بورس در انتظار بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی صنعت فولاد

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی امروز فعالیت خود را در آخرین هفته شهریور ماه از سر خواهد گرفت که تحولات بازارهای جهانی و رشد بهای مواد خام شرایط را به نفع بورس تهران رقم زده است. در بازار سهام با نزدیکی پایان شهریور‌ماه بازار در انتظار انتشار گزارش‌های عملکرد شش ماهه خواهد بود این گزارش‌‌ها به دلیل انجام حسابرسی میان دوره‌ای در رتبه بالای اهمیت قرار دارند. در همین حال معامله‌گران در مسائل‌ کلان موثر بر بازار نیز با تحولاتی مواجه هستند.در مسائل سیاسی خارجی کارشناسان با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه بودند. در حالی که هفته گذشته انتظار برای صدور این قطعنامه بسیار اندک ارزیابی می‌شد، صدور این قطعنامه با موافقت دو کشور روسیه و چین احتمال صدور قطعنامه‌ای مشابه در شورای امنیت را مطرح می‌سازد. از سوی دیگر در حوزه اقتصادی معامله‌گران با تحولات بازار ارز و سکه مواجه‌ هستند. در حالی که هفته گذشته تحولات این بازار روندی بی‌سابقه به خود گرفت روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای غیر علنی کوشید راهی برای ثبات در بازار ارز بیابد. در این شرایط رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه هم اکنون ارز مرجع فقط به دو اولویت پرداخت می‌شود، گفت: دولت و بانک مرکزی به دنبال ساماندهی سریع بازار ارز هستند. محمود بهمنی در گفت‌وگو‌ با مهر بیان کرد: دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم در اولین فرصت روند افزایش نرخ دلار را متوقف کنیم و نتیجه مناسبی بگیریم. وی همچنین با انتقاد از ثبت سفارش‌هایی که برای واردات برخی کالاها به کشور در چندماه اخیر صورت گرفته است، گفت: این روند متوقف خواهد شد و دیگر ارز مرجع به کالاهایی که بخواهد با قیمت ۱۲۲۶ تومان وارد و به نرخ آزاد محاسبه و به مردم فروخته شود، تعلق نخواهد گرفت. در این باره وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: نوساناتی که در روزهای اخیر شاهد هستیم، مشابه نوساناتی است که تقریبا در زمستان سال گذشته اتفاق افتاد و قیمت ارز و به دنبال آن نرخ سکه بهار آزادی افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی به گونه‌ای بود که نگرانی فراوانی ایجاد کرد، اما بعد از یک سلسله اقدامات که در جهت مقابله با مجموعه اختلال‌های خارج و داخل کشور صورت گرفت، آن روند و فرآیند تغییر کرد. در همین حال اوج گیری نرخ ارز برای شرکت‌های دارای صادرات یا شرکت‌هایی که براساس نظام قیمت‌گذاری جهانی است، خبر فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود اما در سوی دیگر برای شرکت‌های مبتنی بر واردات و همچنین شرکت‌های دارای بدهی ارزی خبری نامناسب است. با افزایش بهای ارز بهای تمام شده تولید در بیشتر شرکت‌های بورسی رو به افزایش خواهد بود که همین امر هم بر بورس تاثیر منفی خواهد داشت. در این میان البته برتری شرکت‌های دارای تاثیر مثبت از رشد ارز نیز در بورس تهران چشمگیر است.

روی به بالای ۲هزار دلار برگشت

در هفته گذشته ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر کاهش یافت که این امر به رشد بهای طلا و فلزات دیگر منجر شد. در بورس فلزات لندن بهای مس به سطح بی سابقه ۸هزار و ۳۳۰ دلار در هر تن رسیده است. بهای فلزات آلومینیوم، روی وسرب به ترتیب ۲هزار و ۱۴۱دلار، ۲هزار و ۹۸ دلار و ۲هزار و ۲۳۲دلار رسید؛ بهای بیلت فولادی نیز به ۳۱۶دلار در هر تن رسیده است. در همین حال هفته گذشته معامله‌گران شاهد معاملات مناسبی در بورس کالا بودند که روز سه‌شنبه ۶۱ هزار و ۷۸۰ تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان به ارزش بیش از ۸۸۷ میلیارد ریال در تالار معاملات بورس کالای ایران داد‌و‌ستد شد. این معامله در نرخ بی‌سابقه ۱۴هزار و ۳۵۹ ریال در هر کیلو معامله شد.

بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی فولاد

در آخرین روز کاری هفته گذشته سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای بزرگ‌ترین برنامه خصوصی‌سازی در صنعت فولاد کشور را به اطلاع بازار رساند.در این اطلاعیه سهام مدیریتی دو غول فولاد‌سازی کشور فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان به روی تابلو خواهد رفت و به این ترتیب به سیطره دولت بر نزدیک به ۶میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام کشور خاتمه داده خواهد شد. براساس اعلام، سازمان خصوصی‌سازی ۵/۵۰ درصد سهام فولاد خوزستان معادل یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم این شرکت به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۵۰ درصد به شرط آن که قیمت از ۲۳ هزار و ۲۲۳ ریال کمتر نباشد در نیمه اول مهرماه در بورس عرضه می‌کند.

خریدار این بلوک می‌تواند با رقابت از سطح ۲هزار و ۵۷۰میلیارد تومان مالک بزرگ‌ترین تولید‌کننده شمش فولاد خام کشور شود؛ شرکتی که به دلیل نداشتن واحد نورد تمامی تولید خود را به صورت شمش راهی بازار می‌کند. شرایط این معامله به صورت ۳درصد نقد و بقیه سه سال با نرخ سود ۱۵درصد تعیین شده است، بنابراین ۷۷۱میلیارد تومان را خریدار در مرحله نخست باید پرداخت کند که معادل تقریبی ۵۵۰هزار تن شمش فولاد خوزستان یا تولید ۲ماه این شرکت است.انتظار می‌رود شرکت‌های دارای سنگ آهن در رقابت برای این شرکت وارد شوند.شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید،معادن وفلزات،میدکو،مبارکه و برخی از شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند در این رقابت رقیب بالقوه تلقی شوند. این بلوک در صورت نداشتن خریدار نیز به صورت اتوماتیک در قالب رد دیون به تامین اجتماعی منتقل می‌شود. در همین حال در صورت رقابت خریداران امکان حضور تامین اجتماعی برای خرید این بلوک نیز وجود دارد چرا که شنیده‌ها از قصد تامین اجتماعی برای خرید قطعی این بلوک خبر می‌دهد. در همین حال سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه خود واگذاری ۵۳درصد سهام ذوب آهن را نیز اعلام کرده است. سازمان خصوصی‌سازی چهار میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۱۸۰ سهم شرکت ذوب آهن اصفهان(معادل ۵۳ درصد سهام این شرکت) به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۱۰۰ درصد به شرط آنکه از ۲ هزار و ۶۸۲ ریال کمتر نباشد را در نیمه اول مهرماه جاری به صورت نقد و اقساط در فرابورس عرضه خواهد کرد. ارزش کلی پایه این شرکت معادل یک هزار و ۱۲۰میلیارد تومان خواهد بود که خریدار باید تنها ۲۵درصد آن را به صورت نقد بپردازد که معادل ۲۸۰میلیارد تومان است. این رقم در مقایسه با قیمت ۱۷هزار ریالی هر کیلو تیرآهن و میلگرد تنها معادل ۱۶۴هزار تن محصولات این شرکت یا تولید کمتر از یک ماه شرکت است.

