سنا- مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در جمع کارگزاران و کارشناسان سازمان بورس اوراق بهادار از پیش‌بینی سود ۱۰۰‌میلیارد تومانی این شرکت درسال ۸۶ خبر داد. «عباس وردی‌نژاد» گفت: بر اساس بودجه‌بندی دولت در شهریور ۸۵، سود پیش‌بینی شده امسال فولاد خوزستان معادل ۵۰‌میلیارد تومان است، اما با توجه به سود ۱۸‌میلیارد تومانی شرکت در دو ماهه نخست سال، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا دو برابر افزایش یابد.

وی به زیان ۲۰‌میلیارد تومانی شرکت فولاد خوزستان در سال ۸۰ اشاره کرد و اظهار داشت: اما سود این شرکت در سال‌های ۸۱، ۸۲ و ۸۳ به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۱۶۴‌میلیارد رسید که ‌این امر نشان‌دهنده تلاش فراوان و اجرای دقیق برنامه‌ها و استراتژی‌های این شرکت در سال‌های گذشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه در سال ۸۴ قیمت سنگ‌آهن در جهان افزایش یافت، گفت: این امر باعث شد تا سود این شرکت در این سال تا حدی کاهش یابد.

وی درمورد مزیت‌های شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: بزرگ‌ترین مزیت این شرکت، دانش فنی و تخصصی نیروی‌انسانی است که درعرصه فولادسازی کشور بسیار چشمگیر بوده

به طوری‌که فولاد خوزستان با تکیه بر این عامل مهم، طرح افزایش ظرفیت را اجرایی و توان تولید خود را به ۴/۲‌میلیون تن در سال رسانده است.

وردی نژاد افزود: شرکت فولاد خوزستان با بهره‌گیری از توانمندی مختصصان ایرانی و با هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰‌میلیارد تومان، طرح افزایش ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی را به اجرا گذاشته است که‌این طرح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت خصوصی شدن و خروج این شرکت از قوانین و مقررات دست و پاگیر دولتی، فولاد خوزستان توان تولید چهار‌میلیون تن در سال را با همین امکانات دارد.

مدیرعامل فولاد خوزستان دومین مزیت این شرکت را در اختیار داشتن اسکله اختصاصی دانست و گفت: فولاد خوزستان تنها شرکت ایرانی است که با داشتن اسکله اختصاصی، هزینه‌های خود را کاهش داده است.

وی فعالیت در ساخت نورد را از دیگر مزیت‌های فولاد خوزستان نام برد و افزود: تاکنون این شرکت به دلیل حمایت دولت از نوردسازان بخش خصوصی، اجازه ورود به‌این مقوله را نداشت، اما در صورت خصوصی شدن و ورود به‌این عرصه، سود سرشاری عاید فولاد خوزستان می‌شود.

وردی نژاد به صادرات ۳۰‌درصدی محصولات فولاد خوزستان به برخی کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مزایای این شرکت، رقابت با تعرفه صفر‌درصدی بوده که در این حوزه نیز موفق عمل کرده است.

مدیر عامل فولاد خوزستان قابلیت افزایش یا کاهش تولیدات در مواقع خاص را از دیگر مزیت‌های این شرکت اعلام کرد وافزود: سالن‌ها به گونه‌ای طراحی و تجهیز شده‌اند که به راحتی می‌توان ظرفیت هر یک از محصولات را تغییر داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از کارگزاران مبنی بر تاثیر تحریم‌های ایجاد شده بر این شرکت گفت: تا زمانی که تحریم شامل واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی نشود، مشکلی نخواهیم داشت چرا که عمده واردات این شرکت از کشور برزیل انجام می‌شود که

هم اکنون روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور مطلوب است.

مدیر عامل فولاد خوزستان

در باره مشکلات این شرکت افزود: هم‌اکنون یک سوم مواد اولیه شرکت در داخل کشور تامین می‌شود اما به دلیل نبود خطوط ریلی مناسب، مواد اولیه بسیار دیر و با هزینه‌ای سنگین به کارخانه می‌رسد.

وی دیگر مشکل فولاد خوزستان را تامین انرژی اعلام کرد و اظهار داشت: این شرکت برای انجام فعالیت‌های روزانه خود نیازمند تامین دو سوخت گاز و برق است اما قطع بودن برق و تامین نشدن آن مشکلاتی را برای ما فراهم کرده است به طوری‌که سال گذشته مانع از تولید ۶۰هزار تن محصول شد.

وردی نژاد ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون دو نیروگاه برق در استان خوزستان در حال ساخت است که به طور حتم با بهره‌برداری از آنها، معضلات تامین برق نیز حل خواهد شد.

بدهی ۴۶۰میلیون دلاری فولاد تقلیل می‌یابد

وی در خصوص بازپرداخت وام ۴۶۰‌میلیون دلار فولاد خوزستان گفت: تاکنون ۳۰۰‌میلیون دلار این وام پرداخت شده است که طبق برنامه ریزی به عمل آمده تا پایان سال ۱۰۰‌میلیون دلار دیگر نیز تسویه خواهد شد.

وردی نژاد با بیان اینکه فولاد خوزستان برای دریافت تسهیلات با مشکلات زیادی روبه‌رو است، تاکید کرد: در صورت واگذاری این شرکت به بخش دولتی، این معضل مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان آخرین ارزیابی دارایی‌های این شرکت را ۱۲۰۰‌میلیارد تومان اعلام کرد.

تعدادی از کارگزاران و کارشناسان بازار سهام اواخر هفته گذشته برای ارزیابی سهام شرکت فولاد خوزستان به عنوان پنجمین سهم قابل واگذاری مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، از این واحد تولیدی بازدید و با مسوولان این شرکت گفت‌وگو کردند.