس نزدیک می‌شود، بازیگران حقوقی شرکت (کارگزاران، نهادهای مالی) رایزنی‌ها، مذاکرات رسمی و غیررسمی و توافق‌های اولیه و حتی شکننده میان آنها برای تعیین نمایندگان خود در هیات‌مدیره شرکت بورس تقویت می‌شود. نزدیکی زمان برگزاری مجمع (۲۰مهرماه) باعث شده است که آنها به هر بهانه با یکدیگر تماس بگیرند و به این ترتیب نسبت به آینده بازار از خود حساسیت نشان دهند.

شنیده شد که کارگزاران در افطاری یکشنبه شب، کمیته پنج‌نفره‌ای برای خود تعیین کرده‌اند که پس از رایزنی‌ با سایر هم صنفان و شکل‌گیری اجماع روی افراد خاص، کاندیدای موردنظر خود را برای عضویت در هیات‌مدیره معرفی کنند.

نهادهای مالی نیز چون خود سهم بالایی داشته و بخشی از سهام کارگزاری غیرمستقل و وابسته به نهادهای مالی را هم در خدمت دارند، چندان نگران تصاحب دو یا سه کرسی نیستند.

در این میان فقط وضعیت سهامداران حقیقی که حدود ۲۶درصد سهام شرکت را در اختیار دارند، اما به طور نیروی پراکنده در ظاهر هیچ برنامه مدیریت شده و منسجمی ندارند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی برای آنکه بتوانند در سرنوشت و مدیریت شرکت سهامی بورس اثر بگذارند و اختیار روند معاملات بورسی را به سایر بازیگران نسپارند، باید متحد و یکصدا شده و گرد هم جمع شوند تا بتوانند در محیط تصمیم‌سازی شرکت بورس اثرگذار باشند.

سهامداران حقیقی باید بدانند که در مقطع خاصی از تاریخ بورس قرار گرفته‌اند و واگذاری تمام صندلی‌های هیات‌مدیره به حقوقی‌ها در این دوره شانس حضورشان را در سایر ادوار کم می‌کند.