کارشناسان بازار فرصت خصوصی‌سازی این دو غول فولاد‌سازی را بی‌نظیر‌ترین خصوصی‌سازی در بورس تهران بعد از واگذاری مخابرات ارزیابی می‌کنند انتظار می‌رود عرضه هر دو شرکت با رقابت سرسختانه‌ای مواجه شود. سازمان خصوصی‌سازی همزمان با واگذاری دو فولاد‌ساز، ۵/۱۷درصد سهام سایپا را نیز راهی تابلو خواهد کرد که این واگذاری برخلاف سال‌های ۹۰ و ۹۱کسی را به سر ذوق نمی آورد. براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون سهم شرکت سایپا معادل ۵/۱۷ درصد سهام این شرکت در نیمه نخست مهرماه جاری به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۲ساله در بورس واگذار می‌شود. همچنین فرابورس در هفته گذشته روند پذیرش شرکت‌های جدید را از سر گرفت به گونه‌ای که فرابورس پذیرش چهارمین هلدینگ معدنی - فلزی بازار سرمایه را اعلام می‌کند.براساس اعلام فرابورس سرانجام تکادو شرکتی که مجموع ۲۷شرکت را در بر می‌گیرد وارد بازار سرمایه خواهد شد.تا کنون شرکت‌های نگین طبس،نسوز آذر و معادن و منگنز ایران از مجموعه تکادو در بورس پذیرفته شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز سه شنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل به مدد نمادهایی نظیر ملی مس، پتروشیمی پردیس و بانک ملت توانست به رشد ۱۵۴واحدی دست پیدا کند. این رشد توانست شاخص را به مرز ۲۵هزار و ۸۸۹ واحد برساند امری که به معنای ۱۱۰ واحد دیگر تا شکسته شدن مرز روانی ۲۶هزار واحد است.

شاخص در ابتدای سال رقم ۲۵هزار و ۹۰۶واحد را داشت که انتظار می‌رود روز شنبه بتواند به سطح ابتدای سال خود بازگردد. در بازار روزسه شنبه رشد قیمت بانک ملت در سایه اعلام زمان افزایش سرمایه شرکت ادامه داشت. براساس آخرین خبر بانک ملت با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای در دوم مهر از محل تجدید ارزیابی‌ها، ۶۵ درصد افزایش سرمایه می‌دهد و با سرمایه اسمی۳۳۰۰ میلیارد تومانی به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل می‌شود. این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده و سهامداران هیچ مبلغی را پرداخت نخواهند کرد. این در حالی است که با نهایی شدن این افزایش سرمایه، بانک ملت بزرگ‌ترین بانک کشور خواهد شد و بالاتر از دو بانک ۷/۲ و ۰۱/۲ هزار میلیارد تومانی پاسارگاد و صادرات قرار خواهد گرفت. در گروه تصفیه نفت، رسانه‌ها از حل مشکل پتروشیمی اصفهان خبر می‌دهند و براساس توافق صورت گرفته قرار است پتروشیمی اصفهان با پرداخت ۷۹میلیارد تومان از بدهی انباشته شده خود که براساس آمار متفاوت رقمی میان ۱۸۰میلیارد تا ۲۴۵میلیارد تومان برآورد می‌شود و تعهد پرداخت بقیه بدهی در ۸ ماه بار دیگر فعالیت خود را با دریافت خوراک از سر گیرد .در همین حال گفته می‌شود در کنار مشکل پتروشیمی اصفهان،واحد‌های قیر‌سازی نیز به شدت به پالایشگاه اصفهان بدهکار بوده و احتمال بروز مشکلاتی در این بخش نیز وجود دارد.

براساس ترازنامه پایان اسفند ۹۰ پالایشگاه اصفهان سرفصل مطالبات از شرکت‌های همجوار معادل ۱۰۴۵میلیارد تومان بوده است که ۳۳۴میلیارد تومان آن متعلق به نفت جی، ۲۱۶میلیارد تومان متعلق به پتروشیمی اصفهان و ۲۱۹میلیارد تومان آن متعلق به نفت سپاهان بوده است.در همین حال کل سرفصل مطالبات جاری پالایشگاه اصفهان معادل یک هزار و ۲۸۸میلیارد تومان بوده که در گزارش سه ماهه پالایشگاه اصفهان این رقم با تغییری اندک به یک هزار و ۱۷۵میلیارد تومان رسیده بوده است. در گروه سیمان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از احتمال آزادسازی قیمت سیمان طی روزهای آینده خبر داد.

