فارس- میانگین بازدهی ۴۱صدم‌درصدی در دو ماه اول سال ثبت شد. از ۲۴۹ شرکت حاضر در تابلوهای معاملات بازار سهام در حالی سهام ۱۱۱ شرکت دارای بازدهی مثبت در ۲ماه اول سال شده که ۱۲۰ شرکت با زیان مواجه شد‌ه‌اند. بر طبق این گزارش، از مجموع۴۱۷ شرکت پذیرفته شده در بورس سهام ۲۴۹ شرکت تا پایان اردیبهشت ماه مورد داد و ستد واقع شدند در نتیجه این معاملات سود دهی ۲صدم‌درصدی تا ۵۷‌درصدی ۱۱۱ شرکت و زیان‌دهی ۵۱‌درصدی تا ۲ صدم‌درصدی ۱۲۰ شرکت دیگر بود که در این میان ۱۶ شرکت دیگر نیز بدون سود و زیان به کار خود در ۲ماه اول سال پایان داده‌اند. درصد بازدهی شرکت‌ها در حالی از تجمیع تفاوت قیمت، پرداخت سود سالانه و افزایش سرمایه محاسبه می‌شود که شرکت‌های کمک فنر ایندامین با سوددهی ۵۷‌درصدی و فرآوری مواد معدنی با زیان ۵۱‌درصدی عناوین بهترین و بدترین سهام ۲ ماهه سال را به خود اختصاص داده‌اند.

بهترین‌های بازار: بررسی از میان ۱۱۱ شرکت سودده تا پایان اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های کمک فنر ایندامین، کابل البرز و پمپ ایران با بازدهی ۵۷، ۵۱ و ۴۳‌درصدی در صدر بهترین‌های بازار قرار گرفته‌اند. این میزان بازدهی ناشی از رشد قیمت ۱۲۷ تومانی سهام کمک فنرایندامین، ۳۶ تومانی کابل البرز و ۵۸ تومانی پمپ ایران و سود ۱۲۵ ریالی این شرکت به دست آمده است.

بعد از این سه شرکت سهام شرکت‌های صنعتی بهشهر، مارگاین، گروه صنعتی ملی، دارویی لقمان، آذریت، لنت ترمز، بانک کارآفرین، کشاورزی مگسال، دارویی زهراوی، لعابیران، ملی صنایع مس، کابل باختر، ماشین آلات عمرانی و داروسازی اسوه قرار گرفته‌اند که موفق به کسب سود ۲۰ تا ۳۶‌درصدی شده‌اند. از دیگر شرکت‌های سودده در دو ماه اول سال می‌توان به سهام شرکت‌های لیزینگ خودرو غدیر، سیمان شاهرود، فارسیت دورود، ورزیران، کیمیدارو، رینگ سازی مشهد، پارس دارو، دارو عبیدی،‌ موتوژن، چینی ایران، کاشی سینا، رایان سایپا، روغنی نباتی ناب، پارس سرام، گالوانیزه فجر سپاهان، خاک چینی ایران، شیشه و گاز و ایران مرینوس اشاره کرد که بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد بازدهی برای سهامداران حقیقی و حقوقی خود به همراه داشته‌اند.

زیان ده‌ترین‌های بازار: از طرف دیگر، بازدهی حاکی است که از میان ۱۲۰ شرکت زیان‌ده در دو ماه اول سال شرکت‌های فرآوری مواد معدنی و کاشی الوند با ۵۱ و ۴۸‌درصد زیان عناوین بدترین‌های بازار سهام را به خود اختصاص داده‌اند. سیر نزولی قیمت سهام این دو شرکت در شرایطی وضعیت بغرنجی را برای سهامداران به وجود آورده که افت نرخ سهام شرکت‌های پشم شیشه ایران، معدنی باما، شیشه قزوین، معادن روی، سیمان دورود، ایران خودرو، ماشین‌سازی اراک، پیاذر و گروه بهمن منجر به ضرر ۳۸ تا ۲۲‌درصدی سهامداران این دسته از شرکت‌ها شده است.

از دیگر شرکت‌های منفی طی دوره یاد شده می‌توان از مس باهنر، سیمان بجنورد، کالسیمین، ساختمان اصفهان، سرمایه‌گذاری البرز، گل گهر، کابل‌های شهید قندی، خدمات کشاورزی، شیشه همدان، پتروشیمی اراک، سرب و روی، پتروشیمی اصفهان، سیمان ایلام، لامیران و قند شیرین خراسان نام برد که بین ۱۹ تا ۱۲‌درصد افت بازدهی داشته‌اند.