۲میلیارد و ۴۸۰میلیون سهم و ۹هزار و ۱۰۰میلیارد ریال حق تقدم و اوراق مشارکت در ۷۳۷ روز فعالیت

در بورس‌فارس دادوستد شد . شیراز- محمد صداقت، خبرنگار دنیای‌اقتصاد: در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بورس منطقه‌ای فارس به عنوان چهارمین تالار منطقه‌ای در دوم خردادماه سال ۸۳ شروع به کار کرد. در سالروز افتتاح این تالار با کرشمه ترابیان، مسوول بورس منطقه‌ای شیراز در خصوص عملکرد سه‌ساله آن گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده‌ایم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

معاون بورس شیراز گفت: طی ۷۳۷روز فعالیت از زمان افتتاح تاکنون بیش از ۲میلیارد و ۴۸۰میلیون سهم و حق تقدم و اوراق مشارکت به ارزش ۹هزار و ۱۰۰میلیارد ریال به وسیله ۱۸۸هزار و ۲۴نفر خریدار مورد معامله قرار گرفته است.

ترابیان با بیان مطلب فوق اظهار کرد: بررسی ترکیب معاملات انجام شده حاکی از آن است که ۳۲درصد از مبادلات مربوط به خرید و ۶۸درصد مربوط به فروش است که متوسط ارزش روزانه خرید و فروش سهام طی این مدت بالغ‌بر ۱۲هزار و ۳۰۰میلیون ریال

بوده است. وی خاطر نشان ساخت: این مبادلات در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ با ۷۲درصد رشد و در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳، ۲۲۹درصد رشد از نظر حجم مبادلات و در مدت زمان مشابه به ترتیب با ۹۱و ۷۵درصد افزایش از نظر ارزش مبادلات همراه بود.

معاون بورس شیراز در ادامه گفت: طی این مدت ۱۲هزارو ۱۶۵کد معاملاتی ایجاد و بالغ بر ۷هزار و ۶۰۰نفر با فرآیند سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار و مفاهیم و اصطلاحات و قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه آشنا شدند.

ترابیان در خلال سخنانش تصریح کرد: در ابتدای فعالیت‌ تالار، انجام معاملات به وسیله ۱۷شرکت کارگزاری صورت می‌گرفت، در سال ۸۴ تعداد کارگزاران به ۲۳نفر افزایش و در زمان حاضر ۱۸شرکت کارگزاری دارای نماینده فعال در این تالار هستند. همچنین در سال‌های ۸۴ و ۸۵ شرکت‌های کارگزاری استانی پیشتازان تمدن پارس، عمران فارس و رشد پایدار با کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت خود را در تالار آغاز کردند.

ترابیان در پایان خاطر نشان کرد: تعداد ۱۵شرکت پذیرفته شده استان فارس در بورس از سال ۸۳تا کنون به ۲۲شرکت افزایش یافته است. همچنین ارزش بازار این شرکت‌ها در‌حال‌حاضر بالغ بر ۱۶هزار و ۹۸۰میلیارد ریال است. از ۲۲شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ۶شرکت در تابلوی اصلی، ۱۴شرکت در تابلو فرعی و ۲شرکت «اشتادموتورز» و «شیرین دارو» در تابلو چهارم قرار دارند.