مسلم دریه در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان، طرح پیشنهادی را به سازمان حمایت و دستگاه‌های مرتبط برای آزادسازی قیمت سیمان ارائه کرده‌ایم. وی تصریح کرد: در این طرح، ساز و کاری پیش‌بینی شده تا با اجرای آن تنشی در بازار ایجاد نشود و قیمت‌ها نیز در حد معقولی باشد.

در گروه معدنی - فلزی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از مسکوت ماندن موضوع واگذاری معدن سرب و روی انگوران در شورای عالی معادن خبر داد.

اکبر نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در گذشته هیات دولت در خصوص واگذاری معادن بزرگ تصمیم‌گیری می‌کرد، اما در قانون معادن جدید این اختیار به شورای عالی معادن تفویض شده است. در این گروه، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: در پنج ماه نخست سال جاری دو میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۹۵ تن فولاد خام در این شرکت تولید شدکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این گروه نایب رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: وضع عوارض صادراتی در شرایطی که کشور با مازاد مصرف سنگ آهن مواجه است، منطقی به نظر نمی‌رسد. پروا سلطانی در گفت‌وگو با فولادنیوز اظهار داشت: براساس جداول بورسی شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن همواره سودآورند و چنانچه صادرات آنان به طرز چشمگیری افت کند، میزان سوددهی آنان نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. در گروه خودرویی، در روزهای اخیر فروش بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو در میان فعالان بازار سهام قوت گرفته ولی هنوز هیچ مقام مسوولی رسما این خبر را تایید نکرده است. در این میان درحالی پیگیری‌ها از مسوولان ادامه دارد که گفته می‌شود دو طرف فروشنده و خریدار با استعلام از بانک مرکزی، زمینه این معامله را فراهم کرده و حتی مبایعه نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند. گفته می‌شود بحث فروش ۴۰۰ تومانی هر سهم بانک پارسیان و معامله ۵/۳۳ درصد سهام به ارزش ۱۷۶۴ میلیارد تومان در میان است. فعالان بازار سهام طی روزهای گذشته شاهد صف خرید و رشد هر سهم گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (که روز سه شنبه به دلیل مشمول گره معاملاتی شدن با جهش ۱۲درصدی هر سهم و صف خرید بیش از ۲۴ میلیون سهمی همراه شده) بودند. برخی از معامله‌گران بر این باورند در صورت انجام و نهایی شدن این معامله، سود هر سهم این شرکت ۲۵۰ ریال و ایران خودرو ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در رابطه با چنین موضوعی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر باید مطلع شود، اما پیگیری‌ها از مسوولان این سازمان حکایت از آن دارد که تا‌کنون اطلاعاتی در مورد این معامله به سازمان بورس ارائه نشده تا در مورد شرکت‌های گروه ایران خودرو و بانک پارسیان تصمیم گیری شود. در گروه پتروشیمی و شیمیایی، صنایع شیمیایی ایران پس از تغییر سال مالی خود از پایان اسفند ماه به پایان آذرماه سود سال ۹۱ خود را با تعدیل مثبت همراه ساخت. به این ترتیب شیران که برای سال ۹۱ خود به ازای هر سهم ۶۲۸۰ ریال سود پیش‌بینی کرده بود با تعدیل مثبت ۱۰ درصدی سود جدید خود را ۶۹۶۲ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. شرکت همچنین علت تعدیل مثبت را افزایش مقدار و مبلغ فروش برش‌های نفتی و افزایش سود اوراق مشارکت عنوان کرده است. در این گروه، روز سه‌شنبه پذیره‌نویسی حق‌تقدمی‌ها شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به دلیل عدم توازن اطلاعات منتشره در مورد این شرکت باطل شد. با ابطال این پذیره‌نویسی شرایط نهایی این شرکت با ابهام مواجه می‌شود. در مجموع بازار روز سه شنبه بازاری مثبت بود که در آن ۶/۸۷میلیارد تومان سهام معامله شد که ۳۰درصد آن را ادامه جابه‌جایی بلوک‌های سهام ملی مس تشکیل داد که ادامه انتقال سهام از صندوق ذخیره فرهنگیان به سرمایه‌گذاری فرهنگیان بود.