گروه بورس- بعد از ثبت جدید‌ترین رکوردشکنی بورس تهران و رسیدن آن به قله ۲۸ هزار واحدی، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به مهم‌ترین عوامل رشد بورس اشاره کرد. دکتر حسن قالیباف‌اصل درخصوص علت افزایش شدید شاخص بورس در روزهای اخیر به ایسنا گفت: اعتقاد دارم کسی که قصد دارد در بورس سرمایه‌گذاری کند به وضعیت عملکرد شرکت‌ها توجه می‌کند و اطلاعات شش ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بورسی توانستند پیش‌بینی بودجه خود را محقق کنند.

وی افزود: علاوه بر این در صنایع مختلف تحولاتی ایجاد شد و اتفاقاتی در برخی از صنایع افتاد که موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌ها شد.

وی افزایش نرخ ارز را سومین عامل رشد بورس دانست و اظهار کرد: ‌از طرف دیگر نرخ ارز افزایش یافت و بسیاری از شرکت‌های صادراتی که محصولات آنها براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود از این وضعیت منتفع شدند.

وی یادآور شد: همچنین راه‌اندازی ابزار جدید در مثبت شدن بورس تاثیرگذار بوده است که ایجاد این ابزار با وقوع اخبار مثبت همزمان شد.

قالیباف تاکید کرد: ‌هنوز پتاسیل بازار سرمایه بالا است و اگر اخبار پیرامونی که بیشتر، اخبار سیاسی و اخباری در سطح بین‌المللی است و اثر روانی در بازار می‌گذارد، کنار گذاشته شود از نظر اقتصادی و عملکردی بازار سرمایه پتانسیل‌های زیادی دارد.

وی به افزایش دو برابری حجم معاملات از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: ‌حجم معاملات بورس در مقایسه با سال گذشته و طی یک ماه دو برابر شده است که این موضوع نشان‌دهنده ورود جریان نقدینگی جدید به بازار سرمایه است.

به گفته قالیباف، نهادهای تولیدی در عملکرد شرکت‌ها اثرگذار است و هرچقدر به طور شفاف قیمت‌گذاری شود به شفافیت و جذابیت بازار کمک می‌کند.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: بازار سرمایه بازار مناسبی برای فعالیت است زیرا در این بازار صنعت و شرکت وجود دارد و عملکرد شرکت‌ها در قیمت سهام منعکس شده و به رشد اقتصادی منتهی می‌شود اما سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر ایجاد تورم می‌کند.

قالیباف افزود: توصیه همیشگی من به سرمایه‌گذاران این است که با مطالعه و کارشناسی اقدام به خرید و فروش کنند تا از سود برخوردار شوند.

جذابیت خرید برای ریسک‌پذیرها

معاون سازمان بورس نیز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با دلایل رکوردشکنی‌های پی‌درپی شاخص بورس اظهار کرد: بخشی از نوسان بازار ناشی از ویژگی‌ها و مزیت‌های بازار سرمایه مانند قاعده‌مندی، تحت نظارت بودن و روند صعودی آن در میان و بلند‌مدت است، به طوری که طی چند سال گذشته و همین مدت اخیر، شاخص بورس و متغیرهای اصلی آن رشد خوبی کرده‌اند.

سیدعلی حسینی ادامه داد: این در حالی است که وقتی در سایر بازارها تلاطم باشد نگاه‌ها به سمت بورس و بازار سرمایه متوجه می‌شود که از این جهت نشانه مثبتی است.

این مقام مسوول با اشاره به اثر تغییرات نرخ ارز بر شرکت‌های بزرگ بورس خاطرنشان کرد: عامل دوم مربوط به افزایش نرخ ارز است که با راه‌اندازی سامانه معاملاتی ارز و اعلام بانک مرکزی، نرخ برابری ارز با ریال افزایش یافت که به طور قطع وضعیت سودآوری شرکت‌های بزرگ صادرکننده را برای دست‌اندرکاران بازار تسریع می‌کند. حسینی ادامه داد: علاوه بر این عرضه‌های برخی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در بورس کالا و اقدام به فروش محصولات با قیمت‌های جدید و همچنین افزایش قیمت ۲۲ درصدی سیمان منجر به انتقال اثر آن بر فروش شرکت‌های حاضر در بورس می‌شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاران هم به چنین اتفاقی عکس‌العمل نشان می‌دهند. وی در واکنش به این سوال که با توجه به رشد بیش از ۲۱۰۰ واحدی شاخص در سال جاری و میانگین بازدهی ۸ درصدی سرمایه‌گذاری در بازار سهام آیامی توان باز هم انتظار به رشد شاخص را داشت؟ پاسخ داد:‌ این موضوع نکته درستی است.در سه ماهه دوم سال جاری نسبت قیمت به درآمد بازار (میانگین نسبت P/E) بسیار کاهش یافت و قیمت سهام اغلب شرکت‌ها اصطلاحا به کف رسید و خرید سهام برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر جذاب شد. این جریان هم عامل موثر دیگری برای رشد شاخص است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار در واکنش به دیگر سوال فارس مبنی بر اینکه آیا با رشد روزهای گذشته قیمت‌ها و شاخص بورس، نقدینگی‌های جدیدی به سمت بازار سهام آمده ؟ توضیح داد: ارزش معاملات دو سه هفته گذشته بازار سهام نشان می‌دهد نقدینگی‌های جدیدی وارد بازار شده که انتظار می‌رود با طولانی‌تر شدن روند صعودی متغیرها، علاوه بر ورود منابع خارج شده از بورس طی ماه‌های گذشته، منابع تازه دیگری از سایر بازار‌ها وارد بورس شود.

