گروه بورس- سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق بهادار، به دنبال اعلام نرخ‌های جدید کارمزد کارگزاران از سوی سازمان بورس، در گفت‌وگو با خبرگزاری «موج» پیش‌بینی می‌کند که کارگزارانی که نیرو، امکانات و فعالیت‌ محدودی دارند، تخفیف‌های بالایی به مشتریان می‌دهند.

توافق ضمنی برای رقابت سالم
ایوب باقر تبار افزود: از سوی دیگر شرکت‌های کارگزاری دولتی عنوان می‌کردند که دولتی بودن آنها منجر شده بود که نتوانند تخفیف‌های غیرمستقیمی ‌به مشتری خود ارائه دهند. در حالی‌که کارگزاری‌های خصوصی به راحتی تخفیف‌های خود را اعمال می‌کنند و این منجر به از دست دادن بازار برای کارگزاران دولتی می‌شود.سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر ایجاد رقابت سالم در مجموعه، پیشنهاد داد: کارگزاران ‌باید به میزان خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، اقدام به اخذ هزینه خدمات از مشتریان کنند.
وی ادامه داد: همچنین کارگزاران می‌توانند در مجموعه خود به توافقاتی ضمنی برای ایجاد رقابت سالم دست پیدا کنند. وی با بیان کاهش ۰۵ /۰‌درصدی نرخ کارمزد برای خریدهای خرده گفت: کارگزاران ‌باید به میزان خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، اقدام به اخذ هزینه خدمات از مشتریان کنند.
ایوب باقر تبار، سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق بهادار در بیان تفاوت این نرخ‌ها با نرخ‌های قبلی اظهارداشت: نرخ قبلی حدودا به صورت یک نرخ ثابت از سوی شورای بورس در دو بخش کارمزد کارگزاران و کارمزد گسترش بورس تعیین شده بود که از سهامداران در هنگام خرید و فروش سهام اخذ می‌شد.
به گفته وی، این نرخ برای کارگزاران درخرید و فروش سهام ۴/۰‌درصد (تا سقف ۱۰۰‌میلیون ریال) و برای گسترش بورس هم ۱۵/۰‌درصد (تا سقف ۵۰۰‌میلیون ریال) تعیین شده بود.
باقرتبار اضافه کرد‌: در ابلاغیه جدید سازمان بورس، کارمزد شرکت‌های کارگزاری از خرید و فروش سهام همان 4/0‌درصد با سقف ریالی 100‌میلیون ریال است.
وی تصریح کرد:‌ اما بخش دوم یعنی کارمزد گسترش بورس بین سه نهاد مالی دیگر تقسیم شد که در این تقسیم، سقف کارمزد شرکت سپرده گذاری مرکزی و شرکت بورس از سوی هیات مدیره سازمان بورس و بخش حق نظارت سازمان از سوی شورای عالی بورس تعیین شد.به گفته وی، میزان سقف نرخ کارمزد شرکت بورس ۴/۱درهزار است که ۴۰‌درصد آن را خریدار و ۶۰‌درصد آن را فروشنده پرداخت می‌کند.
سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق بهادار افزود: سقف نرخ کارمزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز 1/0 در هزار است که تامین 40‌درصد آن بر عهده خریدار و 60‌درصد دیگر آن بر عهده فروشنده است.وی تصریح کرد:‌ سقف نرخ‌های تعیین شده سه نهاد مالی کارگزاران، شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی باید هیات مدیره‌های آنها به تصویب برسد.باقرتبار اضافه کرد: ممکن است که از سوی هیات مدیره‌های این سه نهاد مالی سقف‌های تعیین شده یا پایین‌تر با توجه به شرایط و معامله‌گران مختلف در نظر گرفته شود.
کاهش هزینه معاملات
وی با اشاره به هزینه کارمزد مشتریان خرده پا گفت: هزینه کارمزد برای مشتریان خرده پای بورس قبل از ابلاغ نرخ‌های جدید کارمزدهای کارگزاران پنج درهزار یا 55/0‌درصد بود که درنرخ‌های جدید به 5/0‌درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: درواقع هزینه‌های فروش به‌علاوه مالیات که ۰۵/ ۱‌درصد بوده است درنرخ جدید حفظ شده است.
سرپرست مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه «تفاوت اساسی در نرخ کارمزد در خریدهای خرد اعمال شده است»، تصریح کرد:‌ نرخ کارمزد برای خرید 05/0‌درصد کاهش یافته است.
دغدغه کارگزاران
وی در بیان دغدغه کارگزاران در نرخ‌های جدید کارمزد معاملات به محدودیت در نظر گرفته شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار برای کارگزاران با در نظر گرفتن سقف نرخ کارمزدهای معاملاتی اشاره کرد.باقر تبار گفت: سقف نرخ همانطور که برای کارگزاران تعیین شده است برای شرکت بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در نظر گرفته شده است.
باقر تبار تصریح کرد: اما با توجه به فعالیت ۹۰ شرکت کارگزاری در بورس اوراق بهادار با قابلیت‌ها و هزینه‌های ثابت متفاوت ممکن است که شرکت‌های کارگزاری با حجم، نیرو، امکانات و فعالیت محدود تخفیف‌های بالایی را برای اشخاص حقوقی، دولتی وغیر دولتی ارائه دهند. وی افزود: این امر ممکن است در شرایط تحمیل هزینه‌های بالاتر، بازار رقابت ناسالمی‌را برای شرکت‌های کارگزاری که با سرمایه‌گذاری ثابت اقدام به تربیت نیرو و کارشناس و راه‌اندازی سیستم‌های کارگزاری، حسابداری و سایت برای خود کرده‌اند، ایجاد کند.