حسینی در خاتمه به سهامداران به خصوص افراد حقیقی تاکید کرد: ‌در این شرایط رونق یا به هنگام رکود افراطی بازار به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با احتیاط عمل کنند و بر روی صنایعی سرمایه‌گذاری کنند که از آنها شناخت کافی دارند، زیرا هرچند ممکن است شاخص رشد کند اما اگر سرمایه‌گذاران اشتباه تحلیل و تصمیم‌گیری کنند ممکن است با زیان روبه‌رو‌ شوند.

شاخص متعادل است

همچنین یک کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی سهام در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت جاری بورس گفت: با در نظر گرفتن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار، شاخص بورس متعادل بوده و باز هم جای رشد دارد.

شاهین شایان‌آرانی افزود: همواره گفته‌ام که ملاک ارزشیابی همه بازارهای سهام به خصوص بورس اوراق بهادار تهران به نسبت قیمت بر درآمد (‌P/E) و روند آن بستگی دارد که این متغیر در طول تاریخ بورس ایران در برخی زمان‌ها به حدود ۳/۵ و گاه به ۱۰ مرتبه (اوایل سال گذشته) رسیده که چنین روندی نشان‌دهنده شکل گرفتن رکود یا حباب بود، اما متوسط منطقی P/E بازار سهام کشور بین ۵/۴ تا ۵/۶ مرتبه است. در این محدوده، قیمت‌ها متعادل و روان بوده و خبری از حباب هم نیست،اما برخی از شرکت‌های خاص به دلایلی مانند اطلاعات نهانی گاه با نسبت‌های بیش از ۱۰ مرتبه مواجه شده و یا شرکت‌هایی مانند نساجی‌ها و گاه خودرویی‌ها با نسبت‌های دو مرتبه‌ای و منفی هم مواجه شده‌اند.

شایان‌آرانی درباره عوامل رشد بازار گفت: عامل اصلی این رشد، افزایش سود برخی شرکت‌ها و صنایع به دلیل آزادسازی کالاهایی مانند فولاد، سیمان و... است که این افزایش می‌تواند باعث رشد سود شرکت‌ها شود. وی توضیح داد: در گذشته کنترل‌های دولتی و نفوذ قیمت‌گذاری دولتی برشرکت‌ها باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها شده بود، اما در شرایط کنونی با آزادسازی قیمت‌ها، بازار در حال اصلاح است که اشکالی هم ندارد. این کارشناس درباره تاثیر نرخ ارز بر رشد بازار گفت: در بورس اوراق بهادار کشور شرکت‌های مختلفی حضور دارند که برخی ارز‌بر و گروه دیگری ارزآور هستند. شرکت‌هایی که ارزبر بوده و نیاز به واردات مواد اولیه دارند در نتیجه افزایش نرخ ارز و فشار تحریم‌ها با مشکل کاهش فروش و سود و در نتیجه افت بهای سهام مواجه می‌شوند. از آن سو شرکت‌های صادر کننده که شامل بنگاه‌های بزرگ بورسی هستند، ارزآور بوده و رشد قیمت ارز به نفعشان تمام می‌شود، اما هر دو گروه این شرکت‌ها در مواجهه با تحریم‌ها مشکلاتی دارند. شایان‌آرانی درباره امکان رشد مجد شاخص بورس گفت: به دلیل آزادسازی کالاها و با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد بازار که بیش از ۶ مرتبه است، وضعیت شاخص بورس متعادل بوده و نگران‌کننده نیست، به همین دلیل شاخص بورس باز هم جای رشد دارد.